Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reflexskärm vs blixt, lätta upp skuggor? I studio

Produkter
(logga in för att koppla)

mrpimmy

Aktiv medlem
Har gått ner mig lite i detta. Vad finns det för för och nackdelar. Jag tänker mig att på blixten sitter det en softbox i liknande storlek som reflexskärmen.

Jag har läst mig till att skuggupplättningen gärna ska placeras i samma linje som kameran. Varför då? I så fall funkar det ju bäst med en blixt, att tex skicka upp den i taket, eller med en softbox och ha den precis vid sidan av fotografen.

Tankar om detta?

En reflexskärm behöver stå väldigt nära för att ha någon effekt medans en blixt kan stå längre ifrån. En blixt kan man också ställa in ljusstyrkan på och reglera hur mycket man vill lätta.

Man kan göra det på olika sätt. Jag tycker inte det finns något generellt bättre eller sämre. Olika metoder kan ge väldigt lika slutresultat.

Det "bästa" är väl att ha båda.

Sätter du blixten på högersida, blir vänster sida lite skuggig. Detta kan du såklart lösa med en blixt på vänstersida, med risken för att det blir väldigt skarpt ljus. På samma sätt kan man lätt få skuggor från panna, näsa, haka mm om blixten sitter högt eller lågt.

Reflexskärmen används för att fånga upp och skicka tillbaka ljuset. Storlek och placering påverkar sen hur mycket/kraftigt det blir.

Har du en blixt med softbox på högersida, kan sätta en reflexskärm på vänstersida för att få in lite ljus på den sidan. Eller så sätter du ytterligare blixt där.Och i båda lägena kan det kanske vara bra med en reflexskärm "under" modellen som ser till att fylla i lite ljus i ansiktet om panna, näsa, haka skuggar delar av ansiktet.

Jag är inte alls så kunnig på ämnet, så folk får rätta mig. Bästa är väl att dels att googla fram exempelbilder och videos och dels att testa. Reflexskärm är dock klart billigare än ytterligare en blixt ;-)

Tack ska ni ha.

Nu är ju intresset hur ni gör när ni vill lätta upp skuggorna? Och ifall ni använder reflexskärmen eller hellre en blixt.

Efter att jag forskat och provat lite mer så tänker jag så här:

Här kommer jag utgå från att vi vill lätta upp skuggorna för att få detaljer i dem, och alltså ha upplättningen så naturligt som möjligt.

När vi har en ljuskälla, ifall den då inte är väldigt stor, så får vi ofta väldigt djupa, mörka skuggor. De är dessa vi oftast vill ha detaljer i.

Då finns det två enkla sätt.

1 Vi använder en reflexskärm som reflekterar ljuset från vår ljuskälla, på objektet.

2 Vi använder en blixt med lägre styrka för att lätta upp skuggorna.

Vilket vi än använder så vill vi gärna ha upplättningen från samma håll som kameran är, i samma axel, så nära kameran som möjligt. Detta för att upplättningen inte ska få några egna skuggor. I detta fallet så kommer skuggorna oftast gömma sig bakom objektet som vi ska fota, och på det sättet så kommer inte upplättningen ta någon fokus. Det ljuset kommer mer finna där omedvetet. Om vi dock inte har så mycket ljus som upplättning så brukar det inte vara någon fara med att vi ska uppfatta det som konstigt även fast den kommer lite snett ifrån.

För och nackdelar.

Reflexskärm.
Använder vi reflexskärm så kommer vi alltid vara säkra på att upplättningen inte blir starkare än vårt ordinarie ljus. Vi kan också välja en storlek som passar bra, helst så stor som möjligt för att få det så naturligt som möjligt. I vanligt fall till vardags får vi detta ljus från väggar och tak, alltså stora ytor.

Vi kan då välja tex en vit eller silvrig reflexskärm och välja ett avstånd beroende på hur stark och stort vi vill ha den uppläggningen.

Nackdelen här är att vi aldrig kan få ljuset så mycket från kameran, i samma axel. Reflexskärmen är enklast att få att reflektera ljus om vi sätter den från andra sidan vårt ordinarie ljus.
Reflexskärmen är också inte så jätteenkel att ställa in för att få önskad riktning, det är alltså lätt att missa objektet.

Blixt.
Sätter vi en större softbox på vår blixt så kan vi få en naturlig upplättning, som vi också på ett enkelt sätt kan ändra styrkan på. Man skulle också enklare kunna få denna att komma från samma axel, linje som kameran, genom att ha den under eller över, bakom kameran.

En blixt kostar dock mycket mer och det är stor riskt att upplättningen blir för stark, och då ser onaturlig ut.

Lite tankar.
Kommentarer på det?

Skall väl inte glömmas att man gör post arbete på bilder där mycket kan lättas upp där.

jag säger blixt+ softbox...mycket mer kontroll.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar