Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Redigera IRbilder i LR5?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Dahlhöjd

Medlem
Hej!

Jag tänkte höra om någon vet om man kan efterbehandla/redigera bilder tagna med IR-filter i Lightroom 5?

Vad jag menar är om det går att justera kanalerna för att få fram IR-bilden från det röda.

Med vänlig hälsning,
Johan Dahlhöjd
www.dahlhojdsfoto.blogspot.com
 
Hej!

Jag tänkte höra om någon vet om man kan efterbehandla/redigera bilder tagna med IR-filter i Lightroom 5?

Vad jag menar är om det går att justera kanalerna för att få fram IR-bilden från det röda.

Med vänlig hälsning,
Johan Dahlhöjd
www.dahlhojdsfoto.blogspot.com

Hej, Johan!

Att det inte "går att justera kanalerna för att få fram IR-bilden från det röda" låter som att du gjort något fel när du antingen fotat (glömt att sätta en egen vitbalans i kameran) eller att du glömt att ändra kamerakalibreringen i LR. Jag slet mitt hår förra året med samma och andra problem vad gäller efterbehandling av IR-bilder. Jag löste det genom att gå in på Flickrs IR-grupper och ställa frågor, Om du går in där och letar upp min fråga så tror jag att du får dina svar. En kille, jag tror han kallar sig p1nc, refererar till ett par utmärkta steg-för-steg guider han skapat. Lycka till!
 
Om du inte kan hitta det som jag refererar till så är du naturligtvis välkommen att kontakta mig. Jag är ingen expert, jag har just hittat ett arbetssätt som funka för mig, men jag har gjort alla fel som går att göra.
 
Hej, Johan!

Att det inte "går att justera kanalerna för att få fram IR-bilden från det röda" låter som att du gjort något fel när du antingen fotat (glömt att sätta en egen vitbalans i kameran) eller att du glömt att ändra kamerakalibreringen i LR. Jag slet mitt hår förra året med samma och andra problem vad gäller efterbehandling av IR-bilder. Jag löste det genom att gå in på Flickrs IR-grupper och ställa frågor, Om du går in där och letar upp min fråga så tror jag att du får dina svar. En kille, jag tror han kallar sig p1nc, refererar till ett par utmärkta steg-för-steg guider han skapat. Lycka till!

Hittade killen, men inget som hjälpte mig med frågor rörande efterbehandling i LR5.....har kört CS5 innan...på bla det här... http://dahlhojdsfoto.blogspot.se/2011/07/eskilsby-in-infrared.html

men nu vill jag inte dit och grotta igen. Skaffade LR5 för att skapa ett lättare arbetsflöde. Men funkar det inte att köra IR-postprocessing i LR5 så får jag väl starta upp CS5 igen...

Tack för svaret iiallfall...
 
LR har inte nån funktion att byta röd/blå-kanalerna. Så vill du göra det så blir det i PS eller liknande.
 
Här har du länken till hans "skola":
http://www.flickr.com/groups/1630475@N22/discuss/72157634124525100/.

Och visst går det att ändra kanalerna i LR, med rätt plugin: http://www.flickr.com/groups/55027594@N00/discuss/72157626301320867/

Och här har du min fråga om post processing, med massor av bra svar. Det bästa är att jag fick många alternativa svar, det går att göra på flera sätt. Om du kollar på deras bilder, alltså de som svarat mig, så ser du att de alla är väldigt kompetenta IR-fotografer allihopa; men har olika tillvägagångssätt.

Om du frågar mig så är det viktigaste att du sätter en egen vitbalans i kameran innan du börjar fota och att du skaffar dig DNG Profile Editor. Då har du inte längre röda bilder och har en korrekt råfil att börja jobba med. Fast frågar du P1NC, så måste du börja post processingen i det medföljande fotoprogramet du fick med kameran (Nikon i ditt fall,tror jag) om du skall få ut det mesta.

Titta på videos som Lifepixel har gjort, där förklaras rätt mkt.

Lycka till!
 
Måste man vända färgerna egentligen? Funderar på varför man gör detta. Är det för att man vill ha en blå himmel?

/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.