Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

"Regnbågsglorior" EF-S 18-55 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

victorypath

Medlem
Köpte en Canon 20D med kitobjektiv i höstas. Efter lite olika bilder med EF-S 18-55 mm så upptäckte jag markanta regnbågsglorior runt ljuskällor, främst på bilder tagna i mörker eller möjligen mer synliga just då. Provade därför ett annat objektiv och hade inte samma problem. Min fråga är därför om nån annan av er har stött på samma problem och vad man bör göra åt saken.. e väl kanske ett reklamationsärende..?! E iofs ett svinbilligt objektiv men ska det se ut så här?

Bilagor

• img_1024.jpg
    img_1024.jpg
    24.8 KB · Visningar: 270
Ok, men han verkar ju vara nöjd över halon som objektivet ger.. det e dessvärre inte jag.. ;-)
Men fenomenet verkar jag alltså inte vara ensam om.

Nöjd är han inte, men han har accepterat att det är en billig glugg med allt det kan medföra.
mvh. Olle

Hej Marcus!
Det finns en annan tråd här som behandlar detta fenomen, men jag har inte hittat den. Ska söka vidare.
Vill minnas att det framträder speciellt vid små bländaröppningar och starkt motljus. Jag TROR inte att det är bara detta objektiv som har denna "brist".

Jag kan ju länka upp den bilden jag länkade i den tråden. Det är ett 100% utsnitt ur en bild polaren tog när han fått sin 300D med USM-versionen av kit-gluggen.

Det verkar helt enkelt vara så att Kit-gluggen kan i ogynnsamma situationer ge denna effekt.

Bilagor

• artifact.jpg
    artifact.jpg
    47.7 KB · Visningar: 106
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar