Annons

Recension av Zeiss 135mm 1.8

Produkter
(logga in för att koppla)
spännande! har ej denna glugg, då den ligger över min budget för enstaka objektiv, men det är en drömglugg.
Det är något väldigt speciellt med Zeissgluggar upptäckte jag ganska nyligen. Och det finns ju något halvsanning om det finns många personer som bytt kamerasystem bara för att "komma åt" Zeissgluggar och just så är det för mig, även om jag använder såväl Canon (1ds) och Dynax 7D/snart en Sony A300).
Blev helt förstummad första gången jag testade Zeiss 85 F/1.4 (den äldre c/y-varianten) till Canon. Sedan kunde man inte sova om nätterna, vill bara ha fler Zeiss-gluggar. De blev en 135 F/2.8, en 50 F/1.4 (makalöst bra) och till och med en 50 F/1.7 i reserv. Det finns ju inga bättre 50mmgluggar än just dessa. Och nu är man fast i zeiss-träsket. Enda Minolta/Sony-gluggarna som håller måttet i en jämförelse är G-gluggarna. Och måhända 50 F/1.4 och 100 F2 också.
-
synd bara att det inte finns adaptrar för att använda fina, äldre *T-gluggar till SONY/Minolta.
Å andra sidan är det bäst med fullformat om man ska nyttja gluggarnas fulla kapacitet. Plus en bra kamera, med stor och ljus sökare.
(nästan hopplöst att använda manuella objektiv med t ex en Canon 350D och/eller en A100)

Hej Christian, kan bara inflika att det är ett väldigt bra objektiv. Känns lite som om man har vaselin på frontlinsen när man byter till sin beercan eller tamron 17-50 och då är ju inte de speciellt dåliga objektiv.
Med tanke på dollarkursen så är det ju läge att slå till kanske.

hej granne (Pålsson alltså),
du var väl typ först i sverige med att få hemma denna pjäs?
-
ja, har funderat och funderat, men i nuläget känns det nästan som att SONY (nu blir det liv här i huset) inte har en kamera/sensor som är värdig detta objektiv. Inväntar A900. Eller A9 som den kanske borde heta, enligt "Minolta"-logik.
-
har också alldeles för många objektiv just nu, är nästan mer sugen på ett Minolta 200 G eller Canon 200 F/2.8 L, mer rimliga priser för mig.
Om nu inte någon har Minolta 200 telemacro G att sälja till mig. Det är drömmen om denna glugg som gör att jag fortfarande stannar kvar i Sony-världen.

Tycker att det finns mycket mums i Sony linjen så jag har inte ens funderat på byta, vad tusan skulle man då byta till. Nikon?
Tänk en a900, cz24-70/2.8, 70-200g och nån sony converter. Och kanske nån supervidvinkel.

Men en fast 135 mm, säkert helt underbar med det korta skärpedjupet den lär ge framåt ganska långt avstånd till motiv/fokusavstånd, men vilket användningsområde passar den tycker ni? Ett kort tele att fota vad med? För porträtt är den väl lite i överkant..

Passar utmärkt för porträtt bilder, headshots på A700.

På en A9 så slipper man förståss ett stort avstånd till objektet.

Verkar onekligen vara en ruskigt fin glugg...tänk om den hade SSM också :)...om Zeiss eller Sony kommer med en vidvinkel som kan matcha Zeiss 24-70/2,8 ,85/1,4 o 135/1,8 skulle jag nog köpa in mig i Sonysystemet för jag gillar verkligen A700:an.

Har haft 135:an i några veckor nu och är helsåld på den. Den har i princip suttit på sen jag fick den.
Då den är så otroligt skarp så kan man ha den som både tele och makro. Det är bara att förstora bilderna i datorn.

Får ni chansen att skaffa detta objketiv så gör det.
Själv skall jag försöka bli av med ett 300mm samt eventuellt ett 180mm makro. De används inte längre, helt enkelt.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto