Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

reflektor för paraply

Produkter
(logga in för att koppla)

tobake

Aktiv medlem
Vad bör man ha för reflektor om man skall använda paraply. Jag har hittat en shop på ebay som säljer 21cm 50graders reflektorer för Elinchrome. Den kostar på scandinavianphoto 675:- och halva det prist på denna shop.

Funkar det med 50grader när man skall skjuta blixten i ett paraply, eller blir det för lite vinkel på ljuset för att det skall vara ultimat?

De har även prisvärda paraplyn och softboxar.
http://www.studioflash.co.uk
 
Testa först utan reflektor och se om du verkligen behöver nån. Paraplyet går ju att ha på olika avstånd från blixten.
 
Paraplyreflektorn till Elinchrom är 16 cm/90 grader, det går givetvis att köra med andra snävare reflektorer men då kan det vara svårt att utnyttja hela paraplyets yta.
 
Borde det verkligen det. Nog tror jag paraplyet softar upp ljuset mer än att köra det rakt på utan någon diffusor.
 
(AndersLindewall) skrev:
Testa utan paraply vetja... borde bli samma resultat ungefär.

Hela utgångspunkten för frågan är ju att använda ett paraply. Man måste ju mjuka upp ljuset med nåt, softbox eller paraply ( om det inte är för hårljus eller så ).
 
"Jag menade att om du inte ska ha någon reflektor kan du lika gärna köra utan paraply..."

För att uppnå vadå?

Låter som ett helt vansinnigt förslag. Vem vill ha stenhårt ljus på det man fotar?
 
pellepiano skrev:
"Jag menade att om du inte ska ha någon reflektor kan du lika gärna köra utan paraply..."

För att uppnå vadå?

Låter som ett helt vansinnigt förslag. Vem vill ha stenhårt ljus på det man fotar?
Om han inte har en reflektor så kommer blixtljuset inte att hamna i paraplyet utan spridas lite varstans.... och då kan han ju lika gärna vara utan paraply. Eller hur?
 
Ljusspridningen kan ju knappast vara 120 grader från en blixt utan reflektor, vilket skulle krävas för att ljuset ska nå utanför paraplyet.

Om nu inte blixtröret ligger helt utanför blixthuvet förståss. Men det kanske det gör. I så fall ber jag om ursäkt, för det tänkte jag inte på. Har själv bara budgetblixtar somser lite annorlunda ut förmodligen.
 
Om man kör utan paraply eller softbox så blir ljuset väldigt hårt, med en reflektor utan paraply ännu värre...då blir det ju samlat som från en ficklampa/strålkastare.

Kör man ett praply utan relektor så får man helt enkelt flytta paraplyt närmare blixt huvudet för att minska spilljuset. Reflektorns roll bakom paraplyet är väl att samla ljuset och tvinga det genom. Man slipper ströljus.

/Jonas, JOP
 
Jonke O skrev:
Om man kör utan paraply eller softbox så blir ljuset väldigt hårt, med en reflektor utan paraply ännu värre...då blir det ju samlat som från en ficklampa/strålkastare.

Kör man ett praply utan relektor så får man helt enkelt flytta paraplyt närmare blixt huvudet för att minska spilljuset. Reflektorns roll bakom paraplyet är väl att samla ljuset och tvinga det genom. Man slipper ströljus.

/Jonas, JOP

Ja, Antingen igenom paraplyet eller reflekterat i paraplyet...Silver = hårt ljus, Guld = Varmt ljus, Vitt = mjukt ljus. Genom ett vitt paraply = nästan lika mjukt som en softbox.
 
Notera dock att materialet/ljusstyrka påverkar kontrasten och storleken på ljuskällan påverkar ljusavklingningen ( dvs hur skarpa kanter skuggorna har ).

En del menar att kontrasterna gör ljuset hårt och andra att det är när skuggorna blir skarpa. De har skilda orsaker.
 
Det finns en anledning till att...

Ett paraply har ett skaft.

Förutsatt att du har inställningsljus på blixten, vilket de flesta torde ha, så "skall" paraplyet justeras så att blixtens ljus går - i princip - kant i kant med paraplyets kant.

Med andra ord - Justera avståndet mellan blixt och paraply genom att skjuta in eller dra ut paraplyets centrumpinne (det du på ett väderparaply håller i) tills inställningsljusets spridning blir lika med omkretsen på paraplyet.

Nu behöver du inte bekymra dig om du har eller inte har en reflektor på blixten.

//N
 
Senast ändrad:
Svedlund skrev:
Ett paraply har ett skaft.

Förutsatt att du har inställningsljus på blixten, vilket de flesta torde ha, så "skall" paraplyet justeras så att blixtens ljus går - i princip - kant i kant med paraplyets kant.

Med andra ord - Justera avståndet mellan blixt och paraply genom att skjuta in eller dra ut paraplyets centrumpinne (det du på ett väderparaply håller i) tills inställningsljusets spridning blir lika med omkretsen på paraplyet.

Nu behöver du inte bekymra dig om du har eller inte har en reflektor på blixten.

//N
[/QUO
Jag testade din teori och använde följande: 400BX med inställningsljus 150 w halostar, paraply Profoto vitt 130 cm. Utan reflektor erhölls ingen som helst "ljuskant" i paraplyet. Detta oavsett hur jag justerade stången enligt din anvisning.
Min slutsats är och förblir; man skall ha reflektor vid användning av studioblixt och paraply. MVH Anders
 
Det finns nog inga skall när det gäller reflektor och ljus. Använd fantasin och skapa era egna stilar. Varför måste man kopiera en firma som tillverkar grejor? Det är väl inget som säger att dem har rätt. Det är bättre att lägga ner lite krut på att få en trevlig modell att fotografera än att räkna millimetrar på utlysningen från blixtarna med reflektor och utan. PROVA först och se om DU blir nöjd innan du skall börja göra krämarna nöjda.
 
Maxieboy skrev:
Det finns nog inga skall när det gäller reflektor och ljus. Använd fantasin och skapa era egna stilar. Varför måste man kopiera en firma som tillverkar grejor? Det är väl inget som säger att dem har rätt. Det är bättre att lägga ner lite krut på att få en trevlig modell att fotografera än att räkna millimetrar på utlysningen från blixtarna med reflektor och utan. PROVA först och se om DU blir nöjd innan du skall börja göra krämarna nöjda.
Max, du läste uppenbarligen inte mitt Elinchrom- test? Man SKALL ha reflektor vid användning av studioblixt och paraply. Åtminstone vad gäller detta fabrikat. Det fungerar helt enkelt inte annars. Bara att tugga i sig fakta alltså.... oavsett vad man tycker om "krämare" och andra företeelser...
// Anders
 
AndersLindewall skrev:
Max, du läste uppenbarligen inte mitt Elinchrom- test? Man SKALL ha reflektor vid användning av studioblixt och paraply. Åtminstone vad gäller detta fabrikat. Det fungerar helt enkelt inte annars. Bara att tugga i sig fakta alltså.... oavsett vad man tycker om "krämare" och andra företeelser...
// Anders

Vad är "böterna" om man vägrar :)
 
Du skall icke andra reflektorer hava förutom Elinchrom original.

Annars kan man släcka ut spilljuset åt sidorna med svart kartong och gaffa.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.