Annons

Regnskydd för Planket?

Produkter
(logga in för att koppla)

Graal

Avslutat medlemskap
Ser i Aftonbladets långtidsprognos för Göteborg att det spås regn nästa lördag 15 augusti, då Planket arrangeras. Hade tänkt delta med 5 bilder men får nu bereda mig på att det kanske inte går då bilderna måste regnskyddas på något sätt. Är det någon som funderat på någon lösning? Planket består i år av ett gallerstaket i stål. I prognosen stod inget om vindstyrkor, men blåser det så lär det regna i sidled och då blir det svårt att skydda bilderna hur man än gör. Eller ska man strunta i regnskydd? Mina bilder tål vatten bra eftersom det är gelatinsilverpapper som lätt kan sköljas om och torkas på nytt. Passepartouten däremot lär inte gå att återanvända efter regn. Man kan också tejpa glasramen på överkanten och sidorna så att vatten inte kan tränga in. Använder billiga clipsramar som inte har så stort värde, masoniten på baksidan blir väl förstörd.

Kom på ytterligare ett sätt. Man använder en plywoodskiva som bakgrund. De omonterade fiberbilderna fästs med häftstift på skivan. Sen har man en gummiskrapa med sig och skrapar bort regnvattnet allt eftersom. Då behövs inget regnskydd. Kanske inte så snyggt som med ramar och passepartout, men vad göra om det regnar?

Prognosen ser allt bättre ut (mindre dålig) för lördagen. Nu är regnet borttaget från flera prognoser jag läst, men molnen kvar. Vi håller tummarna!

Jo, men det kan ju räcka med en skur för att det ska vara kört för bilderna. Din tanke om plywood som bakgrund är inte helt dålig. Av flera skäl tänker jag dock satsa på genomskinlig plast som skydd på framsidan, och svart sopsäcksplast på baksidan.

I vår lokala bokhandel kostar det 15:- att plasta in (laminera) en A4, det kan det kanske vara värt, om du nu har tillgång till det och A4 räcker.

Per.

Laminering är nog som någon sa de tbästa alternativet, går att köpa en helt ok laminernigsmaskin för ett par hundralappar.

Jag kommer att vara på den säkra sidan och laminera mina bilder till Planket i Malmö. Inte bara för vädret. Småungar med glass, huliganer med kletiga hamburgare. Man kan inte vara nog försiktig. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar