Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rekomendation vad köpa? Canon L objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag ska köpa lite nya objektiv nu till Jul till min Canon Eos 300D, min budget är mellan 10000-20000kr. Jag behöver inga tips på "var" jag ska köpa det, men däremot tips om "vad".

Mina funderingar är att köpa följande:

Jag har idag:
Soligor Macro 100mm
Canon 50mm/1.8
Canon kit-lins 18-55 (den som följde med.

Funderar på att köpa:
Canon 17-40 4L
Canon 70-300 4L
Canon 1.4x Converter
Canon blixt 550ex

Sen har jag dessa objektiv i åtanke istället:
Canon 200mm/2.8 L istället för 70-200mm
Canon 100mm/2.0
Canon 10-22mm

Vad säger ni fast eller zoom??

Jag tar mest bilder på natur/djur, människor, resebilder, stadsmiljöer. Jag är mest intresserad att få skarpa bilder och bästa möljliga objektiv för pengarna. Har idag inte råd med värstingobjektiv såsom 70-200/2.8 IS och sådant, och de tycker jag kanske är lite väl för en amatör fotograf, grejerna kan ju bli stulna på en bakgata i bankok eller liknande också..
Jag tänkte vänta med att köpa vidvinkel (under ca 17mm) just nu, 10-22 har ju kommit men jag avvaktar är inte så glad åt att man "låser" sig med EF-S, vet inte vad som kommer framåt. Jag vill också satsa pengarna på optik just nu istället för tex. uppgradera till en 20D, jag tror det kommer nya modeller som är bättre om några år och satsar nu på optik och att lära mig mer och hitta nya bildtyper att ta. tacksam för tips och helt andra tankebanor än de jag har.

Jag har precis samma prylar i tankarna som Du har i din "Funderar på att köpa"-lista, med undantag för 17-40 som jag redan har och istället för 550:an har jag bestämt mig för en 580ex. Ser fram emot den dag då mina drömmar uppfylls.

17-40 kan jag varmt rekommendera. Den uppfyller mina krav på vidvinkel. Tidigare använde jag mig av ett gammalt 35-105mm från '87, men när den hamnar på min 10D blir det allt utom vidvinkel. Som Du nämner så har Du redan ett objektiv med tillräcklig vidvinkel, men som är lite sämre rent kvalitétsmässigt. Så med din budget är det fritt fram. Jag har även funderingar på fasta gluggar som 85/1,8 och 135/2L.

/Fredrik

modellbilder.se skrev:
är det inte bättre att ställa sig frågan "-Vad är det jag behöver?"

Varje gång man frågar någonting om optik på denna sida så får man detta svar.

Är det inte bara lättare att svara på frågan? Förmodligen har de flesta funderat igenom och bestämt sig för ett antal objektiv men vill veta för och nackdelar.

Som Magnus, han undrar nog om den fasta 200 är mycket skarpare än zoomen etc.

/Robban som vill ha klara svar på sina frågor

Givetvis menar jag Canon 70-200 4L, vad jag funderar mycket på är detta med telezoomen, på ett 70-200 4L kan man använda 1.4x convertern men inte 2.0x convertern har jag läst (med 2x convertern kan man inte använda autofokusen stod det i inlägget) Men med tex. ett 200mm/2.8L kan man använda 2x convertern. Jag tycker det är bra att ha lång zoom då man vill ta bilder på tex. skygga djur, använde mig av 70-300mm zoom i 300mm läget mycket i sommras (tex. denna bild http://www.odelrot.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=236160 )

(300mm blir 480mm med 1.6x förlängningen) med 70-200 och 1.4x converter hamnar jag på 448mm med 1.6x. Eller kanske man ska satsa på en canon 100-400mm eller liknande eller vad som nu finns? Som sagt vill jag ha skarpa och bra bilder..

Det stämmer att AF inte fungerar tillsammans med 2x och f/4-objektiv men åh andra sidan så ger 2x extender betydligt sämre skärpa än 1.4x extender.

100-400/4.5-5.6L IS USM är (enligt min mening) det perfekta objektivet för djurfotografering, särskilt om man plåtar handhållet:
http://fphoto.org/Kim10D/100-400L/fagel

100-400:an kan man hitta för runt 11 000:- begagnat och 17-40 för runt 6000:- så det skulle bli inom din budget.

Jag skulle skulle föredra något sånt här...

Canon 17-40f.4 för att det är en väldigt prisvärd vidvinkel som både är robust och skarp! Jag kör den själv och är väldigt nöjd. Finns för c:a 5500:- begagnad.

Sigma 70-200f.2,8 För att det är en ljusstark och välbyggd zoom med hög kvalitet. ett riktigt bra alternativ om man inte vill lägga pengarna på canon orginal. Hittas begagnad för c:a 6000:- i bra skick!

550EX. För att det är en kanonblixt och för att den går att hitta begagnad i nyskick för halva priset. 580EX i all ära, men jag tycker att det är för lite skillnad för att motivera de tusenlapparna. Jag är toknöjd med min 550 och det skulle aldrig falla mig i tanken att köpa en 580 istället. Går att hitta för 2500-3000:- begagnad i nyskick.

Komplettera samlingen med en extender 1,4x som du kan ha till 70-200:an för 3000:-

Detta får du för 17-18000:- vilket jag tycker är en prisvärd uppsättning riktigt mumsiga grejjer!

Alternativt kan du ju skippa 1,4X och 70-200:an och köpa ett 100-400IS istället. Den har ju iofs rätt taskig ljusstyrka, men om du ska fota mycket utomhus och låta bli actionfoto så är det en väldigt prisvärd glugg som även har IS! Den borde du kunna få för runt 10.000:- i riktigt bra skick!

Lycka till och trevlig helg!

Mvh //Peter

peter_wahlström skrev:
580EX i all ära, men jag tycker att det är för lite skillnad för att motivera de tusenlapparna.

Jag tycker att skillnaden är ganska stor på dessa två blixtar. Just i ditt fall är det kanske inte så stor idé att byta upp sig. Men för en som inte har någon blixt skulle jag definitivt rekommendera 580ex som för övrigt är "framtidssäker" iom E-TTL II. Denna kostar ju ungefär lika mycket som 550ex ny.

/Fredrik

downtown skrev:
Jag tycker att skillnaden är ganska stor på dessa två blixtar. Just i ditt fall är det kanske inte så stor idé att byta upp sig. Men för en som inte har någon blixt skulle jag definitivt rekommendera 580ex som för övrigt är "framtidssäker" iom E-TTL II. Denna kostar ju ungefär lika mycket som 550ex ny.

/Fredrik

Ja, jag håller verkligen med dig om det är tal om att köpa en helt ny.. Inget snack om den saken.

Jag tänkte bara att om han kan tänka sig att leta begagnat så finns det en hel del kap att göra nu när många byter upp sig till 580. En 550 för 2500:- i nyskick är ett bättre köp än en ny 580 för drygt 4000:- tycker iallafall jag.

Vanlig E-TTL och version 2 av TTL har jag sett är marginell skillnad om inget alls, men det är klart... Det lär ju inte lanseras någon kamera för det "gamla" TTL-systemet nu när TTL-2 finns... Dock kommer det nog vara bakåtkompatibelt och fungera minst lika bra.

Mvh /Peter

Magnuz skrev:

Vad säger ni fast eller zoom??

[/B]

Bra fråga, jag går själv och funderar i de banorna. Har kört mest zoomobj själv, men sedan jag skaffade en DSLR så funderar jag på att gå över mer till fasta, ljusstarka och skarpa gluggar och beskära mer i datorn istället.

Fast man är ju väldigt van vid att beskära bilden redan i sökaren så jag är rädd för att man börjar nöja sig med halvmesyrer vid bildkompositionen.

Eller så blir man tvärtom mer noggrann kanske?

Inte mycket till svar där, mest nya frågor är jag rädd...

E-TTL 2 har inget att göra med blixten, den biten sitter i huset, så 550EX fungerar utmärkt med E-TTL 2.

Det finns en del skillnader där E-TTL 2 är klart bättre, det blir inte lurat på samma sätt som gamla E-TTL, så troligen behöver man inte FEL i samma utsträckning.

Dock har 580EX några andra funktioner som inte 550EX har.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar