Annons

Rekommendera kamera till blivande farsa!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lövet

Aktiv medlem
Till att börja med, vilken kamera hade du köpt idag om du skulle bli farsa (om du vore nybörjare)? Vad hade du nöjt dig med, och vad hade varit optimalt?

Har funderat på en massa modeller från Canon Ixus 430 och a80 till Canon EOS 300D (denna får jag isåfall köpa på avbetalning).

Den senaste jag funderat på är Olympus Movie C-770 för ca 5500 kr (128 Mb ingår). 4Mb, räcker det, tycker ni? Det verkar vara käckt att kunna spela in filmer med den 640x480 i 30 b/s, med mpeg4-format. Vet inte om detta är bra dock? Exemplet jag såg på cyberphotos test tyckte jag såg sämre ut än filmsnutten jag såg från Canon Powershot IS S1 (har inte mpeg4). Jag tänker dock att 3 Mp kanske är för litet? Zoomen på 10x tänker jag kan vara användbar eftersom jag även vill fota lite fotboll. Är det svårt att få till bra zoomfoton med Olympus C-770 som inte har bildstabilisator?

Jag antar att ni kommer tycka att det allra bästa är att jag satsar på det dyraste (EOS300D), eftersom jag då kan få de bästa förstoringarna (är intresserad av att kunna göra detta också)? Men eftersom jag kan noll om foto kanske jag inte bör börja med den kameran?

Men köper jag den bästa kameran om ett år kan jag ju inte ta de bästa korten nu?

Tipsa på! Kom med lite olika perspektiv!
 
Hej

Att köpa ett system, tex 300D gör ju att du måste köpa objektiv och minneskort som också kostar en slant

Du kommer mycket långt redan med 3.3Mpixlar.

Roine
 
Att köpa något på avbetalning låter - om jag får vara ärlig - puckat om du redan har en kommande utgiftspost - ett barn - i antågande.
Köp en liten fickkamera du har råd med och ha med överallt istället. Försök titta på testbilder från kamerorna. Scandinavian photo har en hel del testbilder på sin sida.

Dyrare kameror kan du alltid köpa senare.
 
Lövet skrev:
Har funderat på en massa modeller från Canon Ixus 430 och a80 till Canon EOS 300D.

Det verkar vara käckt att kunna spela in filmer med den 640x480 i 30 b/s, med mpeg4-format. Vet inte om detta är bra dock?

Både 430 och A80 är kanonkameror som ger finfina bilder till familjealbummet! Rekomenderar båda starkt. Det verkar inte heller vettigt att börja avbetala på en systemkamera, den kommer att tappa sitt värde snabbare än vad man betalar av...
Vad gäller det här med filmfunktion så ser jag det mest som REN kuriosa. Kvaliteten är i 9 fall av 10 på tok för dålig för att kunna användas vettigt. Tillskillnad från stillbilderna så ger dessa kameror inte några filmer som du vill spara i famlijearkivet. Film kräver en riktig kamera anpassad för film så att både ljud och bild blir bra.
Som sagt, A80 eller 430 är heta alternativ med rätt prisbild!

//
 
Jag skaffade mycket av min kamerautrustning inför att jag skulle bli pappa... nu hade jag dock ett historiskt foto intresse bakom mig och ett uppdrag som till stora delar finanierade mina inköp, man jag kommer med lite goda råd iaf.

Jag har både analoga (allt från APS kompakter till Hasselblad) och digitala (EOS 10D) kameror. Visst, iadag tar jag fler bilder med min digitalkamera än jag gör analogt. Men! Jag använder fler av mina analoga bilder.

Många förespråkar digitalt eftersom det inte kostar något att knäppa av 100 bilder, men det går en massa tid att sortera, bearbeta, skicka till kopiering m.m. m.m.
Med en analog kamera stoppar man i en rulle, knäpper till den tar slut och skickar in, enkelt, eller hur :)

Nåväl... oavsett om du skaffar en analog eller digital kamera tycker jag att du skall tänka på följande:

- Ljusstarkt objektiv med bra vidvinkel.
- Lätt att ta med.
- Bra inbyggd blixt.

Jag har haft en hel del Canon kameror, tycker att de funkar bra, IXUS modellerna är mycket trevliga (både analoga och digitala).

Lycka till, och ta hand om familjen.

/Niklas
 
Jag kände igen ditt namn från andra trådar och det verkar som om du har ett begynnande riktigt fotointresse. Jag tycker då att du skall välja en kamera med vilken du verkligen kan lära dig foto. Med EOS 300D så kan du det, men eftersom den ligger utanför din budget i dagsläget så rekommenderar jag en begagnad analog systemkamera av känt och väl spritt märke, du får en himla massa kamera för pengarna idag om du kikar på en sådan. Det finns även en del fördelar med att fota med film, du behöver t ex. inte idka "datordiciplin" i resten av ditt liv, din son/dotter vill ju säkert kunna se bilderna och ev. få kopior i vuxen ålder om sådär 20 år. Sedan har analoga gamla systemkameror, i synnerhet de utan autofocus en helt annan känsla, de känns närmast "lyxiga" i jämförelse. Jag är dock ingen sån där "de var bättre förr", jag fotar till största delen med en EOS 300D, men jag använder även min gamla Chinon från tidigt 80-tal, t ex på vintern i snö o sol så är film helt enkelt bättre, digitalen grejar inte kontrasterna, skogen blir svart om konturerna i snön skall synas, eller så blir snön helt vit om inte skogen skall bli svart, den har även helt klart problem med de riktigt mörka små subtila detaljerna. Digitalen har ju å andra sidan sina fördelar, där är det jag som "basar" över mörkrummet, det är precis denna detalj som återuppväckte mitt gamla insomnade fotointresse, på denna punkt är det nog många som håller med mig och tycker det är kul med digitalt.

Sammanfattar så mitt "tråkiga" råd, köp analog systemkamera nu, skaffa digital systemkamera senare när ekonomin tillåter, då har du på kuppen lärt dig en hel del om brännvidder, bländare, slutartider, skärpedjup, ljuskänslighet, bildkomposition osv, du har även hunnit experimentera lite med ljus osv. När du sedan har fått råd till en DSLR då har du en helt annan kompetens att använda den.
 
Jag tycker det är bra ifall kameran som man använder att ta familjebilder inte är för stor och klumpig. Jag hade tex med mig min systemkamera på Skansen förra veckan. Hur många gånger tror du att jag fick upp den samtidigt som jag skulle ha koll på två småbarn? En gång. När stora killen för första gången provade på ponnyridning:) *stolt*

Så jag rekommenderar alltså en smidig digitalkamera att ta hundratals bilder i veckan/månaden med. Komplettera sen med en analog systemkamera (finns mycket att välja mellan på begagnatmarknaden) som du tar ett par rullar med lite då och då, så har du material att dra upp förstoringar med.
 
Tack för tipsen!

Ett alternativ är att jag eventuellt skulle kunna låna syrrans kamera en Canon EOS 300v med 28-105mm (köpte inför en grönlandsresa efter tips här!). Men jag blev aningen besviken när jag såg bilderna från den kameran. Även syrran hade klagat på att bilderna har en tendens att bli för mörka (även utomhus). Men detta kanske beror på fotografen? Men ska man inte kunna ta foto inomhus? Man kanske ska satsa på att köpa ett bättre objektiv? Vilket rekommenderas i så fall?

2 foton har jag sett bli riktigt bra med EOS 300v, bägge på syrrans barn. Det var utomhus och bra väder, bakgrunden blev suddig och barnen skarpa.

Jag trodde att en Canon EOS 300d gav såpass mycket bättre bilder att det var värt att köpa på avbetalning, men den kanske inte skiljer sig så mycket som jag hade trott då från tex a80 eller ixus. Men går det att göra riktigt bra och stora förstoringar med dom?

Angående filmfunktion så har jag också sett usla "filmklipp", men jag såg ett exempel på nån engelsk sida på ett filmklipp med Canon Powershot IS S1 som såg riktigt riktigt bra ut!

Niklas: Tackar, det ska jag göra! Vilka kameror räknas som ljusstarka och med bra vidvinkel?

Fler synpynkter? Det hade varit så kul om man kunde få till riktigt riktigt bra bilder, så man kan tänka; YES, där satt den!
 
Lövet skrev:
Fler synpynkter? Det hade varit så kul om man kunde få till riktigt riktigt bra bilder, så man kan tänka; YES, där satt den!
Det är i första hand inte kameran som tar bra bilder, det är fotografen. En duktig fotograf kan inom vissa begränsningar ta riktigt bra bilder redan med en sån där engångskamera köpt på bensinmacken.

Å jag tror att bästa kameran för att verkligen lära sig foto från grunden är en helmanuell sak utan autofocus, där man måste göra allting själv. Människan är lat av naturen, behöver man inte lära sig å det finns genvägar så har man en tendens att ta dessa, i synnerhet om man inte vet vad man missar på det.
 
Om jag skulle välja nått digitalt så skulle jag välja en Nikon D70 (som jag köpte i helgen), finare kamera och bättre kvalité än vad jag kunde föreställa mig.

Men är du säker på att du vill ha dina kanske viktigaste bilder genom livet digitala?
Jag älskar det digitala men tänk på att vi bara har skrapat på ytan ännu när det gäller det digitala, tänk på det en stund, för det finns fördelar med film också.

Ska du filma video så köp en riktig videokamera, ingen stillbildskamera med filmfunktion. Jag rekomenderar en bra DV-kamera då.
 
Lövet skrev:
Jag trodde att en Canon EOS 300d gav såpass mycket bättre bilder att det var värt att köpa på avbetalning, men den kanske inte skiljer sig så mycket som jag hade trott då från tex a80 eller ixus. Men går det att göra riktigt bra och stora förstoringar med dom?

Angående filmfunktion så har jag också sett usla "filmklipp", men jag såg ett exempel på nån engelsk sida på ett filmklipp med Canon Powershot IS S1 som såg riktigt riktigt bra ut!

Visst ger 300D bätter bilder - om fotografen vet hur man skall ta dom. Är som sagt ytterst tveksam till avbetalning, främst eftersom värdefallet på digitalutrusting är enormt. Du hinner inte betala av innan produkten är värdelös...

Ett bra alternativ som nämnt i tråden är att satsa på en lätt beggad analog systemkamera, bildkvaliteten blir superb!
Men även A80 ger bilder som du kommer gilla, och dom går att dra upp i storlek.
MEN vill du ha riktiga toppbilder av ditt barn, ja då skulle jag faktiskt rekomendera att gå till en fotograf. Inget man gör en gång i månaden, men ett par gånger under de första åren är inte dummt. Med sin Hasselbladare kan han fixa bilder som får hakor att falla ur led! Om du satsar på tex A80 finns det mycket pengar kvar till fotografen...

Gå ner till en fotoaffär och testa lite olika kameror och "känn" dog fram till vad du tror blir bäst.

Oxox det här med film, jag har också sett hygglo filmer från stillbildskameror, även om det inte är något jag skulle använda för viktiga och fina familjefoton. Ett problem är dock ljudet (som ju här till när man filmar). Det brukar bli mycket dåligt...

//
 
Tack igen för alla goda tips!

Jo, fotograf har vi tänkt att gå till i vilket fall som helst, så klart.

Jag funderar vidare på hur jag ska göra:

*Köpa en a80

Verkar vara bra bildkvalitet, så man kan lära sig lite om inställningar osv. Synd att det inte finns den bästa filmfunktionen dock. Trist att zoomen bara är 3x

*Köpa den nya Sony W1
Har 5Mp (kanske snäppet bättre än a80 vid förstoringar?) och med bästa filmfunktionen. Vet ej om det finns manuella inställningar? Trist med bara 3x zoom.

*Köpa ett zoomobjektiv typ 80-200/4L(?) till syrrans kamera EOS 300V, och sedan kunna använda detta till en senare digitalsystemare. Men detta kanske inte funkar så bra att ta porträttfoton med osv? Men bland de bästa närbildsfotona jag har sett är med zoom på en liten bit avstånd, konstigt nog?

Kom mer fler inlägg!
 
För porträtt är en 80-200 bra om den har hög kvalitet, och det lär ju ovannämnda glugg ha. Klassiska porträttbrännvidder är 85-135 nånstans. Det ger naturligast proportioner och frilägger motivet från bakgrunden på ett snyggt sätt om man använder stora bländaröppningar.
 
Många billiga telezoomar typ 80-200 är ju inte så ljusstarka. Jag har ett Sigma 28-105 och vid 105 mm så är största bländare bara 5,6.

Som sagt ska du ta porträtt så är väl minst 70 mm att föredra. Men även 50 mm kan användas till porträtt (då blir det ju lite mer av kroppen som man får ta med), de har ju fördelen att de är mycket ljuststarka. Jag köpte en begagnad fast Nikkor AF 50 mm, f1,8 för 300 spänn i helt ok skick, nypriset ligger på runt 1500. Den kan man ta bilder inomhus med utan blixt (inte alltid men många gånger).
 
Lövet skrev:
*Köpa en a80

Verkar vara bra bildkvalitet, så man kan lära sig lite om inställningar osv. Synd att det inte finns den bästa filmfunktionen dock. Trist att zoomen bara är 3x

*Köpa den nya Sony W1

*Köpa ett zoomobjektiv typ 80-200/4L(?)

Som sagt, att A80 inte har bästa filmfunktionen är inget som du skall stirra på. Du kommer vilja ha ännu bättre kvalitet på video än vad någon stillbildskamera kan ge för att spara till framtiden. Köp en beggad riktig videokamera.

3X zoom är helt normalt, du måste röra på dig när du tar bilder!

Sony är säkerligen en utmärkt kamera, men så vitt jag vet (kan ha fel!) så tar den bara sonys egna memorystick minne. Den typen av minne är svindyr, rena ockerpriserna, och jag undviker sony bara därför. Compact Flash (som A80 tar) är förmodligen det mest prisvärda minnet på marknaden. Och minne vill du ha mycket av!

Lösningen med Objektivet gillar jag också, kvaliteten kommer bli superb!

//
 
Köp en bra kamera nu när du har pengar. Ska du vänta på att du får en bättre ekonomi får du vänta tills alla barn flyttat hemifrån. Dessutom kommer kostnaderna att öka för varje år.

Det är nu du ska ha den bästa kameran. Fotograferandet av barn är som störst när dom är nya och avtar med tiden.

Har du tillräckligt stort fotointresse och bra datordiciplin tycker jag att du ska satsa på en D70 eller 300D.

Vill du inte ägna tid med bilderna i datorn och kan vänta med resultatet i två dagar finns det prisvärda systemkamerapaket. Det är alltid roligt att bläddra igenom en bunt med bilder på fotopapper.

Själv plåtar jag på film och är nöjd med det. Det är lätt att sätta in negativen i pärmar. Ska man maila bilder är det enkelt att scanna.

Mitt råd är att satsa på den kameran du verkligen vill ha NU. Tänk på alla bilder du missar med en dålig kamera

/Per
 
Blir nog en billigare kamera till att börja med. Har köpt en mini-DV Panasonic GS22.

Frågor:


1.Går det att ta bilder med kort skärpedjup med a75 eller a80?

2. Är det värt att lägga 890 kr extra för att få a80 gentemot a75?

3. Räcker 256 Mb i minne bra? Vilket märke rekommenderas? Vilken sort och hastighet bör jag välja om jag vill kunna använda det till en EOS 300D senare?

4. Förstår mig inte på vidvinkel riktigt ännu. Är det bara att man får med mer på bilden, men man kommer väl längre från objektet också? Eller är det det som är vitsen, att komma närmre, men att också få med mer? (Ibland när jag har tagit kort har jag tvekat på att gå närmre eller inte, för jag har velat komma närmre, men samtidigt vill jag ha med mer av bilden, om ni förstår)

5. Om man vill göra förstoringar, hur stort kan man gå med en a75/a80, samt en EOS 300D?

6. Kan man göra större förstoringar (med bra kvalitet) än detta med en vanlig analog kamera?

Mycket tacksam för svar...det börjar bli bråttom :)
 
Lövet skrev:

1.Går det att ta bilder med kort skärpedjup med a75 eller a80?

Inge vidare.

3. Räcker 256 Mb i minne bra? Vilket märke rekommenderas? Vilken sort och hastighet bör jag välja om jag vill kunna använda det till en EOS 300D senare?

På en EOS 300 räcker 256Mb Compact Flash till ca 60-70 bilder med högsta jpeg inställningen. jpeg bilder varierar dock i byte-storlek beroende på bildens detaljrikedom.

4. Förstår mig inte på vidvinkel riktigt ännu. Är det bara att man får med mer på bilden, men man kommer väl längre från objektet också? Eller är det det som är vitsen, att komma närmre, men att också få med mer? (Ibland när jag har tagit kort har jag tvekat på att gå närmre eller inte, för jag har velat komma närmre, men samtidigt vill jag ha med mer av bilden, om ni förstår)

Vidvinkel är vad det låter som, du fotar med vid vinkel, det är motsatsen till tele som istället är som en kikare. Vidvinkel behöver du för att sas. få med hela familjen sittandes i soffan, tele för att fota den fågeln i grantoppen långt därborta.


5. Om man vill göra förstoringar, hur stort kan man gå med en a75/a80, samt en EOS 300D?

Beror väldigt mycket på kvalitétskrav och framförallt betraktningsavstånd, ett porträtt i A3 format ses på tämligen långt avstånd, medans ett gruppfoto i samma format måste tåla en betydligt närmare granskning.

I mycket runda slängar kan man säga 27x20cm resp. 44x30, men som sagt det beror på... Jag har gjort en sida där man kan beräkna sånt här.

6. Kan man göra större förstoringar (med bra kvalitet) än detta med en vanlig analog kamera?

Ja, i synnerhet med högklassig film med låg ljuskänslighet.
 
Olympus om jag minns rätt har ju en kamera som är vattentät, Stötsäker m.m. 3Mpx låter bra som kamera kring ett barn ;)

Annars så kanske en analog kamera så du kan göra förstoringar och köra med ISO 400-800 film för lägen utan blixt...

Köp ingen kamera för för mycket pengar om ni verkligen har råd med det men somsagt barn kostar mycket. (blivande "Uncel J" så mycket barn snack har det varit i familjen)
 
Kläckningstid?

Lövet skrev:
det börjar bli bråttom

Mitt förslag är

* Canon S50/S60

bägge modellerna är mycket bra. Slinker bättre ner i fickan än vad en A75/A80 gör. Det är en stor fördel. Eftersom du kommer att sakna ett par tre händer snart så är det skönt att slippa fippla med eventuella väskor till kameror och objektiv skall vi inte bara tala om :) Du får en S50 för 4000:- på Cyberphoto. Kolla den vet jag.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.