Annons

Rejäla prishöjningningar

Produkter
(logga in för att koppla)

dsa1979

Aktiv medlem
Var idag inne på Fotokungens hemsida och fick en mindre chock när jag såg att PowerShot G12 har gått upp nästan 900 kr sedan i somras. Den kostar nu 5300 kr. Som lägst har jag för mig att den låg runt 4200 kr.

Även de flesta objektiv har blivit dyrare. 50 mm 1.8 kostar nu 1185 kr.

Jag ser att 70-200/2,8L IS II gått upp till 25.490 kr. Jag köpte det i somras på Fotokungen för 19 tusen. Det kostade 21 tusen i våras.

Noterat att andra webbhandlare ligger kvar. Undrar om Fotokungen är tidiga med att införa en central prishöjning från Canon eller om de bara höjt marginalen.

En kommande prisjustering som fördes in för tidigt? Gamla priser som lästs in från en backup? Vilken annan förklaring kan det vara till att priser justeras "automatiskt"?

En kommande prisjustering som fördes in för tidigt? Gamla priser som lästs in från en backup? Vilken annan förklaring kan det vara till att priser justeras "automatiskt"?

Deras system kan ta priserna från distributören och lägga på butikens marginal. Ändras värdet för marginalen slår det på alla priser. Det kan vara den typen av misstag, det kan vara en prishöjning som kommit ut för tidigt.

Var idag inne på Fotokungens hemsida och fick en mindre chock när jag såg att PowerShot G12 har gått upp nästan 900 kr sedan i somras. Den kostar nu 5300 kr. Som lägst har jag för mig att den låg runt 4200 kr.

Även de flesta objektiv har blivit dyrare. 50 mm 1.8 kostar nu 1185 kr.

Ja, det kanske är någon släkting till dig som har klantat ut de nya priserna.
Från 4200 till 5300 är inte nästan 900kr, det är en bra bit över 900kr. Lägger man moms på dessa 900 så är vi i slängarna. ;)

Det kan ju ha varit så enkelt att man läste in en prislista som saknade några rader/produkter så att priserna kom i ofas med produkterna i webshopen?

Ja, det kanske är någon släkting till dig som har klantat ut de nya priserna.
Från 4200 till 5300 är inte nästan 900kr, det är en bra bit över 900kr. Lägger man moms på dessa 900 så är vi i slängarna. ;)

Med 900 kr menade jag från det priset det var sist jag kollade (4380 kr) och det priset som är nu 5285 kr vilket blir 905 kr. Men nu är priset justerat igen och det nya priset är 4364 kr.

//D

Det kvittar. För enligt lag så är det priset när man beställer online som gäller. Dvs man KAN fynda. Tänk på Elgigantens stora misstag för ett tag sedan. De fick stå sitt kast.

/Stefan

Bara ett felaktigt pris är väl inte tillräckligt, eller rimligt. Då skulle ju ett företag kunna gå omkull om de råkat få en decimal fel. Det krävs ju att man når en avtalstidpunkt och den lär inte nås innan man fått en orderbekräftelse.

Så här svarar Canon iaf om det skulle varit dem som legat bakom prishöjningen:
Nej, tvärtom, vi har per 9 september sänkt priserna på ett flertal
produkter. Detta enligt vår planerade "price road map" så inga
konstigheter, mer en naturlig del i en produkts livscykel.

Att Fotokungen höjer och sänker är någonting vi inte påverkar, det är helt
hans beslut och jag kan därför ej förklara/kommentera hans prissättning.

/Roel Lammers

Det kvittar. För enligt lag så är det priset när man beställer online som gäller. Dvs man KAN fynda. Tänk på Elgigantens stora misstag för ett tag sedan. De fick stå sitt kast.

/Stefan

Nej, priset är inte juridiskt bindande förrän en orderbekräftelse lämnats och den gäller i sin tur bara om det inte är uppenbart att priset är felaktigt. Ta t.ex. Telias fadäs för några (10?) år sedan när de "sålde" mobiltelefoner för 10% av ordinarie pris. Telia vägrade leverera och flera kunder gick till Konsumentverket men Telia fick rätt, kunderna borde insett att det var för bra för att vara sant. Andra butiker biter i det sura äpplet för att inte förlora för mycket anseende och skriver av förlusten som goodwill istället.

Om nu Fotokungen varnar för felaktiga priser så lär de inte skicka ut någon orderbekräftelse förrän de kontrollerat priset på varje artikel i ordern. En beställning på nätet är ju egentligen bara en "begäran att få köpa", den bekräftas juridiskt först när handlaren accepterar din begäran.

ANNONS