ANNONS
Annons

Regler angående bilder...

Produkter
(logga in för att koppla)

Rokka_Jill

Medlem
Hej!
Har kollat lite på olika sidor.
The studio- betalar man överpriser för sina bilder, men som konsument så äger man dessa bilder och kan göra vad man vill med dom.

fotobloggar- Har hittat några fotobloggare som fotar-mot betalning. MEN lägger kunden ut de på nätet MÅSTE fotografens namn stå under (så hittar jag det oftast)

fotografer i studio- betalar en dyrare summa, får bilder i toppklass fast på papper och inte skiva.

Min fråga är- Med tanke på att det inte verkar finnas någon STANDARDregel. Vad händer om kunden som har fotat sig hos en fotograf, betalat för bilderna, men INTE skriver "bild tagen av......." när den hamnar på tex facebook?
För mig spontant känns det som om ica skulle kunna bestämma vad jag ska göra med mjölken jag köper....

"kontraktet" som vissa har, hur stark är den när det väl gäller?

En fotograf kan avtala med en kund om allt, utom den ideella rättigheten till en bild (=fotografen har absolut rätt att bestämma hur bilden skall se ut) som aldrig kan överlåtas/säljas. Alltså kan man komma överens om allt annat och finns det skriftlig så är det en fördel eftersom det är så mycket enklare att visa vem som har rätt.

En fotograf kan avtala med en kund om allt, utom den ideella rättigheten till en bild (=fotografen har absolut rätt att bestämma hur bilden skall se ut) som aldrig kan överlåtas/säljas. Alltså kan man komma överens om allt annat och finns det skriftlig så är det en fördel eftersom det är så mycket enklare att visa vem som har rätt.

Man kan väl även avtala bort hur bilden ska se ut? om jag tar en bild och tillåter modellen (eller annan) att retuschera bäst de vill så är det ju så.

Däremot, det man inte kan avtala bort är vem som tagit bilden, den immateriella rättigheten eller vad det kallas. Har jag tagit bilden så är det så, och därmed har jag rätt att bestämma hur/var/vem som får publicera/mångfaldiga bilden. Och även detta kan jag delvis avtala bort. Om man sen inte skriver något kontrakt alls så är det rent juridiskt så att jag som fotograf i princip har alla rättigheter, och om man hårddrar det kan stämma dig som modell ifall bilden publiceras utan mitt godkännande.

Som alltid: det bästa är att innan skriva ett kontrakt som båda parter känner är OK. Muntliga avtal är lika bindande som skriftliga, men mycket svårare att bevisa i efterhand.

"Man kan väl även avtala bort hur bilden ska se ut? om jag tar en bild och tillåter modellen (eller annan) att retuschera bäst de vill så är det ju så."

Det är ju klart att du som fotograf kan strunta i att någon annan micklar med din bild och sedan publicerar den. Det är ju bara fotografen som kan hävda sin rätt att styra över bilden. Men , rätt kan fortfarande inte överlåtas. Vad jag sett o läst så är det ok att göra mindre beskärningar utan fotografens tillstånd. Annars inget.

Vad jag sett o läst så är det ok att göra mindre beskärningar utan fotografens tillstånd. Annars inget.

I praktiken fungerar det vanligtvis inte så om man jobbar yrkesmässigt som fotograf. Det finna alltid massa blinda människor bland bildköpare som vill hålla på och försämra ens bilder genom kassa beskärningar. Det är väldigt trist. För mig gick det så långt att jag började fotografera så som jag förutsatte att kunden skulle beskära istället för att anstränga mig att ta bra bilder. Det blev en negativ utvecklingspiral som bröts först när jag blev en glad amatörfotograf och själv fick bestämma över mina bilder.

Visst o trist. Regler och rättigheter är en (teoretisk) sak som ofta är svårt att hävda för en stackars fotograf som är i händerna på sina kunder.

I praktiken fungerar det vanligtvis inte så om man jobbar yrkesmässigt som fotograf. Det finna alltid massa blinda människor bland bildköpare som vill hålla på och försämra ens bilder genom kassa beskärningar. Det är väldigt trist. För mig gick det så långt att jag började fotografera så som jag förutsatte att kunden skulle beskära istället för att anstränga mig att ta bra bilder. Det blev en negativ utvecklingspiral som bröts först när jag blev en glad amatörfotograf och själv fick bestämma över mina bilder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar