Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reklamera objektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henkis

Medlem
Medfotografer!

Jag köpte för ett år sedan ett Canon EF 24-85 och jag har hela tiden haft problem med att zoomen "kryper", dvs när jag bär runt på den så zommar den in max. Detta har jag funnit väldigt irriterande, men jag trodde att alla var sådanna. Men nu har jag hört mig för och det verkar som om det inte alls skall vara så, kan jag klaga hos Canon och få dem att reparera detta på garanti, trots att det gått över ett år?

Konsumenköplagen såger ju att man kan reklamera vara i upp till två år?

Tacksam för tips!

/Henrik

Henkis skrev:
Medfotografer!

trots att det gått över ett år?

Konsumenköplagen såger ju att man kan reklamera vara i upp till två år?

Tacksam för tips!

/Henrik

-Visst är det så!
-Värt att pröva!
-Du kan hänvisa till lagen som tillsäger två hela år för alla elektroniska varor,,
-Fördel att ha kvitto/garantisedel såklart!

Hoppas att det ordnar sig!

Säljaren borde vara rädd om sina kunder och han förlorar ju inte mer än lite arbetstid på en ren reklamation.

Mvh niclas.

Tyvärr är krypande objektiv rätt vanligt.

Men du kan ju testa lämna in det för så sak det u inte va egentligen.

Inlämnad

Jag lämnade in den till Canon, de sa att det inte gick att justera, med jag stod på mig lite så de skulle skicka den till en produktexpert som skulle titta på den.

Vi får se...

/Henrik

Vissa objektiv gör det, ökänt fel på canons 28-135 IS USM. Andra har låsningsknapp.

En del krävs nästan, annars vore det lite för trögt att zooma med ringen.

Hej igen;)

Jag har nu børjat tvivla lite på det dær med att reklamera efter ett år har gått.

Jag har varit i kontakt med en sæljare och dær får jag svaret att produktgarantin på ETT år ær det som gæller.

Hur går detta ihop med att all elektronisk utrustning såld i Sverige skall ha två års produktgaranti (som øvergår den som butiken anger)??

Kan en handlare verkligen neka till reklamation mellan ett och två år?

Mvh Niclas, som undrar vældigt.

Ett års GARANTI och två års REKLAMATIONSRÄTT är det som gäller enligt lag vad jag har förstått. Men de blandas ofta ihop.

Saxat från Konsumentverket

http://www.konsumentratt.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=712&lngArticleId=125

Enligt konsumentköplagen har du två år på dig att reklamera ett ursprungligt fel på en vara. Ett ursprungligt fel kan vara ett fabrikationsfel eller något annat fel som varan hade innan du fick den. Sådana fel kan visa sig ganska lång tid efter köpet. Att du får en garanti med kortare giltighetstid betyder alltså inte att reklamationstiden förkortas. Skillnaden är att när garantin gått ut är det du som måste bevisa att felet fanns där från början.

Efter en ändring i konsumentköplagen den 1 juli 2002 är det säljaren som ska kunna visa att ett fel som uppkommer inom sex månader från köpet inte var ursprungligt. Undantag från regeln görs när det är oförenligt med felets eller varans art att tillämpa sexmånadersregeln.

Med "felets art" menas sådana fel som man inte rimligen kan hävda har funnits redan vid köpet, exempelvis fel orsakade av olyckshändelser, eller fel som du själv orsakat. "Varans art" kan till exempel syfta på varor som inte håller i sex månader, som färskvaror eller slitna begagnade varor.

Ett års GARANTI och två års REKLAMATIONSRÄTT är det som gäller enligt lag vad jag har förstått. Men de blandas ofta ihop.
Var har du lagen om garanti, mig veterligen är det bara reklamationsrätten samt möjligen distansköpslagen som gäller.

Att man får garanti är helt på grund av tillverkaren/handlarens goda sinne.
Enligt ovanstående länk från konsumentverket.
Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.

ANNONS