Annons

Rekommendationer av systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Gothenburg

Ny medlem
Hej på er!

Jag är _endast_ intresserad av en Nikon.

Nu kommer återigen en av alla dessa trådar som nästintill handlar om samma sak. Jag har sökt runt i flera dagar och jag hittar lite av varje, en del är otroligt röriga, speciellt när det gäller trådar här. Det kommer upp en tråd och skaparen har en eller flera specifika frågor, rätt som det är så spårar det ur och det blir blaha av allt vilket gör att jag tillslut inte förstår någonting.

Hur som helst, nu ska jag komma till saken.
Har alltid haft ett intresse av att fotografera, budget har aldrig varit den starka sidan. Även idag står den ganska svag då man är student. Eftersom jag har kommit till denna gräns att jag rent sagt MÅSTE ha en kamera så tänker jag ta mig hjälp av er.

Sedan barnsben har jag varit intresserad av sport och har själv som exempel spelat hockey i hela livet, tills en knäskada slog upp nyligen. Tidigare har jag funnit ut att ta bilder med kvalité och utseende på något sätt gör mig lugn och får mig att må bra.

Det jag egentligen vill fota är sport i första hand. Men jag har uppfattat att detta är en "materialsport" det med, speciellt om vi ser på hockeyn. Nybörjare som jag är under detta ämnet, så behöver jag hjälp. Och när det gäller att fota hockey, så kommer det vara i lägre divisioner först och främst, såsom Division 1 och nedåt tills jag blir varm i kläderna.

Min budget ligger på absolut max 12 000:- och jag kan inte gå över detta. Det kommer finnas de som säger att jag ska vänta, andra inte. Nu kan jag inte vänta eller lägga det på något dyrare :)

Vad har jag för alternativ?

Tack för min historia och ha en fin kväll!
/Rikard

**Uppdaterad: Jag hittade en D7000, skulle man kunna använda detta huset med ett mörkare objektiv då huset har hög ISO? Eller har jag uppfattat det fel?
Skulle ett 50mm objektiv fungera om man står vid rinkside? Mvh **
 
Jo man kan kompensera ljussvagare objektiv med högre ISO, dock så finns det en fördel med stora bländaröppningar och det är att man kan få kortare skärpedjup och finare bokeh. En D7000 och en /2,8 objektiv tycker jag låter som en bra start. Tex sigma 70-200/2,8 eller sigma 50-150/2,8. Du skulle ju också kunna ha nikon 180/2,8 och nikon 85/1,8.
 
Tack för de snabba svaren! Hur ligger det till om jag även vill fota på konserter? Skulle jag kunna använda samma till hockeyn som på en konsert? Med tanke på ljusförhållanden då.

Borde jag satsa på ett VR objektiv?

Mvh
 
Jag fotar mycket konserter och kör D7000 + Tamron 70-200/2,8 och är väldigt nöjd med det.
Har förresten ett Tamron 70-200/2,8, nästan nytt till salu för 5500:-.
 
På sport så brukar det vara mer rörelse så du måste därför ändå ha korta slutartider, därför hjälper det inte så mycket med VR där. För konserter så kan man nog använda lite längre tider och för detta så är VR att föredra. Dock tveksam till att du kan få in objektiv med bildstabilsering i din budget. Titta på ScandinavienPhoto hemsida för begagnat, så kanske du kan hitta på hus och objektiv där. De ger också minst 6 mån garanti på begagnat
 
Det jag egentligen vill fota är sport i första hand. Men jag har uppfattat att detta är en "materialsport" det med, speciellt om vi ser på hockeyn.

Ja, tyvärr. Men det går att komma igång och få bra bilder även med enkel utrustning. Skillnaden mot dyrare grejer är mest att man får sämre utdelning (färre lyckade bilder i proportion till hur många man tar). Det går att få bra bilder med en enklare kamera, bara inte lika ofta och inte lika säkert (vid just det tillfälle man vill).

Nybörjare som jag är under detta ämnet, så behöver jag hjälp. Och när det gäller att fota hockey, så kommer det vara i lägre divisioner först och främst, såsom Division 1 och nedåt tills jag blir varm i kläderna.

Min budget ligger på absolut max 12 000:- och jag kan inte gå över detta. Det kommer finnas de som säger att jag ska vänta, andra inte. Nu kan jag inte vänta eller lägga det på något dyrare :)

Vad har jag för alternativ?

Tack för min historia och ha en fin kväll!
/Rikard

**Uppdaterad: Jag hittade en D7000, skulle man kunna använda detta huset med ett mörkare objektiv då huset har hög ISO? Eller har jag uppfattat det fel?
Skulle ett 50mm objektiv fungera om man står vid rinkside? Mvh **

D7000 är en mycket fin kamera och kan ta mycket bra bilder även i svagt ljus. Men, som sportkamera har den ett par irriterande brister:

1) Autofokusen är inte speciellt bra i svagt ljus.
2) Bufferten, dvs hur många bilder man kan ta i serie, är ganska begränsad.

Den först punkten är speciellt irriterande eftersom den fina bildsensorn klarar att ge bra bilder riktigt svagt ljus - men där sviker ofta autofokusen. I synnerhet om motiven rör sig mycket och snabbt. Och det gör som bekant hockeyspelare ...

Ett alternativ är en begagnad D300, de går att hitta billigt, i synnerhet slitna exemplar. Sensorn är inte lika bra som i D7000, men autofokusen, bufferten är rejäl och hela kameran är gedigen och stryktålig. För just sportfoto och i synnerhet i svagt ljus är nog en D300 en bättre kamera än D7000, den äldre sensorn till trots. Du har även den nyare varianten D300s, samma sensor, men med videofunktion och dubbla kortplatser.

När det gäller objektiv så kan Sigma 70-200/2,8 vara ett bra alternativ. Ett begagnat sådant och en D300 kan du få för 12000 kronor. Nikons egna 70-200/2,8 tenderar tyvärr att kosta från 10000 och uppåt begagnade.
 
Tack för era svar. Efter en del tänkande och bollande fram och tillbaka blev det en D7000 med medföljande objektiv för 10 000:-.

Det där goa hockey/sportobjektivet får vänta tillsvidare, nu kan jag iallafall börja min karriär som amatörfotograf.

Återigen, tack!

Mvh Rikard
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.