Magnuz
Aktiv medlem
Jag ska köpa lite nya objektiv nu till Jul till min Canon Eos 300D, min budget är mellan 10000-20000kr. Jag behöver inga tips på "var" jag ska köpa det, men däremot tips om "vad".
Mina funderingar är att köpa följande:
Jag har idag:
Soligor Macro 100mm
Canon 50mm/1.8
Canon kit-lins 18-55 (den som följde med.
Funderar på att köpa:
Canon 17-40 4L
Canon 70-300 4L
Canon 1.4x Converter
Canon blixt 550ex
Sen har jag dessa objektiv i åtanke istället:
Canon 200mm/2.8 L istället för 70-200mm
Canon 100mm/2.0
Canon 10-22mm
Vad säger ni fast eller zoom??
Jag tar mest bilder på natur/djur, människor, resebilder, stadsmiljöer. Jag är mest intresserad att få skarpa bilder och bästa möljliga objektiv för pengarna. Har idag inte råd med värstingobjektiv såsom 70-200/2.8 IS och sådant, och de tycker jag kanske är lite väl för en amatör fotograf, grejerna kan ju bli stulna på en bakgata i bankok eller liknande också..
Jag tänkte vänta med att köpa vidvinkel (under ca 17mm) just nu, 10-22 har ju kommit men jag avvaktar är inte så glad åt att man "låser" sig med EF-S, vet inte vad som kommer framåt. Jag vill också satsa pengarna på optik just nu istället för tex. uppgradera till en 20D, jag tror det kommer nya modeller som är bättre om några år och satsar nu på optik och att lära mig mer och hitta nya bildtyper att ta. tacksam för tips och helt andra tankebanor än de jag har.
Mina funderingar är att köpa följande:
Jag har idag:
Soligor Macro 100mm
Canon 50mm/1.8
Canon kit-lins 18-55 (den som följde med.
Funderar på att köpa:
Canon 17-40 4L
Canon 70-300 4L
Canon 1.4x Converter
Canon blixt 550ex
Sen har jag dessa objektiv i åtanke istället:
Canon 200mm/2.8 L istället för 70-200mm
Canon 100mm/2.0
Canon 10-22mm
Vad säger ni fast eller zoom??
Jag tar mest bilder på natur/djur, människor, resebilder, stadsmiljöer. Jag är mest intresserad att få skarpa bilder och bästa möljliga objektiv för pengarna. Har idag inte råd med värstingobjektiv såsom 70-200/2.8 IS och sådant, och de tycker jag kanske är lite väl för en amatör fotograf, grejerna kan ju bli stulna på en bakgata i bankok eller liknande också..
Jag tänkte vänta med att köpa vidvinkel (under ca 17mm) just nu, 10-22 har ju kommit men jag avvaktar är inte så glad åt att man "låser" sig med EF-S, vet inte vad som kommer framåt. Jag vill också satsa pengarna på optik just nu istället för tex. uppgradera till en 20D, jag tror det kommer nya modeller som är bättre om några år och satsar nu på optik och att lära mig mer och hitta nya bildtyper att ta. tacksam för tips och helt andra tankebanor än de jag har.