Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigering av egna inlägg

Produkter
(logga in för att koppla)

Bjoernowitsch

Avslutat medlemskap
För en stund sedan fick jag svar på ett av mina inlägg. Till min fasa upptäckte jag att en fotgraf hade ett finger med i spelet. När jag försökte ändra ordet till fotograf, var det kört. Jag hade inte en chans. Några störningar har jag inte märkt än, men hör det till uppdateringen att ge oss mer än en chans att ändra våra inlägg i forumet? Jag har för mig att det går lättare i recensionerna. När jag upptäckte min felstavning, hade någon redan hunnit svara på mitt inlägg. Nåja, man stavar ju lätt fel i denna sena kvällstimme efter en välfylld arbetsvecka. Jag har sett flera felstavningar i gästböcker och inlägg över lag på olika webbsidor, men jag känner till andra forum, där man får mer än en chans att justera sina inlägg.
 
Tror det är 15 minuter man har på sig. Detta är ställt in, så att man inte ska kunna ändra sig i efterhand.. Kan ju missbrukas.
 
Jo, men risken är ju att man på den lilla stunden kan man hinna skriva något man ångrar. Det finns andra forum som ger deltagarna längre betänketid. Jag tror att man höjer kvaliteten på debatten om man får god tid på sig att formulera sina inlägg. Då gäller det inte bara stavfel. Tänk bara om man skulle häva ur sig något som retar upp folk i onödan, även om det inte var avsikten! Möjligen kan man ha redigeringsspärr först när första svaret har kommit in. Då får korrigeringarna komma i nästa svar.
 
Alla har ju möjligheten att tänka hur mycket de vill innan de trycker på registrera svaret. Och först då är det ju 15 minuter. Sen får man stå sitt kast. Behöver man mer tid så kan man ju alltid läsa igenom en extra gång innan man poster eller helt sonika skriva posten i ett annat program med rättstavningsfunktion i.
 
Jag retade mig också ganska mycket på 15min regeln ibörjan, men med Google toolbar och rättstavnings funktionen så gallrar man bort de grövsta felen. Skulle man upptäcka något syftnings fel som skapar misstolkningar så får man väl gå in och göra ett korrigeringsinlägg.
 
Särskrivningar, skriv- och stavfel drar ner intrycket av hela fotosidan-communityn.

Jag tycker man ska kunna redigera sina inlägg utan tidsbegränsning.

Om det skulle bli ett problem att folk ändrar betydelsen i sina inlägg föreslår jag att man lägger till en "visa originalinlägg"-länk i redigerade inlägg som visar inläggets evolution.

Att användarna förnekas chansen till förtydliganden och korrigeringar bidrar till missförstånd och att sajten blir ett mindre effektivt verktyg för kunskaps- och meningsutbyte.
 
I forumet kommer alltid finnas inlägg av olika kvalité.

Är särskrivning eller stavfel är ett problem:
Svara inte på inlägget.

Om du inte är säker på vad folk menar:
Fråga, tolka inte själv.

Om folk missförstår ditt inlägg:
Skriv tydligare nästa gång
 
Vi har medvetet valt 15 min som en lagom gräns. Efter att jag skrivit ett inlägg så ögnar jag alltid igenom det, och kan då direkt göra justeringar.

Gör man saker som blir helt fel så är det bara att höra av sig så löser vi det.
 
Saken är inte den att det tar en hel kvart för mig att formulera mitt inlägg. Det händer ibland att jag först långt senare hittar något stavfel, och det kan vara dagen efter att jag har skrivit det, då jag inte längre har rätt att ändra det. Exemplet finns i mitt första inlägg i den här debatten. Hur vore det att införa en rättstavningsfunktion innan man skickar in sitt inlägg? Det finns andra forum som har den möjligheten.
 
Det enklaste är väl att klicka på "Förhandsgranska" och kontrolläsa inlägget innan man registrerar det?

Sen gör det väl inget om det ändå slinker med något enstaka stavfel? Det tror jag folk har överseende med.
 
Jovisst, men om det händer för ofta, undrar jag hur många som tar foruminläggen på allvar, liksom de bilder som Fotosidans medlemmar laddar upp. Stavfelen har ökat märkbart de senaste åren, men det kan ju bero på alla forum, där alla kan delta. Till och med i dagstidningar ser man ofta stavfel, och det beror mest på att de har avskaffat sina avdelningar för korrekturläsning.
 
Ett enskilt stavfel i ett foruminlägg är inget som gör att jag tar det foruminlägget på mindre allvar.
 
Men det kan ju finnas andra som uppfattar stavfel hos debattörerna som mindre begåvade. Det hör till den förpackning som man använder till sina bilder, som ändå är huvudsaken med Fotosidan. Tyvärr har jag inte laddat upp så många bilder än, förresten, därför att de krav ni har på storlek inte går att kombinera med tydlighet och skärpa hos mina bilder.
 
På vilket sätt kan en användare "missbruka" möjligheten att redigera sina inlägg även efter 15 minuter?
Forumet handlar ju om att diskutera och debattera det som för flertalet av os är en hobby och för en del även ett yrke. Texterna som skrivs är vare sig kontrakt, avtalsklausuler eller lagtexter.
I det senare fallet är det förståeligt att man inte i efterhand enkelt ska kunna ändra i texterna, men att införa dess begränsningar i ett diskussionsforum tycker jag är att driva förmynderiet väl långt.
 
Nishiki skrev:
På vilket sätt kan en användare "missbruka" möjligheten att redigera sina inlägg även efter 15 minuter?
Genom att det inte svider att kasta ur sig vad som helst.

Gränsen tvingar folk att tänka efter före. Man skriver inte lika lättvindigt saker man riskerar att ångra, om man inte kan o-göra det efteråt.

Jag tycker att det är en viktig princip.
 
jimh skrev:
Genom att det inte svider att kasta ur sig vad som helst.

Gränsen tvingar folk att tänka efter före. Man skriver inte lika lättvindigt saker man riskerar att ångra, om man inte kan o-göra det efteråt.

Jag tycker att det är en viktig princip.

Instämmer!

När det gäller stavfel så brukar jag skriva mina längre innläg i Word och köra en stavkoll där eftersom jag stavar dåligt.

Det som kan vara lite irriterande är att man inte kan lägga till en bild i redigeringsläget. Men det är ju inget problem eftersom det bara är att skapa ett innläg till.

Greven
 
Jag tycker att gränsen borde kunna förlängas en aning. 15 minuter är precis så pass kort att jag kan hinna skriva något, kolla igenom det rent språkligt, skicka inlägget, surfa vidare till något annat, återvända till tabben där jag har skrivit inlägget och komma på något som jag skulle vilja justera just när tiden har gått ut.

Man kan inte komma ifrån att man har en tendens att smälta saker bättre efter att man har släppt dem "helt". Alla är vi väl bekanta med den berömda "just ja, så skulle jag ju ha sagt"-effekten som brukar komma i efterhand när man pysslar med någonting helt annat. I mina ögon uppväger fördelarna att genom en rimligt lång redigeringsfrist dra nytta av denna effekt - och därmed i slutändan få mer välarbetade inlägg på forumet - nackdelarna i form av av risken för missbruk. Om man har en eller några timmar på sig så får risken för "ändrad historieskrivning" betraktas som minimal samtidigt som skadeverkningarna inte är lika stora som om någon ändrar ett flera dagar gammalt inlägg.

När det gäller särskilt hetsiga och upphettade diskussioner med högt tempo, där det finns en risk att folk kastar ur sig olämpligheter som sedan redigeras bort, är ju chansen oftast ganska stor att uttalandena ändå dokumenteras genom att motdebattörerna använder sig av citatfunktionen. - Det motmedlet finns ju fortfarande.

Förslag: Att tidsgränsen för redigering på försök förlängs till någonstans mellan en och tre timmar.
 
Nja, jag tycker inte att det överväger till en ändring. De 15 min tycker jag är viktig princip för att folk skall lära sig/hålla sig till att man skall stå för vad man säger. Jag lär hellre folk det, och att det är bättre att ta en kaffe när det blir hetsigt än ångra sig och sen sitta och redigera i gamla inlägg när man inser att man inte var så genomtänkt.

Likaså har min version av Firefox stavningskontroll direkt här i inmatningsfältet.
 
En lång tidsgräns skulle göra det möjligt att
- A skriver ett inlägg
- B skriver ett argt svar
- A plockar bort det som retade upp B
...och så ser hela diskussionen mycket märklig ut...

Det här händer i extremt sällsynta fall redan, vilket visar att 15 min är en lämplig kompromiss.
 
BengtJohnsson skrev:
En lång tidsgräns skulle göra det möjligt att
- A skriver ett inlägg
- B skriver ett argt svar
- A plockar bort det som retade upp B
...och så ser hela diskussionen mycket märklig ut...

Det här händer i extremt sällsynta fall redan, vilket visar att 15 min är en lämplig kompromiss.

En annan lösning kan vara en längre tidsfrist för redigering så länge inlägget är det sista i tråden.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.