Annons

Recensioner efterlyses!

Produkter
(logga in för att koppla)

lusidor

Aktiv medlem
Hej alla pentaxister!

Jag har kollat efter recensioner av Pentax digitalanpassade objektiv här på fotosidan men saknar flera stycken. Det vore jättesjysst om några av er som har t ex DA 16-45 (15st) och DA 50-200 (hittar den inte alls) kunde skriva lite om vad ni tycker.

Eftersom det kommer nya kameror till hösten kan det nog vara många som blir intresserade av hur de befintliga grejorna funkar. Och ju fler som blir intresserade av systemet desto bättre för er som redan har det, eller hur? Så sätter och skriv vad ni tycker om allt ni har! ;o)

mvh / Leif
 
Några testbilder

Här är en testbild jag tog nu ikväll 13/4 på frihand, 50mm
 

Bilagor

  • 50mm.jpg
    50mm.jpg
    47.6 KB · Visningar: 487
Några testbilder med SMC DA 50-200 ED

Här är en testbild jag tog nu ikväll 13/4 på frihand, 95mm
 

Bilagor

  • 95mm.jpg
    95mm.jpg
    44.5 KB · Visningar: 488
Några testbilder med SMC DA 50-200 ED

Här är en testbild jag tog nu ikväll 13/4 på frihand, 200mm, bara så ni får en uppfattning om vad objektivet presterar, går givetvis inte att jämföra med ett 8000:- objektiv men det duger gott som resobjektiv osv.
 

Bilagor

  • 200mm.jpg
    200mm.jpg
    39.9 KB · Visningar: 482
Lennart, hur tycker du den fungerar på full öppning och i lite längre brännvidder? Behöver man blända ner för att få acceptabelt resultat?
 
Test av SMC DA 50-200 ED

Bilden som är tagen i 200mm läget är tagen med Slutartid 1/125 F/5,6 ISO 800. Jag har bara haft objektivet i min ägo några dagar så jag måste få be att få åtekomma med lite mer omfattande tester med och utan stativ osv. Jag tänkte änga lite ledig under påskhelgen till detta.
 
Ännu en bild tagen i 200mm läge och ca 4m håll med 50-200:an, inomhus med inbyggda blixten på min DS. 1/180 F/5,6 Iso 200. Förminskade bilder gör inte detta objektiv rättvisa. Om man t.ex jämför med ett Sigma 70-300 APO (som jag också har testat men ratat pga dålig kantskärpa och färgåtergivning) så vinner Pentax objektivet med hästlängder.

Kolla också sample pictures på Steve's Digicams för ist DS2. Där finns också testbilder med SMC DA 12-24 som förhoppningsvis snart blir min nästa investering.

Hälsningar /L
 

Bilagor

  • _igp0152.jpg
    _igp0152.jpg
    50.3 KB · Visningar: 349
Senast ändrad:
Gott! Verkar ju riktigt lovande då :)

DA12-24 eller möjligen 16-50/2.8 (om den är riktigt bra) står också på önskelistan.

Det kommer bli ett dyrt år.
 
lande skrev:
Där finns också testbilder med SMC DA 12-24 som förhoppningsvis snart blir min nästa investering.

DA 12-24 har lyckats lysande väl i test av Popular Photography, klart bättre än Nikons motsvarighet. Framförallt var det den låga distorsionen som bidrog till hyllningskören. Även skärpa och vinjettering var på, för en zoom,högklassig nivå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.