Annons

Reflex-problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Matte01

Aktiv medlem
Hej
Är nybörjare i Photoshop och har fått ett problem. Hur kan jag göra för att minska effekten av en reflex på en jacka ? Se bifogad bild.
Förstår att informationen just vid reflexen är helt utbränd men det gör inget. Jag vill bara inte att reflexerna ska dominera bilden som dom gör nu.

Har sökt efter en bra beskrivning hur jag skulle kunna göra det i Photoshop men inte hittat något som passar.
Det kan väl inte vara ett alltför ovanligt behov ?
 

Bilagor

  • reflex.jpg
    reflex.jpg
    69.4 KB · Visningar: 409
Tack för tipsen,och naturligtvis är det bättre att se till att effekten aldrig uppkommer redan vid foto-ögonblicket, men förutsättningarna nu var att jag hade en bild med reflex-problem och jag undrar hur jag skulle kunna minska blänket från dessa i Photoshop, på ett snyggt sätt.

Målet är att dämpa "överblommningen" utan att det ser väldigt "bildbehandlat ut", kanske genom att mörka ned dessa partier.
Men jag vet inte vilka verktyg/filter som är bäst lämpade för det, och hoppas att någon kan ge tips på det.
 
Hej! Jag skulle också vilja få tips på detta. Det är ju inte så ovanligt med detta problem. Jag gjorde ett litet försök med din bild, men blev inte nöjd. Inga ide'er?
/Leif
 

Bilagor

  • reflex.jpg
    reflex.jpg
    63.5 KB · Visningar: 323
Gjorde ett prov med användadet av klonstämpel och lagningspensel... går säkert att få 100% bättre än detta om man lägger ner lite tid.... just nu är det som är fixxat lite för mjukt (suddigt) men med mer tid så löser det sig .....
 

Bilagor

  • reflex (kopia2).jpg
    reflex (kopia2).jpg
    68.1 KB · Visningar: 310
Som tidigare inlägg sagt går det nog att fixa med klonstämpel och lagningspensel. Mitt halvhjärtade försökt är långt från perfekt men tog heller inte många minuter.
 

Bilagor

  • untitled-1.jpg
    untitled-1.jpg
    36.4 KB · Visningar: 255
Hej, Mats!

Ett sätt som inte kräver alltför mycket petande med markeringar etc är följande. Eftersom du skriver att du är nybörjare skriver jag en steg-för-steg-instruktion. Jag använder Elements 3, men funkar det där så funkar det i CS2 också, om det är det du använder. Termer och annat kan skilja något.

1. Öppna bilden i redigeraren.
2. Ha paletten lager framme.
3. Skapa en kopia av bakgrundslagret. Enklaste sättet är att dra lagret till knappen "Nytt lager". Du har nu två lager med samma bild.
4. Se till att det lagerkopian, det översta lagret, är aktivt (markerat). Markera det genom att klicka på det.
5. Välj i menyerna Filter>Justeringar>Tröskelvärde... Du kan nu dra reglaget i histogrammet som dyker upp, uppåt tills bara reflexerna på jackan är vita partier. Resten av bilden är svart. C:a 230 är ett lagom värde på den här bilden. Klicka OK.
6. Invertera nu denna svarta och vita bild (CTRL+I).
7. Välj Multiplicera som blandningsläge för detta lager. Reflexerna på jackan blir då helt svarta.
8. Dra ned opaciteten för lagret tills reflexerna är lagom ljusa. Vid 100% är reflexerna helt svarta. Vid 0% är de vita (egentligen oförändrade från originallagret). C:a 5-10% kan nog vara lagom.
9. Om du tycker att det blir för skarpa, fula avgränsningar vid reflexerna kan du, medan samma lager är markerat, från menyerna välja Filter>Oskärpa>Gaussisk oskärpa...
Genom att dra i reglaget för radie kan du få de svarta partierna (som befinner sig vid jackans reflexer) på bildlagret att få mjukare konturer. Därmed blir också reflexernas kanter i bilden du ser (som alltså är en blandning av de två lagren) mjukare. Klicka OK när du är nöjd.
10. Spara bilden.

När det gäller att undvika att detta uppstår redan vid fotograferingen kan möjligen ett polarisationsfilter fungera. Jag har inte använt det själv, men det ska ju minska reflexer från t ex glas och vatten, så det kanske även minskar reflexerna från sådana här reflexer på plagg etc.
Detta är jag inte säker på, men de som har erfarenhet av polarisationsfilter vet säkert.

Vänliga hälsningar.
Lasse C
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.