Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Readly

Produkter
(logga in för att koppla)
Jösses vad du går på, har du köpt en bunt aktier eller nåt..? ;)

Jag tycker inte Ztorys app är instabil och har aldrig varit med om att den kraschar eller måste "tvångsavslutas för att ladda ner innehåll". Men det kanske skiljer mellan olika enheter som sagt, jag läser på Nexus 7. Att en tjänsteleverantör behöver kommunicera med sina kunder ser jag som en självklarhet, och inget problem så länge det sköts snyggt.

Går på? Knappast. Bara rak information om hur jag ser på det. Jag har inga aktier, tror inte ens att de är börsnoterade.

Vad det gäller din syn på deras användaravtal och integritetspolicy så får ju det stå för dig, jag personligen tycker att man bör vara väldigt aktsam i dagens läge med denna typen av saker. Du är det kanske inte, jag försöker vara det.

När det gäller utbudet så är inte jag heller särskillt intresserad av skvallerblaskor, men min fru har kanske lite andra preferenser.. Och barnen gillar Bamse ungefär lika mycket som jag gillar Pondus. Annars tycker jag utbudet ser ganska likt ut mellan Ztory och Readly, även om Ztory som sagt kanske har ett lite bredare utbud. Visst har Readly några (inte "många") fototidningar som Ztory saknar, å andra sidan saknar väl Readly t.ex. Proffsfoto, Actionfoto och Cap&Design i dagsläget?

Hursomhelt så anar jag att utbudet kan ändras en del över tiden, och tycker väl att det bara är bra att det finns mer än en tjänst så att det kan bli lite sund konkurres. Uppenbart är det inte svårt för utgivarna att vara anslutna till båda.

Återigen, tidningspreferenserna beror ju på vem man frågar. Jag har bara talat om mig själv, inte om dig eller din fru eller barn.

Utbudet lär som du säger ständigt öka hos båda tjänsteleverantörerna och det är absolut bra med konkurrens...speciellt för kunden.

"Ztory äger rätt att kommunicera med användare via fysisk post, telefon, SMS, MMS eller e-post avseende erbjudanden, förändringar eller annat som är kopplat till Ztorys tjänster."
Den rätten har väl alla företag som har ett kundförhållande med dig. Alla företag är dock skyldiga att beakta om du motsäger dig detta, iallafall vad gäller epost.

Självklarheter och varning för Readly

Hade jag varit förlag och speciellt när Fotosidan ägs/distribueras av IDG som är en stor konkurent till Readlys ägares förlag - First Publishing Group, som äger bla. DigitalFoto & MacGuiden(konkurenter till FotoSidan och MacWorld). Jag hade ALDRIG, som förlag listat mina tidningar till en konkurents ägda bolag. First/Readly lär sig precis allt om beteende, de äger all kunddata, styr featured tidningar i appen etc. Nej, det är bättre att köra med Ztory, de har dessutom bättre tidningar!

Angående användaravtalet så är det ju som alla andra tjänster, det är ju bara att opta ur nyhetsbrevet om du inte vill ha info. Däremot om tjänsten ligger nere, om villkor uppdateras etc så måste företaget kunna kommunicera med dig!

Hade jag varit förlag och speciellt när Fotosidan ägs/distribueras av IDG som är en stor konkurent till Readlys ägares förlag - First Publishing Group, som äger bla. DigitalFoto & MacGuiden(konkurenter till FotoSidan och MacWorld). Jag hade ALDRIG, som förlag listat mina tidningar till en konkurents ägda bolag. First/Readly lär sig precis allt om beteende, de äger all kunddata, styr featured tidningar i appen etc. Nej, det är bättre att köra med Ztory, de har dessutom bättre tidningar!

Den lyxen tror jag inte man har när man måste nå så bred målgrupp som möjligt.

Vad det gäller beteende, kunddata, features etc så är det exakt samma sak i Ztory.

Angående användaravtalet så är det ju som alla andra tjänster, det är ju bara att opta ur nyhetsbrevet om du inte vill ha info. Däremot om tjänsten ligger nere, om villkor uppdateras etc så måste företaget kunna kommunicera med dig!

Du har missförstått, det handlar inte endast om vilken information man ger Readly/Ztory utan framför allt hur de använder den informationen och om de sprider den vidare.

Som jag nämnde tidigare så utgick jag från kundens perspektiv när jag jämförde Readly och Ztory. En sak är att jag tycker appen som Ztory har är sämre än Readlys. Den kraschar ofta, måste ofta tvångsavslutas för att ladda innehåll osv. Sedan har vi det som är ännu värre och det är deras användarvillkor, varifrån nedanstående är hämtat :

"Ztory äger rätt att kommunicera med användare via fysisk post, telefon, SMS, MMS eller e-post avseende erbjudanden, förändringar eller annat som är kopplat till Ztorys tjänster."

De får inte pengar från mig, kan jag säga.

Readly har också samma villkor för dina uppgifter, andra företag har också samma villkor för dina adressuppgifter, alla företag kan kontakta dig så länge du kund till företaget och så länge som dina kunduppgifter finns i deras register. Och jag skulle gissa på det företag som du har registrerad kunduppgift hos kan i nio av tio fall även kan tjäna pengar på dina kunduppgifter genom att sälja dom vidare.

Du har möjlighet att ta bort kunduppgifter i de fall som de inte behövs för förhållandet mellan dig som kund och företaget.

Tyvärr, men världen blir snäv och du kommer väl av princip sluta använda Readly? ;)

I jämförelsen med det som står i ditt citat så är Ztory mycket tydligare med hur de kommer att kunna använda dina uppgifter. Readly är mer "svävande" ... och kan i slutändan användas till vad som helst bara det uppfyller instruktionerna/villkoren som Readly gett till den som fått ta del av dina uppgifter. Instruktionerna kan givetvis variera beroende på vad de två parterna kommit överens om.

Citerat från Readly, https://se.readly.com/privacy/

4. UTLÄMNING AV INFORMATION TILL TREDJE PARTER
Readly kan komma att lämna ut den information vi samlat in, inklusive personuppgifter, till olika tredje parter enligt följande.

4.3. Tjänsteleverantörer Vi kan komma att lämna ut dina personuppgifter till olika tjänsteleverantörer till exempel för att kommunicera med dig genom nyhetsbrev eller på annat sätt (såsom för marknadsföringsändamål), för att behandla dina betalningar, tillhandahålla kundtjänst eller för att genomföra kundundersökningar eller nöjdhetsenkäter. Dessa tjänsteleverantörer får endast behandla dina personuppgifter i enlighet med våra instruktioner. De är även skyldiga att vidta tekniska och organisatoriska säkerhetsåtgärder för att skydda dina personuppgifter i samma utsträckning som Readly.

T.o.m så att Ztory villkor är lite mer begränsande, https://www.ztory.com/sv/privacy-policy, https://www.ztory.com/sv/user-agreement

VAD ANVÄNDER VI DIN INFORMATION TILL?

– Ditt namn och e-post, oavsett publik eller privat, kommer att delas till förlagen du läser dina magasin från (för att kunna distribuera tidningar på det sätt vi gör behöver även förlag kunna förstå sina läsare).
– Din information, oavsett publik eller privat, kommer ej att delas till andra partners eller tredjepart, förutom förlag.

Senast ändrad:
Har använt readly några månader och jag tycker det är toppen. I övergången så hade jag flera tidningar i både prenumeration i papper och de var med i det digitala utbudet, men jag läste nog ingen av de jag fick i papper utan allt på skärmen. Det är ju dock en förutsättning att man har en surfplatta, att sitta på en stol vid datorn skulle jag inte kunna tänka mig.

Utbudet gör ju också att man får möjlighet att bläddra i massa tidningar som man iaf tidigare inte har köpt. Vi har ett utmärkt bibliotek där jag bor, så man satt där och läste tidningarna tidigare, de hade de flesta, nu kan man ligga i soffan istället.

Nu väntar jag bara på att det senaste numret på Fotosidan ska komma...

Jag har också min dagstidning och kvällstidning digitalt. Tycker Readly upplägget är det bästa då man kan styra hur många man vill spara och man kan frysa vissa nummer, bokmärken etc

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar