Annons

Reflexskärm för bröllop, vilken färg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerker 77

Aktiv medlem
Vilken färg på reflexskärm lämpar sig bäst för bröllopsfotografering. Min bror gifter sig i slutet av maj. Utomhus är målet för fotograferingen men vädret kan ju alltid ställa till det. Färg- och svartvit film ska användas. Tipsa gärna vilka filmtyer som ni föredrar.

Silver-, vit- eller guldfärgad reflexskärm? Vad är mest använbart i andra sammanhang?

Tacksam för alla tips inom ämnnet, ska även kolla av gamla trådar.

Tack på förhand /
Jerker

Vit reflexskärm, brukar använda frigolitskivor från byggmarknader i storlek 70x100 centimeter.

Silver kan ge för vassa blänk i ansikten och guld tycker jag blir för ”guldigt”.

Annars har jag alltid med en Lastolite hopfällbar med måtten 90 centimeter.

Filmvalet för mig är alltid Fuji NPS som jag exponerar efter 100. Jag mäter mot brudgummens svarta kavaj och minskar exponeringen två steg. Då är jag säker på att få detaljer även i hans kläder.

Jag använder gärna normalobjektiv för helfigur och växlar till 90 mm för ansiktsbild.

Ofta motljusbild med blixt som upplättning, gärna blixten reflekterad i ett paraply.

Har gärna ett hus med 400-film och 28-70 zoom för kringbilder som ris i luften och applåderande gäster samt kindpussar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar