Annons

Regn, rusk och kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

EvaJosefina

Medlem
Jag undrar lite över hur mycket canon eos 500d tål! Har letat och letat(antagligen letat för lite) efter svar på min fråga men hittar inget svar ...
Kan man ta med kameran ut och fota i regn eller tränger vattnet rakt in i kameran så den går sönder? Och snö kan man ta med kameran ut när det snöar?
Någon som har en aning om hur mycket kameran tål?
Tacksam för svar!

I likhet med de allra flesta andra kameror i detta prisläge är Canon EOS 500D inte vädertätad. För att få detta behöver du gå upp till högre prisklasser. Pentax har nischat in sig här genom att erbjuda vädertätade kamerahus även i sina instegskameror (är dock inte säker på att detta gäller även för dagens modeller). Dessutom ska du ju helst ha vädertätade objektiv också (blir förstås dyrare). Men du kanske redan har köpt en 500D? Tyvärr är det väl så att Canon har det sämsta ryktet när det gäller tålighet mot regn.

Men nu ska kravet på vädertätning inte överdrivas. De flesta av oss som har varit med i fotosvängen under lite längre tid har råkat ut för både regn och snö. Så även jag, men det har ALDRIG lett till några som helst problem, trots att jag aldrig har haft någon vattentätad kamera. Dock får man förstås inte bära sig helt huvudlöst åt. Under störtregn har man lämpligen kameran undanstoppad någonstans - innanför kläderna, i fotoväskan, i bilen, eller hemma helt enkelt.

Snö är inte alls ett lika stort problem, enligt min erfarenhet. Snön tenderar att ligga kvar utanpå, och går för det mesta bra att torka bort. Regn är mycket värre, det vill gärna tränga in tämligen omedelbart.

Sedan finns det ju en del man kan göra även om man inte råkar ha någon vädertätad kamera. Det finns väderskydd i olika prislägen att köpa. Här är ett väldigt billigt - 169 kr:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=5951820

Här är ett lite "finare", men fortfarande billigt - 375 kr:
http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=11293920

Allra billigast blir förstås att köpa en plastbärpåse för kr 1,50 kr och sedan klippa ett litet hål för objektivet och tejpa fast denna öppning runt motljusskyddet.

Dyrare, men denna kan jag verkligen rekommendera. Hade en sådan med mig den till min resa till Antarktis, och den höll kameran helt torr i alla olika väder (och jag tror vi hade alla tänkbara kombinationer) som vi hade.

Någon som har en aning om hur mycket kameran tål?

Normalt brukar fotografen ge upp långt före kameran.

Själv har jag stått hela dagar i hällande ösregn med både otätad kamera och objektiv, jag fick lite imma innanför topdisplayen annars fungerade min utrustning utmärkt. En kollega som var med vid samma tillfälle med en liknande kamera fick lite problem med kamerans joy-stick, men det försvann så snart kameran hade fått torka lite. Det skadar inte att torka av kameran lite då och då med en näsduk eller handduk i förebyggande syfte, speciellt kring knappar och vred.

Snö är sällan något problem, brukar borsta bort det värsta bara för att slippa eventuella problem med snö i knapparna (har dock aldrig drabbat mig).

Det som är direkt farligt för en otätad kamera är att bli översköljd av saltvatten, eller att kameran blir doppad (dränkt) i vatten. Plocka snabbt ur batteriet, torka kameran torr är det saltvatten inblandad kan det vara idé att försiktigt skölja kameran i sötvatten (med mycket mjuk stråle!). Plocka sedan isär kameran så mycket det går (lämna luckor öppna) och låt torka flera dagar innan du försöker använda den igen.

Som sagt är saltvatten kasst för kamera och optik.. Sätter sig på filter/frontlins, bildar avlagringar som heter duga och tränger det in skapar det stor oreda även om det får torka länge.. För övrigt har min 550d varit med om en del, visserligen gav den upp av okänd anledning för inte så längesedan, men det var under helt normala, ickeblöta förhållanden..

Annars är sandstorm det som tagit hårdast utseendemässigt, funktionsmässigt var det inga större problem (för kameran, bekvämlighetsfaktorn är något som måste upplevas).

Lite regn bör den klara sig från, vid åskoväder med hyffsad vind och regn har jag varit ute och fotat blixtar vid några tillfällen med kameran, håll ett paraply över huvudet om det inte blåser för mycket och framförallt, var beredd på att kameran kan må dåligt, då blir du inte besviken. Greppet blir ruskigt halt vid regn, och plastskalet tåler tyvärr inte hårda smällar i asfalt så där får jag nog höja ett varningsfinger också.

Vet en som har fotat med 450D och 500D i regn många gånger utan problem , men det är alltid bra att vara försiktig . Har själv förlorat en digital kamera pga regn .

Jag har en Canon 450D och den klarar både +35 och -25 grader. Jag bryr mig inte om att det regnar heller, har aldrig haft några problem med det. Man behöver ju naturligtvis inte låta vattnet forsa över kameran, men visst tål den att bli lätt blöt. Kameraprylar skall användas.

För övrigt har min 550d varit med om en del, visserligen gav den upp av okänd anledning för inte så längesedan, men det var under helt normala, ickeblöta förhållanden...
Om det den varit med om innefattar att ha varit utsatt för fukt är det inte särskillt konstigt om den vid ett senare tillfälle lägger av helt oväntat som ett resultat av oxiderande elektronik.
Låter inte direkt otroligt om den nu varit med om mycket :)

Det är det som är problemet med fuktskador - det kan dröja länge innan dom visar sig. Och ett tätat hus är alltså utan tvekan att föredra.

Tack för svar!

Tack så Mycket för alla svar! som det låter så ska kameran nog klara av åtminstone duggregn om man torkar av den i mellanåt. Lika så med snö. Men om jag ska fota i "riktigt" regn så kan det vara en bra ide med plast påse eller något över kameran! :)
Tack tack!

Om det den varit med om innefattar att ha varit utsatt för fukt är det inte särskillt konstigt om den vid ett senare tillfälle lägger av helt oväntat som ett resultat av oxiderande elektronik.
Låter inte direkt otroligt om den nu varit med om mycket :)

Det är det som är problemet med fuktskador - det kan dröja länge innan dom visar sig. Och ett tätat hus är alltså utan tvekan att föredra.

Jo det är klart, men reparationen gick på garanti vilket det inte brukar göra om de hittar fuktskador :)

ANNONS