Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklamfilm och musik

Produkter
(logga in för att koppla)
Personligen tror jag att det beror mycket på en tekniksyn som är föråldrad. Tidigare på 50- och 60-talen, när metoderna för "distansframföranden" var begränsade, kanske det framstod som vettigt att tänka som så att den som låter en radio stå på i t.ex. sin firsörsalong faktiskt "spelar upp" musik för sina kunder. Idag när vi har hur många olika medietyper som helst till vårt förfogande och när tekniken har blivit var mans egendom, känns det väldigt konstigt att hålla någon annan än den som ursprungligen tillgängliggör ett verk (t.ex. en ljudupptagning). Det är ju radio- eller TV-stationen som sänder upptagningen. Signalerna finns ju i etern runtomkring oss och det enda som t.ex. frisören gör är att han eller hon tillhandahåller den tekniska apparatur som krävs för att vi, icke radiomottagande organismer, ska kunna uppfatta sändningen.

Det är ju ungefär som att hålla den som tillhandahåller publika datorer ansvarig för att användarna utnyttjar material som någon annan lovligen har lagt upp på webben (och som användaren kanske betalar för).
 
ANNONS