Annons

Redan publicerad bild - avtal

Produkter
(logga in för att koppla)

BigHair

Aktiv medlem
Jag publicerade en bild på våren åt en bildköpare. Nu ber en annan bildköpare mig att skriva på ett avtal där jag lovar att inte publicera denna bild i kommersiella syften.
Kan jag skriva på detta avtal? Avtalet borde ju inte gälla bakåt i tiden - eller?

Tacksam för svar!
/Lasse

För det första måste väl den bildköparen "köpa loss" bilden från dig (och det tycker jag presonligen ska kosta en hel del!) och det lär väl gälla fr.o.m. datumet som det avtalet skrivs. Du har ju all rätt att sälja bilden till vem du vill, naturligtvis inräknat att det är du som har rättigheterna till dom nu, t.ex. som fotograf

/Micke

Upplys kunden om att bilden redan används i det och det sammanhanget. Då kan dom välja om dom vill använda den eller inte. Bättre att satsa på en bra relation med kunden än att mörka och hoppas på det bästa.

Har dom bett om att få köpa exklusiv publiceringsrätt eller är det bara något som dom skrivit in i avtalet? Om det är det senare så ska du anpassa priset därefter.

absolut ska jag upplysa dem om det.
på tal om priset är det basolut ite speciellt högt - det är en tävling om att bidra till en almanacka och de köper varje bidragande bild för 2000. vilket kanske är toklite då de vill ha rättigheterna till bilden.
anledningen till att jag är med är att man får ställa ut sina bilder den månad man "har bilden" i kalendern, och dt på ett ganska välbesökt offentligt ställe:)

tack för svaren!
lasse

Då kan det ju vara värt det beroende på hur mycket expeonering och reklam du kan få ut i samband med det hela. Kan ju tolkas som en tillräckligt ersättning om man har behöv av det. Reklam är ju inte heller direkt gratis så...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar