Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Regn och dimma

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel Mott

Guest
Hej hej!

Jag älskar regn och dimma - i alla fall att fotografera i.

Men, då både regn och dimma är väldans fuktigt (döööh) och gör kameran blöt (döööh 2) känns det väldigt osäkert att ta ut kameran från väskan när det regnar och/eller är dimmigt ute.

Därför vill jag gärna ha tips på bra saker man kan ha kameran i för att skydda den mot fukt. Jag har själv provat med lite allt möjligt men antingen blir bilderna suddiga på grund av plast/etc eller så ser det bara helfånigt ut med gladpack över hela kameran :D...

Förresten, kameran är av denna modell:

http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/olympus/3020.php

Tacksam för tips! :)

Köp en nässesär av mjukt genomskinigt plast. klipp ut ett hål för objektivet och tjepa sedan runt obektivet när du klippt och stoppat in det. en enklare modell som jag brukar använda är helt enkelt en plastpåse som man trär runt kameran och sätter ett gummiband runt objektivet.
Har jag använt i mindre storm på väg till Åland..
Objektivet är för det mesta mer fukttåligt p.g.a. att det innehåller mindre elektronik. Speceillt NIKON som har sin motor i kameran och inte utanför i ojektivet som Canon. Annars är det ju inte någon electronick som tar speciellt mycket stryck av lite fukt, bara det får torka. Sätt din kamera i ett varmt rum och låt den inte vara ute i fukten i flera timmar eller dygn.
Min kära eos5 har fått tåla en del stryk i form av fukt...
Och jag ioförsig inte gått in på din länk, men jag antar att det är en 35mm systemkamera och ingen kompaktkamera!:)
Godnatt på dig! /Axl

Det är faktiskt inget av det du sa... ;)

Det är en budget-digital-systemkamera kan man väl säga med zoomobjektiv (3x), motsvarande 32 mm-.

Då objekivet rör på sig är det lite svårt att tejpa på det, så man får ju då göra ett ganska exakt hål runt den del som inte rör sig och sedan zooma utanför plasten.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar