Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Regn bilder.
- Trådstartare Ripper
- Start datum
ekemannen
Aktiv medlem
Va ? Blir inte ca. 200 km/h delat med 3.6 = 50 m/s. Andreas och Simon VIKTEN har ingen betydelse i fritt fall. Därimot storleken och formen, En frigolitkula och en blykula med samma storlek och form, ex. klot med en desimeter i diameter (givetvis olika vikt), faller exakt likadant (både acceleration och sluthastighet). Fråga vilken gymnasielärare i fysik som helst. Det var för övrigt Newton som kom på det och Gallileo som exprimiterade fram att det stämde.Makten skrev:
Tjockskallar, det begriper ni väl att en regndroppe inte faller med 50m/s!! Snarare en tiondel av det;-)
Det påstås att han provade från lutande tornet i Pisa men sanningen är nog den att han använde lutande rännor för att hinna se "skilnaden".
/ Erik
l-malmqvist
Aktiv medlem
Det korta svaret är ungefär samma som Frank skrev - använd blixt. Vilken slutartid du har spelar ingen större roll då, den avgör bara hur mycket befintligt ljus du får med i bilden. Droppen blir frusen oavsett din slutartid.
Vill du ha med "bakgrundsljuset", kör på exponeringsautomatik och använd blixten.
Vill du bara ha med blixtljuset, korta ned slutartiden och välj ett högt bländartal.
Den här bilden -- dock föreställande en långsam droppe som har långt kvar till 50 m/s -- är tagen på det senare sättet:
Vill du ha med "bakgrundsljuset", kör på exponeringsautomatik och använd blixten.
Vill du bara ha med blixtljuset, korta ned slutartiden och välj ett högt bländartal.
Den här bilden -- dock föreställande en långsam droppe som har långt kvar till 50 m/s -- är tagen på det senare sättet:
Bilagor
Makten
Aktiv medlem
Jodå, men en regndroppe faller inte med 200 km/h. Fatta hur jävla ont det skulle göra att gå ut i regnväder då!ekemannen skrev:
Va ? Blir inte ca. 200 km/h delat med 3.6 = 50 m/s.
Det är riktigt, men gäller förstås bara i vakuum. Därför är det också helt irrelevant att jämföra en fallande regndroppe med en fallskärmshoppare. Prova gärna vid tillfälle att släppa en blydank från samma höjd som fallskärmshopparen. Den kommer troligtvis gå igenom ljudvallen.Andreas och Simon VIKTEN har ingen betydelse i fritt fall. Därimot storleken och formen, En frigolitkula och en blykula med samma storlek och form, ex. klot med en desimeter i diameter (givetvis olika vikt), faller exakt likadant (både acceleration och sluthastighet). Fråga vilken gymnasielärare i fysik som helst. Det var för övrigt Newton som kom på det och Gallileo som exprimiterade fram att det stämde.
Det påstås att han provade från lutande tornet i Pisa men sanningen är nog den att han använde lutande rännor för att hinna se "skilnaden".
En regndroppe ändrar form under fallet, och har ganska högt luftmotstånd. Den faller alltså inte fortare än kanske max 10m/s skulle jag tro. Några siffor på det har jag inte;-)
joppis
Aktiv medlem
ekemannen skrev:
Va ? Blir inte ca. 200 km/h delat med 3.6 = 50 m/s.
/ Erik
"En genomsnittlig regndroppe på fem millimter i diameter faller med en hastighet av 9 meter i sekunden. Det betyder att det tar tre minuter och 20 sekunder för en droppe att nå marken om den faller från ett moln på 1 800 meters höjd."
Källa: Aftonbladet
"En molndroppe faller med ungefär 1 cm per sekund, duggregn med 30 cm/s och en regndroppe med 5 m/s."
Källa: www.weather.se
RolandM
Aktiv medlem
holmbo skrev:
För att göra det lite enklare. Jag hade några gammla bilder liggande. Här är en tagen på 1/125 sek.
Tycker att de faller rättså långt på 1/125 s. Tycker din bild stämmer bra med de erfarenheter jag har, att först vid 1/4000 s kunna få något som liknade en frusen regndroppe.
Håller mig till mitt tidigare antagande och skippar Aftonbladet som sanningssägare.
Makten
Aktiv medlem
Det är lite svårt att avgöra på bilden hur långt de faller under exponeringen, men låt oss antaga att det rör sig om 5cm:RolandM skrev:
Tycker att de faller rättså långt på 1/125 s.
0,05/(1/125) = 6,25 meter per sekund.
Vid 1/4000 sekund skulle droppen istället röra sig 1,6 millimeter, vilket borde räcka för att "frysa" droppen.
Edit: Om det nu är fel, och droppen rört sig 10cm så blir siffrorna förstås bara de dubbla, det vill säga 12,5 m/s respektive 3 millimeter.