Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

rekomendera en finmekanisk verkstad i Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Maxieboy skrev:
Det finns mycket grejor på http://www.kjell.com/ för den som är lite händig. Som Peter skriver så börja med en aluminiumlåda som rymmer en stegmotor och ett stort lagrat kugghjul. Stegmotorkretsen är liten och kostar inte många kronor. USB interface är perfekt och sedan kan du skriva små enkla program med Visual Basic. Koppla till en PC och programmera ut i fält och fota. MC batteri kommer att vara väldigt länge.



Det kostar säkert 10.000:- att bara starta upp detta projekt för ett företag i elektronikbranchen. Det är inte att tänka på. Först när du gjort din prototyp kan det bli aktuellt med att ta kontakt med en firma som kan tänkas massproducera den för den öppna marknaden.
Jo jag funderade på en PC-lösning, men kom fram till att åtminstone jag skulle tycka det var lite omständligt. Himla skönt med prylar som funkar själva utan att man måste koppla upp en massa sladdar och andra burkar. Men helt klart ett enklare och snabbare sätt att komma i mål om man tycker det fungerar.
 
quarc skrev:
Jo jag funderade på en PC-lösning, men kom fram till att åtminstone jag skulle tycka det var lite omständligt. Himla skönt med prylar som funkar själva utan att man måste koppla upp en massa sladdar och andra burkar. Men helt klart ett enklare och snabbare sätt att komma i mål om man tycker det fungerar.

Det ena utesluter inte det andra. Det räcker med ett enkelt tryckknappsinterface om man programmerar in funktionerna via en PC. Ladda in vad som behövs och manövrera med enkla knappar i fält. Kanske en enkel vridomkopplare för att välja 0, 15, 30, 45, 60, 90, 120, 180, 360 grader osv.
 
Maxieboy skrev:
Det ena utesluter inte det andra. Det räcker med ett enkelt tryckknappsinterface om man programmerar in funktionerna via en PC. Ladda in vad som behövs och manövrera med enkla knappar i fält. Kanske en enkel vridomkopplare för att välja 0, 15, 30, 45, 60, 90, 120, 180, 360 grader osv.
Absolut, men de flesta kretsar är ju ISP numer i alla fall, så det är ju ekelt att ordna en omprogrammering om man så önskar.

Om vi skall fortsätta designen skulle man ju också kunna tänka sig en autonivelleringsfunktion som automatiskt ser till att all ligger absolut horisontellt. Det blir två motorer till sat lite mer mekanik. Det svåra blir nog att konstruera en tillräckligt noggrann sensor. Nej, det blir nog enklare att sköta den inställningen manuellt genom ett fastlimmat litet vattenpass på lådan.

En annan komplikation jag kom att tänka på är ju inställningen i höjdled. Där vill man ju ha en led som bara kan böjas i en dimension, men i så fall måste kamerans sensor ligga i 90 grader från böjleden. Det gör kamerainfästningen aningen mer komplicerad då man måste kunna anpassa efter var stativskriven på kameran är placerad i förhållande till sensorn. Så alltså måste fäljande vara inställbart:

1) Avståndet från rotationsaxeln till sensorplanet så att detta kan anpassas beroende på brännvidd.

2) Avståndet i sida för att kunna kompensera för placeringen av stativskruven på kamerahuset.

3) Lutningen uppåt/neråt. Helst skulle man väl vilja att även denna rotation skedde kring objektivets brännpunkt, alternativt kring censorcentrum, men det blir mekaniskt betydlige mer komplicerat, framförallt om det sall vara ställbart.

Hur noggrann man behöver vara med allt detta beror ju naturligtvis på vad man skall ta för typ av bilder. Men skall man fota 360 interiörbilder, så är nog noggrannheten viktig. Jag antar att man av samma anledning endast vill använda mitten av objektivet och alltså göra små steg, 10 eller 20 grader.

Utomhus är det kanske aningen mer flexibelt?

Utomhus antar jag också att man kan använda sama fokusinställning varvet runt, medan man interiört kanske måste fokusera mellan de olika bilderna. Tveksamt om AF kan fungera, men det vore ju ganska enkelt att ha en AF signal som utlöser kanske 1 sekund innan bilden tas i varje steg. Denna skulle även kunna användas för att styra spegeluppfällning om man vill.
 
På finmekaniska verkstäder, här hemma och på JULA
m.fl. finns den makalösa manicken på bilden som
oxo kallas för rundmatningsbord.

Tre olika funktioner:
1 - Fritt roterande bord med friktionslåsning.
2 - Snäckdrev med vev som ger t.ex. 3 grader/varv.
3 - Indexspärr med 15 graders steg.

Bordet på bilden har diameter 130 mm, vikt 8 kg
och det finns mindre. T-spåren gör det lätt att
fästa metallplattor och stativhuvuden på bordet
t.ex. ett pan/tilt-huvud.

Förslag:
1. Ersätt veven med en nedväxlad stegmotor.
(lite för stor massa och friktion för direktdrivning
med en mindre motor)

2. Kör manuellt med indexspärren.
 

Bilagor

  • rundbord1.jpg
    rundbord1.jpg
    98.6 KB · Visningar: 848
uppskattning av nödvändig vridmoment

till att snurra en kamera ( 900 G ) plus glugg ( 400 G ) plus fäste etc ( 400 G ) = 1700 G
Jag är sugen på att beställa en motor med växel som ger 2Nm . skulle det räcka från stillastående ?
 
Re: uppskattning av nödvändig vridmoment

Jann Lipka skrev:
till att snurra en kamera ( 900 G ) plus glugg ( 400 G ) plus fäste etc ( 400 G ) = 1700 G
Jag är sugen på att beställa en motor med växel som ger 2Nm . skulle det räcka från stillastående ?
Det enda du behöver övervinna är friktionen så det beror på hur du löser upphängningen av kameran. Men ov vi pratar en axel upphängd i två kullager (och inte fyllda med fett), alternativt nylonlager så skall nog 2 Nm räcka. Jag skulle tro att två Nm kan vara för lite för att driva ett rundmatningsbord då dessa brukar kunna vara lite tröga (mycket fett).
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.