Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reflexskärmshållare?

Produkter
(logga in för att koppla)

cmblelle

Aktiv medlem
söker efter en "flexibel arm" med klämmor i båda ändar som jag kan använda till att förankra en reflexskärm i t ex stativet så att den inte blåser iväg - någon som vet var det kan finnas?

Har kollat med Clas Ohlsons kundtjänst men icke...

passar också på att fråga hur man räknar om ledtal hos en vanlig blixt (t ex min 550EX) till effekt hos en studio blixt, eller tvärtom ?
 
De kallas reflexskärmshållare och finns bl.a. på Scandinavian Photo. Användes lämpligen tillsammans med ett belysningsstativ. Finns också på Scandinavian.
 
cmblelle skrev:
passar också på att fråga hur man räknar om ledtal hos en vanlig blixt (t ex min 550EX) till effekt hos en studio blixt, eller tvärtom ?
Detta är tyvärr inte möjligt. Inte ens mellan olika tillverkare av studioblixtar kan man jämföra effekten eftersom de har olika sätt att räkna Ws på. Sen beror effekten i allra högsta grad på vilken reflektor du sätter på studioblixten. Ofta kommer de med en enkel "allround"-reflektor, men man kan ju sätta på både bredare och snävare reflektorer. Med studioljus har du många parametrar att fippla med.

Vissa tillverkare, tex Alien Bees, har på sin hemsida mätningar av vilken bländare man får när man kör på full effekt med en viss reflektor eller tillbehör och vid ett specificerat avstånd. Sådan information går att jämföra, men det är få tillverkare som specificerar och dessutom finns det inga riktlinjer någonstans som ger en branschstandard för hur mätningen ska genomföras vilket återigen försvårar jämförelser mellan märken. På sidan ovan står vad de har för förutsättningar vid mätningen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.