Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklamfilm och musik

Produkter
(logga in för att koppla)

Ingerlan

Aktiv medlem
Hej igen, alla fotografer!
Nu har jag gjort reklamsnuttar för TV i ett videoredigeringsprogram. Är det någon som vet om man får använda bakgrundsmusiken, som finns i ett sådant program fritt? Eller måste man anmäla det till Stim? I mitt fall är det Pinnacle Studio's SmartSound®

LeadHead skrev:
Borde det inte vara ok användning av musiken ingår i programlicensen?

Det är det jag trodde också, men har börjat känna mig osäker. Det känns viktigt att veta, så jag inte hamnar i trassel. Om jag använder klassisk musik, t ex Vivaldis Fyra årstider, vem har upphovsrätt då?

Ingerlan skrev:
Det är det jag trodde också, men har börjat känna mig osäker. Det känns viktigt att veta, så jag inte hamnar i trassel. Om jag använder klassisk musik, t ex Vivaldis Fyra årstider, vem har upphovsrätt då?

Den som har skrivit musiken äger upphovsrätten.

Musik som är över 50år är fri att använda sig av utan att behöva betala stimkostnader eller liknande..

harryett skrev:

Musik som är över 50år är fri att använda sig av utan att behöva betala stimkostnader eller liknande..

Tack för det!

Och det torde ju vara över 50 år sedan Vivaldi dog. Är du SÄKER på uppgiften?

70 år efter att Vivaldi dött faller hans rättigheter bort. Däremot har de som framför verket upphovsrätt i 50 år efter framförandet.

Så du måste alltså hitta en 50 år gammal inspelning, eller spela själv.

Ingerlan skrev:
Tack för det!

Fast nu finns det ju också en sorts "upphovsrätt" även till ljudupptagningar. Och de kanske inte är lika gamla.

Alltså, bara för att musikstycket (kanske) är fritt att kopiera, utföra, osv. så innebär det inte att ljudupptagningar av stycket är det.

Min första fundering i inlägget ovan förutsätter ju också att materialet ingår i licensen även för kommersiell användning. Om det bara är "exempelmusik" som är tänkt för att man ska kunna testa och lära sig programmet så behöver det ju inte vara tänkt att användaren ska använda upptagningarna kommersiellt.

LeadHead skrev:
Fast nu finns det ju också en sorts "upphovsrätt" även till ljudupptagningar. Och de kanske inte är lika gamla.

Alltså, bara för att musikstycket (kanske) är fritt att kopiera, utföra, osv. så innebär det inte att ljudupptagningar av stycket är det.

Min första fundering i inlägget ovan förutsätter ju också att materialet ingår i licensen även för kommersiell användning. Om det bara är "exempelmusik" som är tänkt för att man ska kunna testa och lära sig programmet så behöver det ju inte vara tänkt att användaren ska använda upptagningarna kommersiellt.

Nu har jag för säkerhets skull lagt in en förfrågan i STIM's forum. Det verkar vara ngn på STIM som läser inläggen och svarar innan de blir publicerade. Då borde det ju vara tillförlitligt.

Kom bara ihåg att STIM representerar ett partsintresse, vilket innebär att du kan få höra nästan vad som helst därifrån. En del saker de hittar på är riktigt galna. T.ex. ville de för ett tag sen att något renhållningsföretag vars chaufförer kunde lyssna på radio i lastbilshytten skulle betala STIM-avgift för detta.

Tyvärr verkar de ha fått rätt i lite väl mycket. Man kan ju fråga sig varför en näringsidkare ska betala STIM-avgift för att de spelar upp radio för kunderna när radiostationen redan gör det, men den linjen verkar iaf. Högsta domstolen ha gått på.

Rent instinktivt känns det som att exempelmusiken i ett redigeringsprogram är friköpt och royaltyfri, men det borde ju vara förklarat i licensen.

Om det är reklamfilm som ska gå i kommersiell tv, så verkar det lite snålt att inte köpa loss rättigheterna till ett mer "eget" stycke än de som finns med i programmet.

http://www.99musik.com/ finns det säkert nån som skrivit något som passar, och som inte kommer kosta en förmögenhet att få använda.

Ingerlan skrev:
Tack för det!

nej inte ett dugg.. ;D

haha jodå.. morsan jobbade på SR länge och hon har koll på vad vad som får göras med vad och stimkostnader osv.

men annars så är det ju också så att förlagen har vissa rättigheter till deras utgåva av musiken.

jao.. men nu är det som Fredrik säger att det finns massor av företag som tillverkar musik/ljudeffekter/ljud osv som levereras på skivor eller som smkprov i program som man får använda fritt. Naturligt måste man köpa skivorna/programmet. Det är liksom hela affärsideen. Har själv massor av sådana filer.. lagligt

harryett skrev:

Men orkestern, solisten och skivbolaget, om inspelningen är yngre än 50 år?
De jobbar väl inte gratis!

STIM gäller väl bara för svenska artister om jag inte ha helt fel.

LeadHead skrev:
Tyvärr verkar de ha fått rätt i lite väl mycket. Man kan ju fråga sig varför en näringsidkare ska betala STIM-avgift för att de spelar upp radio för kunderna när radiostationen redan gör det, men den linjen verkar iaf. Högsta domstolen ha gått på.

Det där är mycket intresant! Och mycket märkligt! Har själv funderat en hel del på detta och det finns ingen logik i det, annat än att suga ut så mycket royalties som möjligt. Är själv musikskapare men har ingen som helst förståelse för detta.

ANNONS