Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Reflektorer och diffusorer gör det själv...

Produkter
(logga in för att koppla)

Maverick28

Aktiv medlem
HAr plåtat en del mäniskor på olika platser i sommar.
Har framförallt använt blixten för att lätta upp och jämna ut.
Har dock haft en reflektor liggande men sällan inte haft de extra hänbderna som har behövts.

Men i veckan hade jag det.
Testade och blev kanonnöjd.
Bilden

Fick lagom utjämning och kontroll på ljuset.

Men insåg jag behöver en större.
Den reflektor jag har är gjord av en "värmefilt" som jag fick tag på via en ille som jobbar på ambulansen.
Fördelen med den är att den är mer hållbar än alufolie.
Dock är denna suppliern stängd då vi inte har kontakt längre ;-(

Så fråga:
1 vilket material kan ni tipsa om??
2 vilken sorts skiva kan man använda ayy spänna upp den på (har testat katong men den är inte optimal så andra tips tack)

Så fram med era ideer...
 
Hej

I en tidigare tråd för ett tag sedan tipsade nån om reflxskärmar man lägger i bilen på somamren vid rutan, tror denen skrev nått om rusta i sammanhanget som supplier.
 
Jag antar att det är en värmefilt i tunn aluminiumbelagd plastfolie du har? Dessa finns att köpa på Apoteket,

"236661 Första-hjälpen filt av aluminiserad plastfolie 1,5x2 m (Akla) 1 st 42.00 kr/st"
 
Stativ?

Jag har köpt en reflektorskärm och går och funtar på någon form av stativ till den. Några tips?


Alexandra
 
Det finns särskilda hållare att köpa men de är lite klumpiga.

Jag köpte istället en kraftig fjäderklämma som jag monterar på en flexiarm som i sin tur sitter på ett stativ (eller ytterligare en klämma). Flexiarmen kan böjas och vridas i alla möjliga vinklar utan man behöver lossa några skruvar. Det fungerar bäst om skärmen är styv, annars är risken stor att den viker sig.

Ett annat problem är att stativet måste vara ganska stabilt om man börjar vinkla ut skärmen mycket. Ett vettigt belysningsstativ fungerar dock bra, eventuellt stöttat med lite sandsäckar.

Flexiarm: http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=184&itemid=1383

Klämma: http://db.manfrotto.com/product/templates/templates.php3?sectionid=232&itemid=79
 
Låter ju väldigt smart, men min skärm är av den ihopvikbara typen, måste väll ha något som håller den "ute"... tror jag. Får testa.

Tack :)
 
Låter ju väldigt smart, men min skärm är av den ihopvikbara typen, måste väll ha något som håller den "ute"... tror jag.

I så fall får du investera i en speciell hållare för reflexskärmen från t.ex. Photoflex. Den kostar 812:- inkl moms på Madeco och monteras på ett vanligt ljusstativ. Nackdelen är att den är 90 cm lång och väger drygt ett kilo. Men då har du verkligen full flexibilitet.

Se produktbeskrivning: http://www.photoflex.com/photoflex/index.html?products/default.asp?product=litedischolder&1

/Olle
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.