Jag skulle tro att 90% av det du gillar med den där bilden är gjort redan vid fototillfället, och 10% vid redigeringen, om det går att uttrycka sig så. Tror heller inte att någon reflexskärm använts (ser inte ut så på ljuset i ögonen). De fina färgerna kommer från ett mjukt ljus, förmodligen från mulen himmel eftersom man inte ser några skuggor. Stor bländare ger den fina bubbliga effekten på ljuset i lövverket bakom.
Redigeringen skulle jag gissa består av tre moment; En aningen höjda kontraster, en aning uppljusning och ökad mättnad av vissa färger, främst i gröna toner (Syns framförallt till vänster och höger där de gröna färgerna sticker fram lite för kraftigt för att vara helt orörda).
Som sagt, utan en väldigt fin och välkomponerad grundbild hade inte denna redigering gett ett bra resultat. Mitt råd är att lägga bort reflektorn ett tag, försöka hitta mjuka ljus i skuggor och lära dig att läsa av vilket ljus som ger vilket resultat. När du närmat dig det slutresultat du vill åt kan du börja fokusera på hur bilderna ska redigeras för att få precis den bild du vill åt! Detta säger jag helt baserat på vad du säger att vi vill komma åt med ditt fotande. Att döma av dina bilder kan du ju redan en hel del.
//
http://ljusavtryck.blogspot.com/