Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regn och motivbrist!...

Produkter
(logga in för att koppla)

Linmajon

Aktiv medlem
Då var det dags igen. Man har köpt en massa nya, roliga fotoprylar och har inget motiv. Det jag gillar att plåta: ute, människor och spännande resor går är ju borta liksom. Regn, Oktober och kala träd går liksom inte alls ihop med mina motivintressen.
Det är bara att härda ut...

Tänk att det kan bli så fina bilder i "dåligt" väder.
Utan det dåliga vädret hade det troligen bara varit en torr och kal grå sten, men med vattnet som kämpar och slår mot stenen tillsammans med ljuset blir dess yta levande.
Sanningen är nog den att dåligt väder ger fina bilder.

Hej Roine.

Var inne på din hemsida, mycket fina bilder som man kan "sno" med ett högerklick.

Här nedan har du ett javascript som skyddar dina bilder från bildtjuvar.

<SCRIPT language=JavaScript>function click() {
if (event.button==2) {
alert('Kontakta fotografen.\n\n Webmaster ');
}
}
document.onmousedown=click
// -->
</SCRIPT>

PS/ "Kontakta fotografen" byter du ut mot egen text. /DS

Fantastiskt fina bilder Roine!
Lite ruggigt bara med all info om bilden :-(
Tur det inte sitter en GPS i som ger position oxå.

Tack Urban. Har egentligen inte tänk så mycket på att skydda bilderna jag tar, det är enbart ett tidsfördriv för mig. De flesta motorbilderna är sådan jag tagit till kompisar som behöver reklambilder.

Ang skydda kameran, en plastpåse, genomskinlig, som du snörar åt längst fram i objektivet med en gummisnodd. Då ser du alla rattar. 3-5 liters beroende på objektiv funkar för mig.

Har, som tur är, stativfästet på objektiven på de objektiv som jag vanligtvis använder. (70-200/2.8 i detta fallet)

Roine

roinek skrev:
...
Inte, var ute igår i stormen och fotade en sten!
Supersnyggt!! Stenar kan vara ganska fina ändå...jag får ta med stativet ut och öva lite på långa slutartider kanske. Alltid nåt man kan använda mörkret till.
Nu är det ju mörkt samtidigt som butiker med fin belysning och folkliv är igång efter jobbet. Jag ska prova lite där med. :)

Hej igen

Har som klart mål julskyltningen om det blir snö i Karlskoga, ifjol regnade det i princip, och då gör det sig inte lika bra!

Roine

Birdie skrev:
Hej Roine.

Var inne på din hemsida, mycket fina bilder som man kan "sno" med ett högerklick.

Här nedan har du ett javascript som skyddar dina bilder från bildtjuvar.

<SCRIPT language=JavaScript>function click() {
if (event.button==2) {
alert('Kontakta fotografen.\n\n Webmaster ');
}
}
document.onmousedown=click
// -->
</SCRIPT>

PS/ "Kontakta fotografen" byter du ut mot egen text. /DS

Det är där är bara falsk säkerhet. det finns många knep att sno bilden ändå, vilket har varit uppe på fotosidans forum tidigare...

Hej

Japp, kan man se bilden kan man sno den.

Men, det enda de som snor kan ställa till med är att de som lever på foto inte får sälja sina bilder istället, och det är allvarligt i sig.

Roine

Roine: imponerad av din hemsidas funktion med olika val att visa bilderna..
Är det en krånglig funktion att implentera?

Hej

Nej, jag kör förstasidan i NotePad, sedan gör jag undersidorna med BreezeBrowser.
Lägger tiff/jpg bilderna i en katalog, genererar HTML och sedan är det klart med tumnaglar, sidor etc.

www.breezesys.com

Den kan convertera Canons rawfiler, men kan användas till andra format med.
Men har du JPG/TIFF så är den likafullt bra.

Roine

Ja disskuterar man så så borde detta gälla: Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kameror som inte tål ovädret.

:)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar