Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera storleken på bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

street_tess

Avslutat medlemskap
Hur gör man för att få flera bilder i samma storlek utan att de blir "knasiga".
Oftast tar jag en bild och sen klipper jag ut motivet, eftersom jag inte är så bra på ta "hela" bilder.
Dock undrar jag hur man kan få alla dessa bilder i samma storlek tex för en hemsida.
Jag får alltid mina bilder i olika storlekar och det blir inte så snyggt när jag lägger upp dem på hemsidan.

Någon som har tips.

Om du använder Photoshop kan man använda verktyget som jag har ringat in. Det går även bra att bara trycka på "C".
Skriv t.ex 800 px i rutan för bredd och 600 px i rutan för höjd om du vill ha det.

Bilagor

• namnlöst-1.gif
    namnlöst-1.gif
    4.5 KB · Visningar: 851
Oj, nu svarar vi på samma gång. :D
Det finns säkert någon som kan Gimp här som hjälper dig, jag har aldrig provat det programmet.

street_tess skrev:
Gimp heter det, försöker fixa photoshop men tycker det är svårt att jobba i.

I den engelsspråkiga Gimp jag har, heter funktionen Image->Scale Image. Du fyller i antingen bredd eller höjd och låter den andra bli vad den blir.

Var det så du menade?

Per.

Jag antar att de är den jag brukar använda
bild - skala bild

Alltså grejen är att jag kanske har två bilder jag vill ha på¨samma sida, dessa har dock olika storlekar beroende på hur jag har klippt dom.
På den ena bilden så kanske objektet har vart långt fram och på den andra bilden längre bak.

Jag vill ha dessa två bilder lika stora utan att de blir suddiga på något sätt.

Om jag tex tar dessa två bilder
bild 1 är 520x395
bild 2 är 300x434

Om jag ändrar så att höjden blir 500 på ena bilden och 500 på andra.
Så för det första blir den andra bilden väldigt suddig och för de andra blir längden inte lika långt

Om jag istället tar och ändrar så att jag själv väljer både höjd och längd så blir ju kvaliteten inte dessamma

Undrar nu om problemet är att jag klipper ut objektet eller kan jag på något sätt komma runt detta och klippa ändå.....

Du har nog två olika problem.

För det första kan inte Gimp ge dig ett valfritt höjd-breddförhållande utan att förstöra gemoetrin i bilden. Om du har en bild med 500x200 pixel, kan du inte skapa en bild med 500x300 pixel utan att breddskala blir förvrängd, eller hur? Vill du ha samma förhållande på alla bilder, måste du beskära med tanke på detta.

För det andra kan du inte förstora bilder utan att efterbehandla med lite skärpning. Det är enkelt i Gimp med så kallad oskarp mask.

Har jag förstått vad du pratar om, eller är jag helt ute och cyklar?

Per.

Japp Per precis de problemet har jag.
Alltså om jag väljer höjdxbredd själv så blir bilden mer uttdragen om man säger så.

Så om jag vill ha samma storlek på mina bilder måste jag se till tt jag inte behöver klippa dem eller.

Ska testa Picasa och se om det kan hjälpa mitt problem

street_tess skrev:
Japp Per precis de problemet har jag.
Alltså om jag väljer höjdxbredd själv så blir bilden mer uttdragen om man säger så.

[...]

Ska testa Picasa och se om det kan hjälpa mitt problem

Picasa kan inte göra något åt detta, tyvärr!

Tänk dig att du tar en bild på en boll, och bilden blir 150x100 pixel. Om du då vill att den ska bli 100x100 pixel kan du ju inte bara skala om bilden till 100x100, då har du ju tryckt ihop bilden på bredden och fått ett äggliknande föremål, eller hur?

Vill du ha bollen på en bild som är 100x100 (eller 50x50 eller 200x200) så måste du skära den kvadratiskt, och då kanske en del av bollen försvinner. Vill du ha ett visst förhållande mellan höjd och bredd måste du beskära den i det förhållandet. Sedan kan du skala upp och ned som du vill.

Blev du klokare nu?

Per.

street_tess skrev:
Så om jag vill ha samma storlek på mina bilder måste jag se till tt jag inte behöver klippa dem eller.

Nejdå, du måste bara bestämma vilket förhållande du vill ha mellan höjd och bredd på alla bilder, innan du klipper.

Per.

Hej

Här kommer lite GIMP tips:

Du använder väl beskäringsverktyget för att få till dina bilder? första bilden visar var det finns.

Sen kan du ju alltid göra lite olika inställningar för just det verktyget.

Om du, som i bild 2, väljer "fast" och "aspekt förhållande" kommer förhållandet mellan höjd och bredd hela tiden vara det samma som i din orginalbild.

Om du hellre vill ha bilderna beskurna i en viss bestämd storlek - kolla på bild 3 - kryssa i "fast" och skriv in antalet pixlar i rutan brevid och välj på symbolen brevid om det ska vara liggande eller stående. På så vis kan du beskära en massa bilder men i slutändan få dem alla i samma storlek.

Jag provar att bifoga skärmdumpar i detta inlägg, om inte det funkar så kommer dom i nästa inlägg.

Kolla även in sidan www.meetthegimp.org bra podcasts om GIMP och massa tips och tricks.

Hoppas du får ordning på det!
(såg att du gillar vinthundar.. kul! Jag har en Irl vaghund)

Ha de'
/Jacob vP

Bilagor

• skärmbild1.jpg
    skärmbild1.jpg
    19.3 KB · Visningar: 512
Senast ändrad:
ANNONS