Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomenderad upplösning på scanner?

Produkter
(logga in för att koppla)

mjoesen

Medlem
Funderar på att köpa mig en flatbäddscaner för att kopiera papper, scana diverse bilder och negativ. Den jag har kollat på har en upplösning på 2400 dpi x 4800 dpi och ett färgdjup på 48 bitar. Är detta tillräckligt för att få en bra kvalitet på inscanade negativ. Vill gärna kunna mixtra med bilderna i datorn för att skicka iväg dem till labb sedan. Hur stora förstoringar kan man göra på en sådan upplösning utan kvalitetförluster? Vill inte lägga så mycket pengar på denna pryl.
 
Det är dessvärre sån inflation i specifikationerna på flatbäddsskannrar, så att bara se data säger i princip ingenting. Det som gäller är tester och erfarenheter. Vad är det för maskin du kollar på?
 
en av alla är Mustek BearPaw 4800TA Pro II, inte för att det är den bästa scannern på marknaden utan för att det verkar vara prisvärd.
Det finns alltså inga riktlinjer för vilker upplösing som krävs för ett visst format på kopian?
 
Jovisst finns det riktlinjer. Problemet är att så gott som alla flatbäddar uppfyller de kraven på papperet, men långtifrån alla i verkligheten.

Mustekskannern vet jag inget om. Men jag skulle nog i första hand titta på Epson och Canon om det gäller flatsbäddsskannrar för film. De har bevisat att de kan göra maskiner som någorlunda håller vad de lovar. Epson 3170 är det många som tycker om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.