Annons

Regnskydd vid handhållen fotografering

Produkter
(logga in för att koppla)
"Plastpåsetricket" fungerar utmärkt. Istället för gummisnoddar använder jag sådana där hårsnoddar som är lite kraftigare och som håller hur länge som helst. Till en början nallade jag dom i badrumsskåpet men det var inte så populärt.....🙄. Så nu köper jag mina egna....
Bra tänkt med hårsnoddar, jag behöver i alla fall inte nalla i badrumsskåpet ;)

Men brukar du klippa ett runt hål för linsen eller klipper ni bara rakt över påsen så det blir som en öppen säck och knyter igen? Var lite bökigt att få till ett runt hål när jag provade igår. Sen är min lins expanderande när jag zoomar så helt tätt lär det inte bli såvida inte påsen kan expandera.

Nu har jag varit lite tomte och satt fast linsskyddet i en ögla i samma hål där kameraremmen sitter, vill inte gärna tappa ner den på smutsig mark, men blev mer bök än jag väntat mig, i varje fall när motljusskyddet ska vändas och fästas. Funkar såna där clips som man sätter på remmen bättre?

Tack :)

Kanske är överdrivet nojig som går runt med linsskyddet på förtutom när fototillfälle ges, blir ju förstås svårt att ta snabba foton då. Är väl rädd att linsen ska ta stryk, det är väl mest det.

Det där med regnskydd verkar vara en djungel. Finns alla möjliga vad jag sett, allt från "engångs" till robustare saker. Tycker det mesta dock verkar demonstreras som användning till när man har stativ.

Kör just nu med Nikkor lins som man ju låser upp med en knapp och zoomar / fokuserar manuellt (om man vill). Kan det bli mer bök att ha på ett regnskydd om man kör handhållet? Tänkte svårighet i att reglera linsen osv...

Paraply kan ju vara en idé men var hittar jag en assistent som håller i det åt mig? :)

Kan rekommendera en ebay-handlare jag köpt flera från:
http://stores.ebay.co.uk/grazinasdesign
Vädigt prisvärda sett till kostnad/kvalité och har en kardborreöppning undertill så att man kan nå div reglage.

De har främst till tele-objektiv, men de minsta bör fungera bra även till "normalobjektiv". Tex:
http://www.ebay.co.uk/itm/Waterproo...-300mm-VR-f-4-5-5-6-Carry-Pouch-/121785684041

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto