Visst kan det vara lite irriterande med för mycket reklam ibland, men skulle inte säga att Fotosidan tillhör någon sajt som sticker speciellt negativt ut ur mängden på detta sättet.
Dessutom så måste ju alla tjänster som är lite större och av högre kvalitet finaniserars på något sätt. Det kostar pengar att både utvecka en sajt, att drifta och underhålla den, samt att producera innehåll (nyheter, artiklar, tips, reportage, recensioner, etc).
Oftast, om man inte kan leva på bidrag/subventioner, så är det vanligaste och största intäktsalternativet reklam, och i andra hand betalfinansierat av användarna (i form av prenumerationer och liknande).
Fotosidan erjbuder bägge alternativen för sina medlemmar (precis som Spotify och andra tjänster). Själv så är jag änn så länge obetalande medlem, och har inga problem med reklamen. Jag vet ju att det är den som framför allt kan möjliggöra denna tjänsten.
Har själv bara varit medlem en kort tid (ca ett halvår, men läst en del nyheter och annat på sajten innan), men väldigt tacksam för att denna existerar. Istället för att spärra reklamen så brukar jag tvärt om läsa erbjudanden som jag är intresserad av. Har även köpt kamera, väskor, och andra tillbehör genom att klicka mig vidare på annonserna (ifrån Cyberphoto, och andra relevanta annonsörer).
Tycker man skall stödja de sajter och tjänster man verkligen gillar och använder så långt det går. Stödjer men dem inte med betalande medlemskap så tycker jag att man kan stödja deras annonsörer och sammarbetspartners.
Gör inte detta av alturistiska skäl, och det är bara när jag ändå skall köpa något som jag passar på att göra det via länkar eller annonser ifrån de sajter jag ofta använder/läser/lyssnar på. Det är av rent egoistiska skäl för att jag vill kunna se att sajterna kan ha råd att utvecklas och drivas vidare.
Så precis som man förr i tiden "supportade sin lokala fysiska handlare" - så tycker jag att man åtminstone skall överväga att göra det samma i den moderna tidens motsvarigheter, i form av communitys och sajter man verkligen använder och uppskattar.