Annons

Recensionsbanken

Produkter
(logga in för att koppla)

kaatman

Aktiv medlem
Det är ju en kanon idé med recensionsbanken här på fotosidan.se , men det kräver ju förstås att man recenserar sina pryttlar...?

Jag uppfattar det som för få recensioner och över lag positiva (lite väl). Var och varannan pryl får ju fyror och femmor..
Nog måste man väl ha köpt en och annan kass pryl oxå ? (det har jag) Det är lika viktigt att ta upp dåliga köp som bra!

En snabb titt säger att t ex 4 st av fotosidans medlemmar har Canon EOS300... Iaf finns det 4 recensioner. Detta är ju ett av universums vanligaste hus... Nog måste det finnas fler som har något att säga om sina kära grejjer ?

Så kom igen och recensera mera! Det skulle kunna bli väldigt bra!

Mvh

// Christian
 
Problemet är ju att David å Co bara har lagt in nya grejor (förrutom husen då) så det finns inga grejor att recensera för mig.
 
SinusLinus skrev:
Problemet är ju att David å Co bara har lagt in nya grejor (förrutom husen då) så det finns inga grejor att recensera för mig.

Men det är ju bara att föreslå nya produkter. Man kan lägga in en recension så fort man föreslagit produkten, så kommer den in när hr Elmfeldt har godkänt. Hur tror du annars att det skulle kunna finnas en recension av Kiev 88 ;)
 
jo det är klart, men hur stor ät marknaden för sånt som jag har, dvs gamla grejor? Jag köper tex objektiv efter vad som handlarna har inte efter vad nån skriver i en recension. Det finns inte så väldans många olika alternativ produkter som passar.

Men när jag tänker efter så skulle man kunna recensera gamla piratgrejor för de ligger verkligen under Nikkorstandarden.
*Å han surfade iväg för att skriva en recension*
 
Den får du betala dyrt för :) Tyckte om den så mycket att jag lämnade in den för 1500 kronorsservice (ca 50% av värdet).

Nej det finns redan flera F2-recensioner varav en som jag skrivit.
Jag tänkte främst på tillbehören såsom objektiv och mellanringar och sånt. Begsäljarna har en massa okända grejor som ingen köper (förutom jag då :)).
 
Problemet för en annan (nybörjare) är att man inte har något att jämföra med...
Svårt att bedöma saker när man inte vet vad som finns och hur det ska fungera (och inte ens kan alla funktioner på det man har...)

Sedan vet man ju inte riktigt om det är prylarna eller mej det är fel på när bilderna blir dåliga...
:(

Annars skulle jag gärna bidra...!
 
Referensramar

Vad görs recensionen mot - ett amatörhus mot ett proffshus eller amatörhus i snitt ?

Har personen erfarenhet av andra utrustningar ?
En erfarenhet från utsidan är att nybörjare lovordar sin utrustning som den bästa utan att ha något större perspektiv.

Olika tillämpningar ställer olika krav på utrustningen. Som naturfotograf värdesätter jag tålighet, exponeringskontroll och inställningsmöjligheter framför snabbhet och autofocus.Därför kör jag med Nikon, lite äldre grejor. Om jag skulle fota folk på stan med ett kort tele skulle kanske en Canon med ögonstyrning och omtalad AF vara att föredra. Eller en Leica M.

Är man objektiv när favoritkameran recenseras ?

Jag läser gärna recensioner om jag ska skaffa något nytt, men bryr mig inte om betyget utan tittar på de omdömen som ges. Som vid betygsättning av bilder.

/Staffan
 
Jag tycker precis som Staffan. Om prylbetygen ska vara meningsfulla så måste man först enas om vad man jämför med (samma sak gäller förövrigt bildbetygen).

En annan grej:
För att öka inströmningen av recensioner efterlyser jag en "behovssignal", dvs. medlemmar ska på nåt sätt kunna tala om att de efterlyser en recension på en produkt. Det är först när jag vet att jag hjälper någon som jag blir inspirerad att skriva en recension.

Vem vill elda för kråkorna...?

Mvh/Acke:)
 
Jag tror att det ligger i de objektiva recensionernas natur att de blir lite spretiga och måste tas med en rejäl nypa salt. Betygen känns rätt meningslösa överhuvudtaget, däremot kan den kvalitativa informationen vara värdefull. Den kan ju var och en ta ställning till trovärdigheten hos baserat på vad som kritiseras/rosas och hur och kanske även av vem. Och man kan nog aldrig jämföra produkter mot varandra, men kanske skaffa sig en bild av hur nöjda befintliga ägare av en produkt är.
 
Kanske skulle man kunna dela upp t ex hus i te kategorier; proffs, avancerad amatör och nybörjare. Då finns det ju plödsligt lite referenser att jämföra mot ?

Sedan instämmer jag i att betygen är rätt meningslösa. Om man köpt en kamera för >10Tkr så har man ju i förväg sett till att det man lägger sina kulor på är något som man vet att man gillar ?

Det viktiga är ju att man belyser de för- och nackdelar som man hittar - för de finns! Fast jag är såld på min EOS1N RS, så visst tusan har oxkså den brister. Så kan ju den som läser recensionen jämföra vad olika användare tyckt om olika produkter ?

Men jag vidhåller att Recensionsbanken skule kunna bli ett väldigt värdefullt verktyg för alla som sysslar med foto i någon form! Bara vi "kom igång"!
 
Så sant. Det behövs komma igång lite mer. Vad vi behöver göra är att:
- pusha för recensionsbanken på framsidan
- lägga till funktionen "Jag behöver recension på.."
- lägga till lite mer bilder.
- kanske se över betygen. Jag har surfat runt på andra utländska sajter och det spelar ingen roll om det är 3 eller 73 recensioner. Medel ligger alltid runt 4.5. Man kanske inte vill recensera eller har dåliga produkter. Men faktum är att det är den är löptexten som verkligen spelar ngn roll.

/redaktionen
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.