Annons

Reflexta scanner till diabilder

Produkter
(logga in för att koppla)

junia

Avslutat medlemskap
Hej! Jag är helt ny här p detta forum.
Jag gav min man en reflexta scanner i present för han har nyligen blivit pensionär och har flertal tusen diabilder som han vill lägga på dvd...
Jag hittade då denna scanner hos vår fotohandlare.
Den är bra när den fungerar....
Han kan scanna in 3 -10 bilder och sedan lägger den av och han måste starta om datorn.
Han har vista, 4gb minne en regält stor hårddisk.
Han jbbar i adobe photoshop 7.0

Är dt någon som kan hjälpa oss???
Vad ska jag göra för att den ska fungera..??
Jag har installerat om den och även photoshop.
Ska jag ändra några inställningar....
Tacksam för svar.

Junia
 
# Kolla om det finns uppdaterade programvaror till den.
# Kolla om du kan hitta en demoversion av t ex Silverfast eller Vue scan som funkar till den skannern.
# Avinstallera Vista :)
 
Hej! Jag är helt ny här p detta forum.
Jag gav min man en reflexta scanner i present för han har nyligen blivit pensionär och har flertal tusen diabilder som han vill lägga på dvd...
Jag hittade då denna scanner hos vår fotohandlare.
Den är bra när den fungerar....
Han kan scanna in 3 -10 bilder och sedan lägger den av och han måste starta om datorn.
Han har vista, 4gb minne en regält stor hårddisk.
Han jbbar i adobe photoshop 7.0

Är dt någon som kan hjälpa oss???
Vad ska jag göra för att den ska fungera..??
Jag har installerat om den och även photoshop.
Ska jag ändra några inställningar....
Tacksam för svar.

Junia
Antar att det är en Reflecta scanner du köpt och att tyrkfelsnisse slagit till.
Kontrollera att ni har senaste drivrutin från www.reflecta.de
Försök att använda enbart det medföljande programmet vid scanning och Photoshoppa efteråt.
Jag har scannat över 4000 bilder med min (6000 kvar), de enda
problemen är matning av Kodachrome i pappramar, om man lutar scannern framåt en aning hjälper det.
 
Han kan scanna in 3 -10 bilder och sedan lägger den av och han måste starta om datorn.

Kan du förklara mer vad du menar med "lägger av"? Slutar den mata fram bilder? Får ni ingen kontakt mellan dator och skanner? Får ni något felmeddelande?
Som någon nämnde: prova demo-varianten av Vuescan.
 
Vad är vuescan?

Den slutar att fungera efter ett tag. det går inte att scanna det blir ingen bild.
Just nu när jag skriver detta har den fungerat så att han har fått in ca 10 bilder, men i fm kunde han få in 3 bilder...

Om han anv programmet som hör till blir bilderna alldeles för ljusa ( mkt gamla bilder som nästa är röd och vita)

När han scannar i photoshop kommer färgerna fram och han kan bearbeta dem direkt. Vilket han tycker är bra, han är inte så duktig på att jobba i flera program samtidigt.
Junia
 
Om han anv programmet som hör till blir bilderna alldeles för ljusa ( mkt gamla bilder som nästa är röd och vita)

När han scannar i photoshop kommer färgerna fram och han kan bearbeta dem direkt. Vilket han tycker är bra, han är inte så duktig på att jobba i flera program samtidigt.
Junia

Det finns i det medföljande programmet en funktion som kallas ROC
- restore original colors - tror jag det betyder, kan kanske vara något.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.