Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regnbåge med polfilter

Produkter
(logga in för att koppla)

Andreas74

Aktiv medlem
Kan någon "fysiker" förklara detta för mig,

Ett polfilter förstärker effekten av en regnbåge, har jag läst, samt även provat själv någon gång.

Men nu sist så tog polfiltret bort regnbågen istället för att förstärka den.

Det verkar mest logiskt att polfiltret ska ta bort regnbågen men hur kommer det sig att den gjort olika vid olika situationer??

Andreas74 skrev:
Kan någon "fysiker" förklara detta för mig,

Ett polfilter förstärker effekten av en regnbåge, har jag läst, samt även provat själv någon gång.

Men nu sist så tog polfiltret bort regnbågen istället för att förstärka den.

Det verkar mest logiskt att polfiltret ska ta bort regnbågen men hur kommer det sig att den gjort olika vid olika situationer??

Med risk för att jag ställer en dum fråga nu, men du vrider väl till ditt polfilter så att det ger den effekt du vill ha?

Re: Re: Regnbåge med polfilter

Daniel.l skrev:
Med risk för att jag ställer en dum fråga nu, men du vrider väl till ditt polfilter så att det ger den effekt du vill ha?

Huvudet på spiken misstänker jag. Eftersom regnbågen beror på reflektioner i vattendroppar borde man ju kunna ta bort den rätt bra genom full polarisering. Med lite lagom vridning på polfiltret borde du dock kunna få fina regnbågsbilder.

För den efterfrågade fysiken:
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hbase/atmos/rbowpol.html

/Pontus

Tack för svaren...men

Daniel: Ja, jag vet hur filtret fungerar.

Magnus: Om polfiltret tar bort regnbågen så betyder ju en "lagom" vridning på polfiltret att den tar bort halva regnbågen, vilket knappast innebär att färgerna förstärks.

Nej, det behövs en lite mer invecklad förklaring.

Länken du hänvisa till verkar dock säga någonting om detta, men det blev så grötigt att läsa på engelska och jag ids inte koncentrera mig så mycket.

Om ngn kan förklara fenomenet på lättförståelig svenska vore det ju intressant, annars får man väl bara strunta i det och använda filtret när man ser att det funkar.

Man skulle förenklat kunna säga som så att ljuset har olika sorters vågor. För enkelhetens skull kan vi säga en vågrät och en lodrät. Du kan se pol-filtret som ett galler som filtrerar bort vissa av dessa vågor. Har du gallret i vågrät position, så kommer endast vågräta vågor igenom, i lodrät position kommer endast de lodräta vågorna igenom. Det vill säga att du kan förstärka vissa vågor och försvaga andra. Om du vill kan du göra ett experiment genom att skruva på två polfilter samtidigt och ställa en i lodrät, och en i vågrät position. Det kommer att bli helt svart! Däremot om du har båda i vågrät position kommer du inte märka att du har två filter på..

---

För att förtydliga.. Förstärkningen beror på att en del av vågorna nu utgör en större del av det sammanlagda ljuset.

Tack för svaret Martim men det var nog inte riktigt svar på min fråga.

Frågan är varför filtret betett sig olika vid olika situationer.

Man tycker att vinkeln mellan mig, regnmolnet och solen alltid måste vara samma för att kunna se en regnbåge.
Om vinkeln alltid är samma så borde filtret alltid bete sig likadant.
Det är nåt som jag inte får ihop.....men man kanska inte ska fundera så djävla mycket.

Eftersom ljuset reflekteras på ett visst sätt i regndropparna så blir det mer eller mindre polariserat. Jag vet inte exakt hur mycket men till viss del blir det iaf.

Om du nu tänker dig att du ställer in filtret i regnbågens polarisationsriktning, så kommer mer än hälften av regnbågsljuset att släppas igenom medans resten av allt ljus i stort sett är opolariserat och med andra ord kommer att minska med ungefär hälften. Detta leder till att regnbågen relativt sett ser ljusare ut.

Rörigt blev det men det kanske hjälper :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar