Annons

Rekommendation av 17" TFT skärm för ca 4000kr

Produkter
(logga in för att koppla)

-Markus-

Aktiv medlem
Hej på er
Jag håller på att söka mig en ny TFT skärm som är 17". Användningdsområde blir fotoredigering, surfning, kontorskärm och lite spel dock ingen prio alls på det.
Först så tittade jag på Samsung 173+ Plus verkade bra men då har den ju bara 6-bitars färgdjup och det ska visst inte vara bra. Sen nu har jag tittat på Eizo L568 och L578 men då verkar det som om dom har S-MVA paneler och har fått uppfattningen att dom inte är riktigt bra i färgåtergivningen.
Så jag måste vända mig till er och fråga vad ni rekommenderar, kanske har jag fått allt om bakfoten och någon av skärmarna är bra för mitt ändamål. För tyvärr så har jag inte tillgång till någon datoraffär som jag kan se skärmarna på.
 
Rekommenderar Eizo's Flexscan-serie. Har en L568 som jag är riktigt nöjd med. Har inte sett någon LCD med samma kontrast och färgåtergivning. Eizo har ju även en mycket generös policy vad gäller döda pixlar, vilket ju kan vara värt en extra slant.
 
-Markus- skrev:
Först så tittade jag på Samsung 173+ Plus verkade bra men då har den ju bara 6-bitars färgdjup och det ska visst inte vara bra.

Samsung 173P plus som jag tror att du syftar på visar 16,7 miljoner färger, dvs 8 bitar per kanal och ingenting annat. Jag har en sådan och tycker mycket om den, men har inte tillräcklig erfarenhet av andra tft:er för att kunna rekommendera den framför någon annan.
 
Hm ok kanske jag har fel men det var någon som sade att den har egentligen bara 6 bitars färdjup men fixar till dom andra på nått sätt.
 
Samsungs billigare modeller i de olika storleksklasserna har ett sämre färgstöd. 173P plus hör inte dit. De billigare skärmarna funkar för folk som inte sysslar med bildbehandling etc. Man får en trevlig, snabb och skarp skärm som funkar utmärkt till allting förutom bildbehandling där hög färgexakthet är viktigt.

edit: Ja, det står faktiskt så på deras hemsida. Märkligt, jag gick på vad jag kunde läsa på komplett.se där jag köpte skärmen samt i följande produktblad: http://www.samsung.com/se/products/monitors/tft17/files/173pplusleaflet.pdf

Underligt!
 
Har letat och letat och enda stället jag hittar som säger 16,2 istället för 16,7 är svenska delen av deras hemsida. Jag blev lite orolig där... Puh!
 
Hur är 173:an? Är själv i köpartagen och har funderat en del på den. Ser rätt snygg ut också!

Per
 
perbrev skrev:
Hur är 173:an?

Jag tycker den är toppen, men som jag skrev tidigare har jag inte mycket erfarenheter av andra tft:er. Kontrasten är fin och betraktningsvinkeln väldigt bra jämfört med många andra skärmar enligt vad jag läst. Kalibreringen tyckte jag var lite knepig (dokumentationen på det medföljande kalibreringsprogrammet var ganska dålig), men det löste sig på 15-20 minuter.

Sist, men inte minst då jag har den i vardagsrummet, är designen snygg som attan. Enkel och ren stil. Enda problemet är att jag vill ha en till att ställa brevid..
 
Någon annan som kan bekräfta 16,7 milj färger eller som har mer info om skärmen. Verkar mycket intressant mer kontrast på 1500.
 
Läste att Samsung 173p har problem med pivotfunktionen med SP2 (enligt en amerikansk test), stämer det?
 
Bilden ändrar inte riktning automatiskt utan man får använda ett kortkommando (standard är ctrl + shift + 0) när man snurrat den.
 
samartin skrev:
Bilden ändrar inte riktning automatiskt utan man får använda ett kortkommando (standard är ctrl + shift + 0) när man snurrat den.

Förvånad när du säger att den inte ändrar riktning automatiskt. Min Samsung SyncMaster 214T ändrar automatiskt utan kortkommando.
 
Jag har inte undersökt det närmare då jag inte snurrar så mycket. Kanske Per L kan informera om hur det funkar för honom.

Kul för övrigt att du blev nöjd Per! (-:
 
Hmmm, min 214T på jobbet ändrar sig inte automagiskt, men jag utgick från att det måste blivit nåt fel vid installationen av programvaran, intressant...

/magnus
 
Vips skrev:
Hmmm, min 214T på jobbet ändrar sig inte automagiskt, men jag utgick från att det måste blivit nåt fel vid installationen av programvaran, intressant...

/magnus

Hämta hem de senaste softwaren MagicTune & MagicRotation på Samsungs hemsida så fungerar det säkert.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.