Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Redigering av inlägg i forumet
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Arleklint
Aktiv medlem
Mitt förslag syftade på att man inte skall ändra innebörd eller åsikt i redan skriva inlägg, så att man på det sättet slår undan fötterna på svaren som inlägget fått.
Jag uppfattar att det var det Calle syftade på oxå.
Att man sen kan ändra åsikt under en diskussions gång är naturligt, men det bör man då meddela i ett nytt inlägg.
Jag uppfattar att det var det Calle syftade på oxå.
Att man sen kan ändra åsikt under en diskussions gång är naturligt, men det bör man då meddela i ett nytt inlägg.
Canonliza
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Håller med. //Liza
fjalstal
Aktiv medlem
Canonliza skrev:
...."byter du åsikt eller..."
Ehh...läser inte ordentligt??
Tycker inte du behöver bli oförskämd heller, att få mothugg i en diskussion ska man ju klara av tyckte jag du sa... //Liza
Nja, nu var det ju problemet med att argumentera emot nån som plötsligt mitt i en diskusion har byt fot utan nån som helst förklaring jag menade. Den det berör kanske förstår och nån annan avsikt hade jag inte heller.
Det finns inget försvar för att ändra ett inlägg så att det inte stämmer med ursprungstexten. I andra forum jag använder har folk blivit avstängda för sånt, då det där uppfattas som djupt oseriös och avsett att förvirra.
Arleklint
Aktiv medlem
Viist förekommer det att den vi alla vet vem det är (Kim) plötslig i en diskussion håller med någon han tidigare argumenterat mot som om det vore en självklarhet och ingen fattar varför. T.ex i tråden om svart 300D
Det är ok, att byta åsikt, men man bör förklara att man nu ändrar åsikten och inte beskriva det så som att det är det man sagt hela tiden.
Men fortfarande handlande mitt förslag i denna tråden om att man inte ändrar i sina inlägg om dessa är besvarade. Då blir forumet bara obegripligt.
Det är ok, att byta åsikt, men man bör förklara att man nu ändrar åsikten och inte beskriva det så som att det är det man sagt hela tiden.
Men fortfarande handlande mitt förslag i denna tråden om att man inte ändrar i sina inlägg om dessa är besvarade. Då blir forumet bara obegripligt.
Denna tråden handlar om grundläggande vett och etikett och inget som FS skall behöva styra genom tekniskt regelverk.
Om det nu handlar om en (eller ett fåtal av alla inlägg) av alla de besökare vi har, som missbrukar möjligheten, så ser jag ingen anledning till att lägga ner någon tid på att ändra, eftersom systemet fungerar för i princip alla andra inlägg.
Då är det bättre att skicka ett mail till redaktionen så kan vi skicka ett mail till berörda, istället för att som nu gå som katten runt het gröt.
Om det nu handlar om en (eller ett fåtal av alla inlägg) av alla de besökare vi har, som missbrukar möjligheten, så ser jag ingen anledning till att lägga ner någon tid på att ändra, eftersom systemet fungerar för i princip alla andra inlägg.
Då är det bättre att skicka ett mail till redaktionen så kan vi skicka ett mail till berörda, istället för att som nu gå som katten runt het gröt.
ariadne
Aktiv medlem
sagan skrev:
Jag ser inte något problem alls, det står ju tidpunkten då det är redigerat, om det gått mer än 5 minuter.
Har man skräck (av någon obegriplig anledning) att texten blir ändrad så är det bara att vänta 15 minuter på att svara i så fall.
Jag tycker verkligen inte att den som svarar ska styra när man kan ändra sin text, det måste den som skriver få bestämma själv!
Det är ju upp till den som svarar att i så fall vänta om det är en skräckfylld upplevelse att texten ändras.
Skulle man ändra reglerna enligt ditt förslag, så skulle det medföra en massa extra inlägg som förklarade de tidigare inläggen...tror verkligen inte att det skulle vara en bra lösning på något sätt, tvärtom.
Fast det är inte säkert. Att det skulle innebära en massa extra inlägg. Jag tror att man skulle bli
ännu mera noga när man skrev när man inte kunde ändra i efterhand. Nu vet man att man kan ändra så
blir nåt galet så är det bara att ändra.
Sen vet jag inte om förslaget är nödvändigt,hur stort problemet är i praktiken
Ibland är jag på ett annat forum och där märkte jag hur van jag var att kunna gå in och ändra. Man kunde inte det där och jag slängde iväg inlägg fullsmockade med stavfel. Men sen vänjer man sig vid det också.
ariadne
Aktiv medlem
Jag tycker nog det är en rätt bra "mellanväg" med 15 minuter. Förvisso har jag inget direkt argument för att man ska kunna gå in och ändra ( se över stavfel och sånt kan man ju faktiskt göra INNAN man hivar iväg inlägget) men det känns rätt sympatiskt. Att man har möjligheten att redigera. Sen blir det ju knasigt om man ändrar som fanken, innehållsmässigt.
Men som sagt, jag vet inte i hur hög grad det förekommer
Men som sagt, jag vet inte i hur hög grad det förekommer
andgi
Aktiv medlem
Jag tycker inte att tidsbegränsningen för redigering skall behöva finnas över huvudtaget. Ett par andra forum som jag frekventerar har obegränsad redigeringstid och det är ytterst sällan det orsakar några problem där.
När alla har obegränsad möjlighet att justera sina inlägg så blir det också mindre lockande att försöka plocka billiga poäng genom att ändra sitt inlägg "i sista minuten" efter att folk har svarat på det.
När alla har obegränsad möjlighet att justera sina inlägg så blir det också mindre lockande att försöka plocka billiga poäng genom att ändra sitt inlägg "i sista minuten" efter att folk har svarat på det.
sagan
Avslutat medlemskap
Förklara gärna det korkade i att förtydliga det man menar (så att missuppfattningar kan undvikas) och i att lägga till saker som man tycker är relevant för inlägget?fjalstal skrev:
Det är oseriös, arrogant och korkat att ändra sina inlägg utöver rättning av stavfel och liknande.
Inget av dettta ska givetvis ändras p.g.a. något som skrivits efteråt (!) det säger sig självt, ser heller ingen anledning till att det skulle behövas.
Det som dock kan hända är att man håller på och redigerar en text som innebär ett tillägg eller ett förtydliganden av det man redan skrivit (inte en ändring av ståndpunkt).
Under tiden så hinner det komma ett svar, vilket man inte märker fören man registrerat det redigerade inlägget...i sällsynta fall så kan då svaret blir lite märkligt, vilket givetvis inte på något sätt är meningen.
Märkligt, det är precis så jag uppfattar ditt sätt att "diskutera" ;-)fjalstal skrev:
Som jag ser det är du inte intresserad av att diskutera utan är bara ute efter att vinna diskussionerna.
Det handlar inte om att jag byter åsikt, det handlar om att inlägget missuppfattats.fjalstal skrev:
I stort sett i varje diskussion som du får mothugg i byter du åsikt eler börjar ändra i inläggen. Det är j-ligt irriterande...
sagan
Avslutat medlemskap
Förklara gärna på vilket sätt jag ändrade åsikt i den tråden, det ska bli intressant att läsa.Arleklint skrev:
Viist förekommer det att den vi alla vet vem det är (Kim) plötslig i en diskussion håller med någon han tidigare argumenterat mot som om det vore en självklarhet och ingen fattar varför. T.ex i tråden om svart 300D
sagan
Avslutat medlemskap
Antar att du är medveten om att du kastar sten i glashus nu?Arleklint skrev:
Jag har sett dig redigera dina inlägg efter att du fått svar otaliga gånger.
janc
Aktiv medlem
Jag valde inte maskinskrivning i skolan vilket säkert är en anledning till att jag rätt ofta "slirar på tangenterna", en annan att jag ibland blir aningen för ivrig... Detta i kombination med att jag många gånger stuvar om bland det jag skriver innan jag är nöjd gör att jag rätt ofta använder möjligheten att redigera för att rätta stavfel, kommatering etc.
Att sänka tiden till 5 minuter skulle väl i och för sig fungera, ofta ser i alla fall jag felen när jag vilat mig från texten bara en minut eller så.
En elegant men komplicerad lösning skulle vara att ha en stavningskontroll och skippa möjligheten att redigera.
Ytterkligare ett (krångligt) alternativ är att ha t.ex 5 minuter på sig att redigera men under den tiden är inlägger bara synligt för författaren.
Men först måste man fråga sig om det verkligen är ett problem av den tyngden att det är värt att lägga ner jobbet. Personligen kan jag inte komma på att jag har noterat fenomenet men det handlar säkert om vilka diskussioner man engagerar sig i....
Att sänka tiden till 5 minuter skulle väl i och för sig fungera, ofta ser i alla fall jag felen när jag vilat mig från texten bara en minut eller så.
En elegant men komplicerad lösning skulle vara att ha en stavningskontroll och skippa möjligheten att redigera.
Ytterkligare ett (krångligt) alternativ är att ha t.ex 5 minuter på sig att redigera men under den tiden är inlägger bara synligt för författaren.
Men först måste man fråga sig om det verkligen är ett problem av den tyngden att det är värt att lägga ner jobbet. Personligen kan jag inte komma på att jag har noterat fenomenet men det handlar säkert om vilka diskussioner man engagerar sig i....
sagan
Avslutat medlemskap
När jag sett att mitt svar på en fråga/inlägg blir märklig p.g.a. att frågan/inlägget ändrats så brukar jag helt enkelt ändra mitt svar/inlägg oxå...fungerar utmärkt.
Den som svarar har ju oxå 15 minuter på sig att ändra.
Ser man att han/hon som skrev inlägget man svarat på förtydligar/kommer på något nytt inom den tiden, så tycker jag man kan respektera det och anpassa sig.
Kan man inte det så är det ju som sagt bara att vänta i 15 minuter med att svara.
Den som svarar har ju oxå 15 minuter på sig att ändra.
Ser man att han/hon som skrev inlägget man svarat på förtydligar/kommer på något nytt inom den tiden, så tycker jag man kan respektera det och anpassa sig.
Kan man inte det så är det ju som sagt bara att vänta i 15 minuter med att svara.
Senast ändrad: