Annons

Redigeringsprogram för hobbyfotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Polacy

Medlem
Hejsan!

Letar efter ett enkelt och smidigt redigeringsprogram!
Fotografering är inte mitt brinnande hobby så vill inte lägga ut alltför mycket pengar på det dvs...

Just nu använder jag mig utav PicMonkey och det känns ju allt annat än "hyffsat" bra.

Finns det något program som är snäppet bredare och vassare som inte kostar förjävla mycket?

Filtrering, exponering, kontrast och lite annat vore schysst, jag kör Mac!

Tack på förhand,
P

Vill man samtidigt ha lite koll på bilderna så kan man använda Lightroom. Har för mig att jag har läst att iphoto oxå kan det. Kommer inte riktigt ihåg vad den struliga punkten är i skillnad.

Tipset om iPhoto är väl det som förefaller ligga närmast de primärt uttalade kraven. Det låter inte som raw-hantering är aktuellt.

Som nämts tidigare, kika gärna på GIMP men jag vill även tipsa om Gimpshop som är GIMP i botten men med ett användarinterface som är betydligt mer likt Photoshop vilket kan vara bra om man har erfafenhet från det.
http://www.gimpshop.com

Till TS: Sett till min tidigare kommentar: Om du kör Mac har du väl redan iPhoto i datorn? Eller kan ladda ner det, det är ju fritt och följer med alla nyare Mac'ar. Det motsvarar dina krav som du ställde i ursprungsfrågan.

Hejsan!

Letar efter ett enkelt och smidigt redigeringsprogram!
Fotografering är inte mitt brinnande hobby så vill inte lägga ut alltför mycket pengar på det dvs...

Just nu använder jag mig utav PicMonkey och det känns ju allt annat än "hyffsat" bra.

Finns det något program som är snäppet bredare och vassare som inte kostar förjävla mycket?

Filtrering, exponering, kontrast och lite annat vore schysst, jag kör Mac!

Tack på förhand,
P

Adobe har just nu prenumeration av Photoshop CC + Lightroom för en hundring per månad. Det kanske kan vara något? Det är standardprogrammen för de flesta fotografer.

Photoshop och Lightroom är ju jättebra program, men mer ämnat för den intresserade amatören eller proffset.

TS uttryckte sig i termer av "enkelt och smidigt", och då stämmer väl Ps resp Lr, för den intresserade fotografen. Men TS angav också att "Fotografering är inte mitt brinnande hobby så vill inte lägga ut alltför mycket pengar på det...", och då känns ju varken Ps eller Lr som förstahandsval. Han vill ha "snäppet bredare och vassare (än PicMonkey) som inte kostar förjävla mycket?" och då blir väl program som Gimp, Picasa etc de man sneglar mot snarast. Om man därtill lägger att hans önskemål framförallt handlar om "Filtrering, exponering, kontrast och lite annat", så stämmer det ju än mer med de sistnämnda programmen. Men sedan anger han, till slut, att han kör Mac, och då faller ju Apples egna program, som dessutom är gratis, in i rätt kategori, enligt min mening. Där kan han ju göra det han vill göra, plus att han inte behöver lägga ut så mycket pengar (ytterligare ett kriterium).

Bara som information: Jag själv använder Lr.

Photoshop och Lightroom är ju jättebra program, men mer ämnat för den intresserade amatören eller proffset.

TS uttryckte sig i termer av "enkelt och smidigt", och då stämmer väl Ps resp Lr, för den intresserade fotografen. Men TS angav också att "Fotografering är inte mitt brinnande hobby så vill inte lägga ut alltför mycket pengar på det...", och då känns ju varken Ps eller Lr som förstahandsval. Han vill ha "snäppet bredare och vassare (än PicMonkey) som inte kostar förjävla mycket?" och då blir väl program som Gimp, Picasa etc de man sneglar mot snarast. Om man därtill lägger att hans önskemål framförallt handlar om "Filtrering, exponering, kontrast och lite annat", så stämmer det ju än mer med de sistnämnda programmen. Men sedan anger han, till slut, att han kör Mac, och då faller ju Apples egna program, som dessutom är gratis, in i rätt kategori, enligt min mening. Där kan han ju göra det han vill göra, plus att han inte behöver lägga ut så mycket pengar (ytterligare ett kriterium).

Bara som information: Jag själv använder Lr.

En fördel till med LR är "alla" använder det så det är lätt att få hjälp.

(Jag tycker 105kr/mån är billigt, eller 86kr för min del då jag är momsregistrerad. Många går runt och tror att Photoshoppaketet fortfarande kostar 15000kr. Vi låter trådskaparen avgöra vad denne tycker är billigt.)

En fördel till med LR är "alla" använder det så det är lätt att få hjälp.

(Jag tycker 105kr/mån är billigt, eller 86kr för min del då jag är momsregistrerad. Många går runt och tror att Photoshoppaketet fortfarande kostar 15000kr. Vi låter trådskaparen avgöra vad denne tycker är billigt.)

1260 kr/år, vilket är klart mer än Photoshop Elements och ungefär lika mycket som en fullversion av Lightroom. En uppgradering för Lightroom kostar ungefär som Elements.

1260 kr/år, vilket är klart mer än Photoshop Elements och ungefär lika mycket som en fullversion av Lightroom. En uppgradering för Lightroom kostar ungefär som Elements.

Jo det var LR som var det viktiga här, det är enkelt och vanligt och åtminstone jag tycker det är billigt speciellt i paket med PS.

Jo, Lightroom och Photoshop är jättebra program, och inte längre särskilt dyra. Men allt är relativt, och svarar man emot TS kravspec med de programmen? Dvs mot bakgrund av angiven intressegrad etc. Ps och Lr kräver ju en hel del; dels intresse men också tid och grad av entusiasm, som inte helt framgår av frågan.

Det är till slut bäst att låta TS avgöra, men man kanske ändå inte primärt bara ska utgå från sig själv och sin egen situation, utan vara lyhörd för frågan.

slår ett slag för darktable

Är också bara hobbyfotograf som inte heller vill spendera speciellt mycket tid eller pengar på att lära mig något nytt program för att hantera mina bilder och jag blev positivt överraskad över hur lättanvänt Darktable var
Det funkade utmärkt att sortera och redigera dom bilderna som jag tog under sommaren (programmet klarar av det mesta som man behöver som tex sortering, färgkorrigering (på ett antal olika sätt), beskärning, lins korrektering osv)

Grymt smidigt och dessutom så är det helt gratis :D

Prova vetja, det kostar ju inget :)
www.darktable.org

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar