Annons

redigering film eos 5d mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

dudek53

Aktiv medlem
Vill i detta inlägg se svar på praktiska lösningar på hur vi ska lyckas redigera filmfilerna från kameran eos 5d mark 2

Mina iakttagelser.

Filmfilerna är avhcd som kodas med H.264 codec kompression.
Den wrappas i quicktimeformatet .mov 30fps

Även starka quadcoredatorer tex Q9650 har problem med uppspelning och hackiga filer vid redigering, detta pga kodningen i H.264

Ok, så innan premiere pro (har inte lyckats få det att fungera med cs4 och avhcd-project settings) och andra applikationer klarar hantera formatet så måste vi hitta ett sätt att använda de fantastiska filmfilerna och få ett flow vid redigeringen.

Jag gör följande.

Fattigmansdator
P4 3,2 ghz processor
2,5 gb ram

Omkodar filerna i procoder tillhdv mpeg 720x576 16:9 PAL
Öppnar dem i Premiere pro cs3 med mainconcept mpegpro plugin som HDV 576p 25 projekt.
Funkar helt ok !

Medveten om den kraftiga reduceringen av filerna men innan jag hittat en dator och de rätta verktygen till avhcd-redigering får detta bli min lösning.

Andra förslag tas tacksamt emot.
 
Vill i detta inlägg se svar på praktiska lösningar på hur vi ska lyckas redigera filmfilerna från kameran eos 5d mark 2

Mina iakttagelser.

Filmfilerna är avhcd som kodas med H.264 codec kompression.
Den wrappas i quicktimeformatet .mov 30fps

Även starka quadcoredatorer tex Q9650 har problem med uppspelning och hackiga filer vid redigering, detta pga kodningen i H.264

Ok, så innan premiere pro (har inte lyckats få det att fungera med cs4 och avhcd-project settings) och andra applikationer klarar hantera formatet så måste vi hitta ett sätt att använda de fantastiska filmfilerna och få ett flow vid redigeringen.

Jag gör följande.

Fattigmansdator
P4 3,2 ghz processor
2,5 gb ram

Omkodar filerna i procoder tillhdv mpeg 720x576 16:9 PAL
Öppnar dem i Premiere pro cs3 med mainconcept mpegpro plugin som HDV 576p 25 projekt.
Funkar helt ok !

Medveten om den kraftiga reduceringen av filerna men innan jag hittat en dator och de rätta verktygen till avhcd-redigering får detta bli min lösning.

Andra förslag tas tacksamt emot.

Jag kör med MacBook Pro/Dualcore 2.3 Ghz, 3gig minne. Har inga problem att spela upp filmerna direkt från Hårdisken. Helskärmsläge funkar galant.

Jag drar in mina filmer i After effects CS4 och om jag väljer att förhandsgranska i 50% av upplösningen så kan jag se enkla effekter i realtid.

Har dock inte hittat någon riktigt bra inställning för att rendera ut filmerna ännu.

Nu är ju inte After Effects CS4 kanske optimalt för att klippa långa filmer i, men jag tycker det funkar för korta projekt, jag blir inte riktigt vän med Final Cut.
 
Inte haft nåt problem med det testfiler jag fått tidigare. Hemma 2 x 2.66 Xeon dual core, jobbet 2x 2.88 Xeon quad core.

Även testat på MacBook pro och funkat.
 
Inte haft nåt problem med det testfiler jag fått tidigare. Hemma 2 x 2.66 Xeon dual core, jobbet 2x 2.88 Xeon quad core.

Även testat på MacBook pro och funkat.


Ok, du menar att du fått det att funka med redigering och att klippa i filerna utan att det hackar på en pc ?

Eller är det bara när du tittat på dem ?
 
avchd är rätt krävande för datorn. Så med din P4:a kommer det inte att gå att få det att funka ryckfritt. Ett alternativ är att koda om det i DNxHD som är ett lossless format. Min burk som har en fyrkärnig PhenomII cpu har problem att spela upp avchd baklänges tex. DNxHD rullar baklänges i normal fart. Vid omkodning blir det alltid kvalitetsförluster, men mellan de här formaten syns det inte vid samma upplösning och en vettig bitrate. Om ditt program klarar DNxHD skulle jag testa. Var bara beredd på att det tar en stund att koda om, så testa med en liten snutt först. 20 sek kanske? Om du är ute efter att tanka ut det i lägre upplösning så koda om i det format du ska ha ut det i och klipp sen. Men att använda så stort som möjligt ger ju mer valmöjligheter.
 
tack för tipset... (Det är inte jag som kör P4) jag har en AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3600+

Läste bara en gammal tråd och kände att frågan är ännu inte idag besvarad ordentligt. Man får ofta höra att mac fungerar men det blir dyrt att gå över till det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.