Annons

Really Right Stuff vs. Gitzo

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag säger inte det är billigare i någon affär. Mina priser som jag köpte för är gamla. Precis som ditt pris från RRS. Priserna från både holland och USA ändras dagligen beroende på valuta-kurserna.
gillar du att skicka efter grejorna från USA så gör det.
Ligger din kula fortfarande oanvända på hyllan hemma? Jag använder mina grejor

Ja, varför betala mer än nödvändigt?

Jag använde min kulled så sent som igår, den fungerar utmärkt. Jag citerade bara ditt inlägg på FredMiranda.com där du skrev att du inte behövde prylarna men att priset var för bra för att tacka nej.

Sensmoralen är iaf att det lönar sig att jämföra priserna och att de kan variera från dag till dag. Tack och adjö.

Ja, varför betala mer än nödvändigt?

Jag använde min kulled så sent som igår, den fungerar utmärkt. Jag citerade bara ditt inlägg på FredMiranda.com där du skrev att du inte behövde prylarna men att priset var för bra för att tacka nej.

Sensmoralen är iaf att det lönar sig att jämföra priserna och att de kan variera från dag till dag. Tack och adjö.

Var det något fel med det ? eftrsom du hackar och klagar i varenda post här ?

Hej Joakim!
Jag kan kanske bidra med lite erfarenheter som underlättar ditt val. Jag köpte ett Gitzo GT3530LS, alltså motsvarande det du funderar på fast med tre sektioner, för snart ett år sedan. Vibrationerna från t.ex spegel/slutare är oerhört mycket mindre än med mitt förra, ett Manfrotto, som iofs var stabilt nog i de flesta sammanhang. Med stora 300/500-telen och en tung D3:a blev bytet ett lyft på många sätt. Ibland saknar jag dock mittpelaren (som går att skaffa som tillbehör). Stabiliteten är dock viktigare.

Som kula använder jag en Arca Swiss Z1. Efter att ha tröttnat på Benro, Kirk och Feisol så är jag äntligen nöjd. Kulleden klarar även Wimberleys sidekick exemplariskt.

Min son har just den RRS-kula som du funderar på så jag har kunnat jämföra under fältmässiga förhållanden och de är väldigt likvärdiga i stabilitet och finish. Dock har RRS-kulan två möjligheter att vinkla kameran 90 grader. Denna möjlighet ska inte underskattas och är kanske värd merkostnaden.

Stativ köpte jag hos Warehouse Express i England. Tyvärr har de höjt priset på stativen alldeles nyss men det är ändå betydligt billigare än här.
Här har du en länk: http://www.warehouseexpress.com/photography-tripods-gitzo/b3037-m88

Kulan köpte jag här: http://www.robertwhite.co.uk/product.asp?P_ID=1118&PT_ID=326
Lägg märke till att RW:s priser är exkl moms!

Båda företagen är seriösa, fungerar snabbt och man sparar en rejäl slant.

Till sist så kan jag bara konstatera att "Poor man pays twice"! Hade jag köpt denna utrustning från början hade jag sparat mycket pengar samt sluppit alla vredesutbrott jag haft över undermåliga produkter.

Mvh
Conny Petersson

Mycket intressanta tips, hade för mig att RRS inte ville sälja via importörer till europa. Får räkna lite på vad man tjänar på med tanke på hur dollarn står i dagsläget, ett projekt för eftermiddagen =)

Stort tack för visa råd!

Hej

Jag hade tidigare Arca Z1 men den fungerade dåligt med Wimberley Sidekick, därför att den var väldigt glapp i panoreringsleden då den inte var åtdragen. Bytte sedan till RRS BH-55 med lever release. Den är suveränt bra tillsammans med deras L-plate och även tillsammans med Sidekicken. Kulan är så låg att man antingen behöver L-plate, förhöjning av kulan eller mittpelare på stativet för att kunna använda stående bildformat på ett bra sätt.

Angående stativet skulle jag hellre rekomendera Gitzos 3-delade stativ, om det inte gäller deras kraftigaste serier. I den 4-delade är nedersta sektionen väldigt smal, på de mindre stativen. Det tredelade stativet är stabilare.

Hälsningar
Lars

Angående stativet skulle jag hellre rekomendera Gitzos 3-delade stativ, om det inte gäller deras kraftigaste serier. I den 4-delade är nedersta sektionen väldigt smal, på de mindre stativen. Det tredelade stativet är stabilare.

Delvis därför jag tänkte köra på ett systematic 3-serie, tillräckligt stabilt för att kunna köra på 4-delat utan att få det instabilt.

Jag vet inte var du hittar dessa priser, när jag söker hos FotoK kostar de €175 resp €449. Hos CameraNu €169 resp €499.

Du har helt fel om priserna Emil. Eftersom du skrev att huvudet kostar 449 respektive 499 euro i de två affärerna. Jag har köpt mycket i bägge affärerna och tyckte inte det stämde så jag kollade snabbt
De kostar 429 och 418 euro i de två butikerna med lever release som också är den dyraste varianten. Så var hittade du de höga priserna ?

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/1358603/really-right-stuff-bh-40-plus-b2-40-lr.html
http://www.cameranu.nl/nl/Statieven...ight-Stuff-BH-40-B2-40-LR/H5774_24604_199654/

Helt fel?

Really Right Stuff BH-40 + B2 AS II LR Ball Head € 129.00

Både jag och Lars refererade till BH-40 med B2 AS II LR, den större lever releasen med inbyggt vattenpass. Den mindre, B2-40 LR, som du länkar till kostar mycket riktigt €429 resp €418. Söker man på BH-40 i de båda butikerna så dyker dock bägge varianterna upp.

Foto Konijnenberg resp. CameraNu.

Delvis därför jag tänkte köra på ett systematic 3-serie, tillräckligt stabilt för att kunna köra på 4-delat utan att få det instabilt.

Fundera på om du verkligen behöver höjden på ett fyrdelat. En kulled bygger på rätt mycket höjd, min BH-55 med platta adderar t ex 92mm.

Jag är rätt glad att jag slipper ratta en extra sektion ben på mitt tredelade TVC-33. (Jag använder även ett 5-delat Gitzo Traveller - fjäderlätt och fin kvalitet men tusan vilket meckande!)

Försöker väcka den här tråden igen.
Är det någon som har erfarenhet av både Arca Swiss Z1 och RRS som vill skriva ned sina erfarenheter?

Jag har Arca-Swiss Z1 och även RRS BH-55 & BH-40. Vad är det du vill veta om dem ?

Jag hade tänkt mig en riktigt bra kula och valet står mellan en Z1 och en BH-55. Jag plåtar med småbild (5D Mk2), mellanformat (Hasselblad) och storformat (Wista 45SP). I dag kör jag med olika kulor och växelhuvud och flera olika stativ. Men jag skaffade nyss ett Gitzo GT 3541XLS och tycker det funkar bra för alla kameror jag använder så jag tänkte reducera mitt innehav av stativ och huvuden, så det jag egentligen söker är en riktigt bra kula som kan ersätta det jag har. Jag plåtar mest nattbilder med stativ, så jag har inga större behov av att panorera, eller jaga fåglar med långa telen. Det jag däremot hängt upp mig på när det gäller många kulor är att de ändrar utsnitt när man drar åt dem.

Hur som helst vore det bra att veta vad någon som kör med bägge kulorna har för erfarenheter av fördelar och nackdelar med respektive kula.

Både Z1 och BH-55 är riktigt bra kulleder. BH-55 har klart bättre "panning base". Z1 har en mjukare och smidigare gång på kulan. Tycker också att Z1 låser något bättre vid stora tyngder. Gillar man lågprofil kulor så är BH-55 bättre, annars tvärt om givetvis.
Bägge är mycket bra. Men Z1 otroligt mjuka och smidiga gång i kulan gör att jag använder den mera än BH-55

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar