Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera JPEG-bild

Produkter
(logga in för att koppla)

danneman

Aktiv medlem
Vad händer då man redigerar en redan JPEG-komrimerad bild och sedan sparar ner den nya versionen, blir det sämre kvalitet var gång man sparar om den?

Funderar på detta då jag tänkte lägga på ramar på några av mina bilder. När jag sedan skall spara dem så kommer dialogen med komprimeringsnoggrannhet upp så då blir jag fundersam på ifall denna operation påverkar bildens kvalitet. Jag ser själv ingen uppenbar skillnad på skärmen.

(Att jag frågar beror på att mina originalfiler finns på en annan dator där jag gjort skanningen och hemma har jag endast JPEG-komprimerade filer med 800 pixlars bredd).

Hoppas någon kan berätta hur det ligger till.

Mvh Dan

Ja, det blir sämre kvalitet på bilden.
Eftersom jpeg komprimerar så att vissa pixlar får en färg tilldelad och de kringliggande en liknande färg så kommer bilden tillslut att få samma färg. (om du sparar om jättemånga ggr)
det börjar synas som block i partier med liknande toner. ex. himlar.
men om du inte ser någon skillnad så är det väl inga problem? spar du i inte allt för komprimerat så borde du kunna spara om den någon gång utan problem.

Se bara till att aldrig "mellanspara" som jpeg. Lagra filerna i något oförstörande format och exportera dem som JPEG som sista steg så du inte får onödigt många försöringar.

Rotering av JPEG-bilder görs med fördel i t ex Acdsee eller liknande istället för Photoshop eftersom man då kan göra det utan att den komprimerar om.

Ett tips bara: ett bra filformat som inte förstör bilden är PNG-24. Det tar mycket mindre plats än TIFF och komprimerar bilden utan att den förstörs (sk lossless compression). Du kan spara om en bild hur många gånger som helst i PNG-24 utan att någon skillnad syns.

Ifall du sparar om bilden i samma storlek och med samma kvalitet, kommer du knappast att se några försämringar.

När du sparar om bilden så använder ju komprimeringen samma regler för att kasta bort information som den gjorde förra gången. Den mesta informationen som kastas bort när du sparar om bilden är information som har interpolerats/återskapats, d.v.s. det är inte "riktig" information. Det gör inget att den kastas bort, eftersom den kan interpoleras igen.

Jag testade att spara en bild med högsta komprimeringen, sedan öppnade jag och sparade om den 20 gånger. Det går inte att se skillnad på den första och den 20:e bilden. Jag inverterade den ena och lade den ovanpå den andra med 50% opacitet, så att jag fick en grå bild där bara skillnaderna syns. Då kan man se mönster på vissa ställen, men det är uppenbart att mycket lite information har försvunnit.

Ifall du ändrar storlek på bilden ändras dock reglerna lite grand, eftersom komprimeringen hanterar mönster i rutor om 8x8 pixels. Ifall du förskjuter bilden (t.ex. lägger en ram runt) så hamnar ju rutmönstret på ett annat ställe än när du sparade den sist, vilket gör att lite mer information försvinner. Så länge du använder så pass låg komprimering att den inte syns, torde det dock inte vara någon fara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar