Annons

Reflexskärm?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Har blivigt lite sugen på att köpa en reflexskärm, då jag sett lite bilder tagna med det som stödljus, och det ger juh onekligen en extra fördel när man kör med "naturligt" ljus.

Men hur funkar det att hålla när man kör själv?
Eller måste man ha med sig en "assistent" som håller skärmen?
(Lastolite har juh "Tri Grip" som verkar funka att hålla själv, men man måste juh hålla kameran också?

Hur stor behöver man för porträtt?

För lysa upp skuggsidan på en bil?

Vilka märken och modeller rekomenderas?


/Jocce
 
För porträtt behöver du inte så stor, kanske 60cm.

För att lysa upp sidan på en bil får du nog ha en ganska rejäl sådan.

frigolit är ett bra material för att användas som reflexskärm, kanske inte så smidig att ha med sig men det funkar. limmar du på aluminium folie på en sidan har du en billig lösning som funkar lite mer univerellt.

vet iofs inte vad du har för budget för detta, men reflexskärmar tycker jag e ganska dyrt, speciellt när man kommer upp i storlekarna.
 
Det är helt hopplöst att försöka hålla en skärm själv som fotograf. Då skulle du vara tvungen att ha en sisådär fem meter långa armar. Plus att ens tänka på att hålla kameran med en hand ger mig rörelseoskärperysningar.

Tänk på att reflexskärmen ger inget extra ljus utöver det som redan finns. Det är bara ett verktyg för att rikta befintligt ljus, vare sig det är naturligt eller från blixtar.

Vilket märke reflexskärmen har spelar nog ingen större roll. Mitt tips är att dra till närmaste bygghandel och shoppa lite stor frigoligskivor till att börja med. Lite billigare investering om du kommer på att det inte alls var något roligt med reflexskärmar.

Lätta upp skuggsidan på en bil gör man inte direkt med en liten handhållen reflexskärm. Här behövs bokstavligen något i storlek av en ladugårdsdörr. I praktiken så löser man nog det på annat sätt. Exempelvis genom att plåta en mulen dag utan några större mängder skuggor eller att släpa ut tonvis med precis hur dyra studioblixtar som helst.
 
Flera bra svar har kommit och jag håller med Marco att det är ganska svårt att som fotograf hålla reflexskärmen även om det ibland går (jag har gjort det vid något tillfälle). Ett stativ med hållararm är onekligen mycket behändigt men ersätter inte nödvändigtvis en assistent. Är motivet stilla kan du gå fram och justera, men är det något som rör sig lite då och då underlättar det mycket med någon som antigen "följer efter" eller justerar armen och ser till att skärmen verkligen studsar ljus på motivet.

Storleken på reflexskärmen är väldigt avhängigt motivets storlek. Jag skulle vilja påstå att du ska ha en reflexskärm som är minst lika stor som motivet. Så 60cm räcker för huvud-skuldraporträtt, helporträtt kräver en skärm kanske 160x100 eller 180x100. För en bil, ja då behöver du något som är ett antal meter långt och cirka två meter högt, mer om det är en riktigt stor bil. Stora vindfång som kräver ställningar, förankringar/motvikter och/eller assistenter.

När det gäller modeller så är det inget att bry sig om. Hopfällbara är enkla att transportera, tri-grip är lättare att hålla i än runda, men annars räcker vad som helst som reflekterar ljus. Frigolit är mycket vanligt i ljussättningsbranchen och det finns speciella "högafflar" som man sätter på stativen och sticker in frigolitblocken i.

Jag har använt vita pappersark eller en dagstidning vid enstaka tillfällen.

Ska man ha silver, vitt, guld, sunfire (silver/guld-mönster), etc? Beror på vilken effekt du vill ha. Min billiga 5-i-1 skärm som har olika sidor är onekligen praktisk då jag kan välja och byta. Själv tycker jag vitt är det jag använt mest följt av silver.

En fördel med reflexskärmar är att det reflekterade ljuset inte blir starkare än huvudljuset vilket gör att man väldigt lätt får behagliga belysningsförhållanden (mellan huvudljus/upplättning) automatiskt. Dessutom äter de mindre batterier än blixtar :)
 
Har också funderat på att skaffa en reflexskärm typ 5-i-1. Men har inte kommit på hur man ska lösa hållandet utan assistent (som knappast finns att tillgå). Men jag kom på nu när jag läste detta inlägg att det är ju bara att sätta kameran på stativet ställa in skärpan och sedan hålla i reflexskärmen och fota m trådlös fjärrutlösare. Har en billig RC-1 till min 350D och det borde ju funka men man vill ju helst se i sökaren kanske...
 
chisel skrev:
Kanske inget svar på dina frågor, men vill du hitta skärmar till bra pris så rekommenderas www.kaffebrus.com.
Funderar på att beställa en 80 cm silver/vit där. Känns som ett litet företag, man ska betala i förskott. Tillkommer någon frakt?
Jag hoppas även att dessa skärmar är hopfällbara.

edit. ser nu att frakt ingår.
 
Powershooter skrev:
Max, var fick du tag på din billiga 5 i 1- skärm då?
Min är av märket Portaflash med en diameter på 80cm och köptes på Kameradoktorn. "Billig" i bemärkelsen att jag har för mig att den kostade aningen mindre än de vanliga "tvåsidiga" reflexskärmarna de hade och jag tittade på för tillfället.

Men den som Kaffebrus säljer är större (100cm) och kostar ungefär lika mycket om jag inte minns fel.
 
Skall nog beställa en från Kaffebrus!

Behöver jag en 100 cm eller räcker en 80 cm?

(Fotografering av porträtt/halvfigur, ibland helfigur kanske!(


/Jocce
 
Personligen tycker jag det är sällan man har för stora saker, snarare tvärtom. Dessutom är 20cm extra inte så farligt för hanterbarheten men ger dig möjligheten att lysa upp aningens större motiv. Jag skulle köpa en 100cm om jag köpte nytt idag.

Det finns vissa tillfällen då mindre reflektorer kan vara att föredra. De är bra om man vet att man har utrymmesbrist/viktkrav, bara kommer använda dem till mindre motiv och/eller inte vill lysa upp för stort område utan istället vill begränsa reflektionerna. Men har man sådana krav har man troligen en uppsättning av olika storlekar för att välja. Vi amatörer med begränsad utrustning får leva med att ha lite grovhuggen utrustning.

När det gäller storleken på motivet: Tänk dig att ljuskäglan reflektorn ger är har samma form som reflektorn. Med en rund 100cm-reflektor har du sålunda 100cm diameter på ljuskäglan. Dessutom faller ljuset av ganska snabbt eftersom det är reflekterat från ett material som inte är alltför spegelblankt vilket gör att du kan inte stå tio meter bort med reflektorn utan den ska vara så nära du bara kan. (Jag brukar placera min precis utanför bild.) Med andra ord så är det svårt att lysa upp en hel person vid helfigursporträtt.
 
Jocce skrev:
Skall nog beställa en från Kaffebrus!

Behöver jag en 100 cm eller räcker en 80 cm?

(Fotografering av porträtt/halvfigur, ibland helfigur kanske!(


/Jocce

Jag har hört att man bör ha en reflexskärm som är i storlek med motivet.. alltså ska man ha en helkroppsbild (tex 180cm) så bör man ha en refleskärm som är 180cm.. så 80cm borde ju räcka för porträtt/halvfigur. Kan någon som kan detta bättre verifiera?
 
Om man vill prova det här med reflexskärm utan att behöva lägga ut så mycket pengar kan man köpa ett solskydd för framrutan till bilen på Micro. Den klipper man sen isär och får då två 60cm, ihopfällbara, silverskärmar för 40 kr. Jag vet inte hur dom är relativt 'riktiga' skärmar men reflekterar gör dom. Tycker man sen det här var bra, ska man antagligen köpa riktiga skärmar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.