Annons

Rekomendation D7D, tele obj

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Ni som har riktiga kameror :0)

greggan skrev:
Ni som har riktiga kameror :0)
Varför har vi ingen ägar recention att läsa här
på fotosidan???
Snälla någon kan väl ge ett omdömme och gärna då
både + och minus sidor.

Varför skryta med nåt man vet e bäst, vi har inte det behovet som ni verkar ha;-)

Missuppfattning!

Det var inte skryt jag var ute efter utan sakliga synpunkter och fakta från folk som andvänt kameran.
Jag har klämt på den och det är den skönaste digitala SLR jag hållit i än så länge men..
Jag skulle fortfarande vilja höra vad ägarna tycker.
Funkar tex bildstabiliseringen lika bra vid 100mm som vid 600mm brännvidd??

Mvh/Stefan

Re: Missuppfattning!

greggan skrev:
Det var inte skryt jag var ute efter utan sakliga synpunkter och fakta från folk som andvänt kameran.
Jag har klämt på den och det är den skönaste digitala SLR jag hållit i än så länge men..
Jag skulle fortfarande vilja höra vad ägarna tycker.
Funkar tex bildstabiliseringen lika bra vid 100mm som vid 600mm brännvidd??

Mvh/Stefan

Sorry, trodde du var ironisk så därför var jag ironisk tillbaks...

Kolla in på recensionerna här på FS & sök på modellen så hittar du folk som recenserat den.

Du kan även googla på dynax 7d review så hittar du ett gäng tester...

//Larsa

Det förklarar saken :0)

Konica!
Kanske hela/all recentionen/rna även borde finnas under Minolta så att vi klanskallar kan hitta :0/

S/

Har sedan min 700si tid en Tamron 28-200 som kanske inte är direkt värdens skarpaste men ändå har tjänstgjort utan några större problem och i mitt tycke, ändå har gett mig ganska hyggliga foton.

70-210/4 objektivet ser ju rätt ok ut och det verkar ju som de billiga stor-zoomarna (70-300) ligger i samma prisklass som de begagnade 70-210/4 linserna. Hur är skillnaden i skarphet mellan dem?

Misstänker nämligen att jag kommer att sakna de sista milimetrarna om jag skaffar ett xxx-200 istället för ett xxx-300.

Eller om man jämför med de billigare Minolta/Sigma/Tamron linserna, hur kan de tänka jämföra sig kvalitetsmässigt med ett 8 år gammalt Tamron 28-200 i de högre zoomlägena?

Hittar följande hyffsat intressanta om man nu snabbt skummar igenom nyprislistorna...:

Sigma AF 70-300/4-5.6 APO Macro Super II, 2369 SEK
Konica Minolta AF 75-300/4,5-5,6 D, 1649 SEK
Tamron AF 70-300/4-5,6 LD 1:2 Macro AF, 1499 SEK

Sigma linsen verkar ju åtminstonde ha fått hyffsade kommentarer av andra ägare, men för 2.4kSEK så lär man väl få en begagnad ljusstarkare lins om man nu bara kan hitta en...

sagan skrev:
Det framgår av testet, jag föreslår att du läser det.

Det framgår inte alls där att AS skulle vara sämre på längre brännvidder.

Phil gör bara en massa antaganden för att sedan jämföra en serietagning mot ett Nikonobjektiv med stabilisering vid 75 mm...

Ytterst tveksam test då resultatet är mycket blandat & detta med serietagning enligt mig kan ge missvisande resultat från fall till fall.

Däremot så kan jag förstå hans antagande vilket dock bara är just en gissning...

//Larsa

Beträffande 70-210mm f1:4 sâ är det väldigt välbyggt och har utmärkt skärpa.
En stor fördel är ju att den hâller f1:4 genom brännviddsomrâdet och är ju bara ett steg lângsammare än en f1:2,8 glugg.

Jag har mycket nöje av min och rekommenderar dessa, särskilt med tanke pâ priset.

sagan skrev:
FOTO kommer till samma slutsatser i sitt test av AS.

Till vad? Gissar dom också eller har dom testat på riktigt?

Det är säkert som du säger, gissar jag. Jag reagerar dock på att Dpreview gissar sig fram till en slutsats, dom ska testa...

//Larsa

Gunnar D skrev:
Beträffande 70-210mm f1:4 sâ är det väldigt välbyggt och har utmärkt skärpa.
En stor fördel är ju att den hâller f1:4 genom brännviddsomrâdet och är ju bara ett steg lângsammare än en f1:2,8 glugg.

Jag har mycket nöje av min och rekommenderar dessa, särskilt med tanke pâ priset.

Har snart köpt, om den inte är såld...

//Larsa

.Z. skrev:
Till vad? Gissar dom också eller har dom testat på riktigt?

Det är säkert som du säger, gissar jag. Jag reagerar dock på att Dpreview gissar sig fram till en slutsats, dom ska testa...

//Larsa
Om jag minns rätt så gjorde FOTO praktiska test som visade att AS fungerar klart sämre på längre brännvidder.

Att dpreview gissar sig fram till en slutsats är givetvis uselt.

sagan skrev:
Om jag minns rätt så gjorde FOTO praktiska test som visade att AS fungerar klart sämre på längre brännvidder.

Har läst den men kommer inte ihåg...

Får väl testa själv om några veckor (suck va tid de tar). Nu har jag då i bästa fall bara 210 som längsta brännvidd...

//Larsa

300mm 1/20

Har testat med min D7D och Sigma 100-300 f/4 och handhåller utan stöd mot kroppen i 300mm på 1/20 med AS. Om det är bra eller dåligt får ni avgöra själva. Bifogar en bild som jag tog alldeles nyss. 300mm 1/20 utan stöd. Det går säkert att gå ner ett steg till men då får man nog ta ett gäng exponeringar för att få en som är bra. 1/20 på 300mm är inga problem för mig iallafall.

mvh/Ove

Bilagor

• 1_20_300mm.jpg
    1_20_300mm.jpg
    29.1 KB · Visningar: 218
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar