Annons

Register för stulen fotoutrustning?

Produkter
(logga in för att koppla)

gameburg

Aktiv medlem
Skulle det inte vara bra om fotosidan hade någon form av ett register där man kan skriva in stulen fotoutrustning. Detta skulle nog kunna sätta vissa käppar i hjulen för den ohederlige!
I ett sådant register skulle man kunna skriva in serienr, speciella kännetecken mm mm.
Det borde oxå givetvis vara sökbart, med många olika funktioner.
Fotosidan har idag så pass många medlemmar att registret borde kunna fylla en praktisk funktion.

Jag vet inte om detta varit uppe förut, men fick idén när jag såg en tråd om en stackars medlem som blivit av med sina grejer.
Kanske finns sådana register på andra siter, men det skadar ju inte med ett till i sådant fall?

Vad tror FS´s "stab" om detta och vad tror ni medlemmar?

mvh
Patrik

Arleklint skrev:
Jag tycker det låter som en utmärkt idé!

Ännu bättre vorre det om man kunde registrer sin utrustning innan den blev stulen. Det är så himla svårt att hitta ett serienummer på en kamera som man inte har. Sedan är sista fältet ändringsbart, från ickestulen till stulen/borta.

Nome Nescio skrev:
Ännu bättre vorre det om man kunde registrer sin utrustning innan den blev stulen. Det är så himla svårt att hitta ett serienummer på en kamera som man inte har. Sedan är sista fältet ändringsbart, från ickestulen till stulen/borta.

Låter bra, bara det inte det blir så att de stulna fotoprylarna försvinner i mängden.
Det går säkert att fixa till ett register som innehåller båda på ett överskådligt sätt.

/PG

Nome Nescio skrev:

Man skulle oxå kunna ha det så att ens egna registrerade ej är synliga för andra förrän man bockar i rutan "Stulen!", detta bara för att ha serienr sparade ngnstans för egen del. Detta skulle kunna vara bra för den som inte vill skylta med sina grejer.

/PG

Inga fler som har tankar om detta?

Finns det ngn från FS´s ansvariga som har några funderingar kring detta med register?

/PG

gameburg skrev:
Inga fler som har tankar om detta?

Finns det ngn från FS´s ansvariga som har några funderingar kring detta med register?

/PG

Idén kom för några månader sedan och jag tyckte också att det lät som en bra idé. Andra tyckte dock att det räckte med det norska registret och det skulle bara störa med ett till register...

MaxZ skrev:
Idén kom för några månader sedan och jag tyckte också att det lät som en bra idé. Andra tyckte dock att det räckte med det norska registret och det skulle bara störa med ett till register...

Har du någon länk till diskussionen samt själva registret?

/PG

Helt klart en bra idé.
Allt som försvårar för hälarna gör det ju i längden mindre attraktivt att stjäla.

För att det ska fungera med flera sajter måste det antagligen till ett samarbete om flera register ska kunna samexistera effektivt.
Man kan ju komma överens om ett enkelt format för synkronisering av de olika registren så att alla sajter som erbjuder denna tjänst får del av alla existerande anmälningar. T ex en enkel XML-mall med vilken man kan dumpa hela registret mellan olika sajter.
I förlängningen skulle man ju kunna tänka sig ett samarbete med försäkringsbolagen och den polisiära verksamheten för spårning av stöldgods.

Finns det verkligen inte sådana lösningar redan (förutom foto.no)?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar