Annons

Redigera barnbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

mimmione

Aktiv medlem
Fotar gärna porträtt och särskilt då mitt barnbarn, tycker jag får till en hel del jättefina bilder på henne, men är så osäker på hur jag ska redigera dom på bästa sätt och tycker inte att jag blir riktigt nöjd. Har både Lightroom som jag helst använder men även Photoshop elements 11. Även om jag där är mycket mer osäker, HUR får man till dessa glada härliga barnbilder, som denna som är tagen av Annika Nilsson "]http://www.anilssonphoto.se/[/URL]

Bilagor

• 37444374-mLPQK.jpg
    37444374-mLPQK.jpg
    210.2 KB · Visningar: 659
Den bilden ser inte ut att vara särskilt redigerad alls.
Vad tycker du saknas i dina bilder som du inte får till?

När jag ser din sommarbild med bröllopsparet tycker jag att du kanske inte riktigt lyckats med vitbalansen där. Är det sådant du vill ha hjälp med?

Den bilden ser inte ut att vara särskilt redigerad alls.
Vad tycker du saknas i dina bilder som du inte får till?

När jag ser din sommarbild med bröllopsparet tycker jag att du kanske inte riktigt lyckats med vitbalansen där. Är det sådant du vill ha hjälp med?

Jag har svårt att få till balansen mellan färgerna runt om i kläder/omgivning och hudtonerna. Dessa bilder har så sköna toner i huden samtidigt som färgerna runt om är färgrika, det är det jag har svårt att lyckas med.

Senast ändrad:
Lättare att förstå vad som saknas om du även visar en bild där du tycker att du inte nått ända fram och beskriver hur du vill förbättra bilden.
Det finns säkert kurser om detta men det går fint att lära sig gratis också om du letar tutorials och fortsätter fråga på olika forum. Du måste formulera dig bättre bara, det går inte att bara fråga hur man gör sina bilder bättre utan att ens visa en av dem.

Jag har svårt att få till balansen mellan färgerna runt om i kläder/omgivning och hudtonerna. Dessa bilder har så sköna toner i huden samtidigt som färgerna runt om är färgrika, det är det jag har svårt att lyckas med.

I Lightroom så kan du jobba med färgerna under NML. Där kan du ändra t ex mättnad och ljushet i en färg utan att påverka andra. T ex få mer sting i grönt utan att öka mättnaden i huden.

Är huden för orange så kan du också dra ner mättnaden för orange och rött under NML.

Lättare att förstå vad som saknas om du även visar en bild där du tycker att du inte nått ända fram och beskriver hur du vill förbättra bilden.
Det finns säkert kurser om detta men det går fint att lära sig gratis också om du letar tutorials och fortsätter fråga på olika forum. Du måste formulera dig bättre bara, det går inte att bara fråga hur man gör sina bilder bättre utan att ens visa en av dem.

Ok som denna bilden, tycker att färgen på ansiktet liknar bakgrunden för mycket, och har provat massor av olika recept, bl. a från moderskeppet, softa färger, high key och vet inte allt men tycker ändå inte att jag får till den riktigt. Har massor av fina bilder i samma overall och bakgrund och tycker bara att det känns som om något som fattas.

Bilagor

• Ing-Marie Ingemarsson-6566.jpg
    Ing-Marie Ingemarsson-6566.jpg
    61.3 KB · Visningar: 183
Bakgrunden och barnets hår har lite av samma färgnyans. Svårt att göra något . Overallen? "tar över" bilden...inte snyggt enligt mig. Annars är bilden fin rent "tekniskt", bra skärpa etc...

Tycker nog också att det just i den bilden är overallens skrikiga färger som är problemet. Det skulle blivit en mycket fin och harmonisk bild ifall kläderna varit neutrala, fint ljus där. Undvik även oroliga mönster på kläderna. På bilden du visade först har flickan ett småmönstrat plagg under koftan vilket lätt ger ett prilligt intryck. Fotografen ha gjort samma misstag med färg på ett par andra bilder i galleriet där en starkt färgad (och även oroligt mönstrad) sjal drar till sig blicken lite väl mycket.
Om man måste göra något åt det i efterhand är det lättast att göra bilden svartvit. Annars kan man ju ofta ta nya bilder. När jag fotograferade barnporträtt brukade jag be föräldrarna att ta med några olika plagg och undvika röriga mönster.

Du kan få till en riktigt fin bild av denna om du lägger ner lite tid på den, t.ex. om du gör en selektiv justering på barnet så att den blir ljusare och en på bakgrunden så den blir mörkare/mjukare. Jag har lärt mig att ta den tid som behövs, har kollat kursen (jag tipsade om) en hel del gånger och lär mig mer varje gång.

Moderskeppet har väldigt bra kurser om fotografering, photoshop, lightroom så jag kollar dessa kurser med jämna mellanrum man blir aldrig färdig lärd.

Tror att vinkeln till motivet kan lösa en del av problemet. På bilden som du visar som ett bra exempel har fotografen och barnen ögonen i samma höjd. På din bild är du en halvmeter högre än barnet och får tråkig mark som bakgrund, som dessutom ligger nära motivet.

Testa med att gå ner ordentligt så att det kommer med en riktig bakgrund med horisont, träd, mark, himmel och som blir lite mer fjärran från objektet.

Du har fått bra tips ovan. Testa att använda en reflexskärm när du fotar för att få bättre ljust i ansiktet på barnet. Du får så mycket mer och bättre grundmaterial att jobba med om du har bra ljus från början.

Hej alla tack för era tips, vad gäller Moderskeppet är jag redan prenumerant och trivs jättebra med det. Vad gäller bakgrunden tar jag till mig detta, jag är i samma nivå som henne, men hon sitter i en slänt, därav bakgrunden, bra tips som jag tar till mig. Reflexskärm använde jag faktisk här, men diffuserar solljuset med skärmen (hon sitter i en solbelyst backe) men inser att jag har mycket kvar att lära där, då den är ganska nyinköpt. Har gjort om en bild med hjälp av Moderskeppet i Photoshop, och vore kul om ni hade lite synpunkter på den.

Bilagor

• Ing-Marie Ingemarsson-.jpg
    Ing-Marie Ingemarsson-.jpg
    57.4 KB · Visningar: 132
Jag skulle tro att 90% av det du gillar med den där bilden är gjort redan vid fototillfället, och 10% vid redigeringen, om det går att uttrycka sig så. Tror heller inte att någon reflexskärm använts (ser inte ut så på ljuset i ögonen). De fina färgerna kommer från ett mjukt ljus, förmodligen från mulen himmel eftersom man inte ser några skuggor. Stor bländare ger den fina bubbliga effekten på ljuset i lövverket bakom.

Redigeringen skulle jag gissa består av tre moment; En aningen höjda kontraster, en aning uppljusning och ökad mättnad av vissa färger, främst i gröna toner (Syns framförallt till vänster och höger där de gröna färgerna sticker fram lite för kraftigt för att vara helt orörda).

Som sagt, utan en väldigt fin och välkomponerad grundbild hade inte denna redigering gett ett bra resultat. Mitt råd är att lägga bort reflektorn ett tag, försöka hitta mjuka ljus i skuggor och lära dig att läsa av vilket ljus som ger vilket resultat. När du närmat dig det slutresultat du vill åt kan du börja fokusera på hur bilderna ska redigeras för att få precis den bild du vill åt! Detta säger jag helt baserat på vad du säger att vi vill komma åt med ditt fotande. Att döma av dina bilder kan du ju redan en hel del.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Jag skulle tro att 90% av det du gillar med den där bilden är gjort redan vid fototillfället, och 10% vid redigeringen, om det går att uttrycka sig så. Tror heller inte att någon reflexskärm använts (ser inte ut så på ljuset i ögonen). De fina färgerna kommer från ett mjukt ljus, förmodligen från mulen himmel eftersom man inte ser några skuggor. Stor bländare ger den fina bubbliga effekten på ljuset i lövverket bakom.

Redigeringen skulle jag gissa består av tre moment; En aningen höjda kontraster, en aning uppljusning och ökad mättnad av vissa färger, främst i gröna toner (Syns framförallt till vänster och höger där de gröna färgerna sticker fram lite för kraftigt för att vara helt orörda).

Som sagt, utan en väldigt fin och välkomponerad grundbild hade inte denna redigering gett ett bra resultat. Mitt råd är att lägga bort reflektorn ett tag, försöka hitta mjuka ljus i skuggor och lära dig att läsa av vilket ljus som ger vilket resultat. När du närmat dig det slutresultat du vill åt kan du börja fokusera på hur bilderna ska redigeras för att få precis den bild du vill åt! Detta säger jag helt baserat på vad du säger att vi vill komma åt med ditt fotande. Att döma av dina bilder kan du ju redan en hel del.

//
http://ljusavtryck.blogspot.com/

Tack så jättemycket för ditt utförliga svar.

Ing-Marie

Lånade din första bild. Det jag i stora drag gjort är att ljusa den delan av ansiktet och jackan som ligger i skugga (Har använt ett justeringslager och sedan lagermasken till detta). Sen minska mättnaden i jackan (Justeringslager och lagermask). Säger inte att det är bättre men det är en väg du kan prova.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/39194527/test_ps.jpg

/m

Tack Martin för hjälpen, ska leka mer med photoshop, det är kul mvh Ing-marie

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto