Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflexer på norrskensbilder med sigma.

Produkter
(logga in för att koppla)
menar du hedee rund, imitten? jag har haft precis samma sak me nikons 18-70 lins.. problemet tror ja låg i mitt billiga glasfilter som sitter på 18-70 objektivet.. ja upptäckte dedär "bollarna" när jag förde bilderna till datorn....

ja har även en annan bekant som har sett liknande fenomen.. kommer dock inte ihåg vad hans teori var......
 

Bilagor

  • dsc_0326.jpg
    dsc_0326.jpg
    33.2 KB · Visningar: 405
Tack för bra feedback!
Har nog tänkt på filtret, har ett "billigt" soligor
skylight filter påskruvat.
Som sagt får jag inga reflexer med nikkor 24, som har ett hoya hmc uv filter, (fast de ju naturligtvis bättre kvalitet än soligor).
Får vänta till nästa norrskens fototillfälle,(ev. ikväll) och ta bort filtret...
 
De_1 skrev:
menar du hedee rund, imitten? jag har haft precis samma sak me nikons 18-70 lins.. problemet tror ja låg i mitt billiga glasfilter som sitter på 18-70 objektivet.. ja upptäckte dedär "bollarna" när jag förde bilderna till datorn....


Yup, just he ja mena.
Ganska irriterande fenomen, fast ni har nog säkert rätt att det är filtren som spökar.får pröva sig fram.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.