Annons

REA 1D Mk3!

Produkter
(logga in för att koppla)

WebDog

Aktiv medlem
Råkade ramla in på Jessops hemsida(stor handlare i UK) och noterade att de säljer 1D Mk3 till samma pris som 5D Mk2... £2251 typ 10000 billigare än i Sverige.

Verkar hända något inför PMA -09
KUL!
 
Synd med kamerans skamfilade rykte. Visserligen är den väldigt billig men det verkar vara få som köper den. Min Mark III ihop med USM-optik var märkbart snabbare än D3 med af-s optik. jag fick fler skarpa bilder på rörliga objekt med Mark III. Renheten på låga iso är också exeptionellt bra, plus att man kan ställa kameran på iso 50 i boostat läge. Värdefullt när det är riktigt ljust.
 
Endast frakt och eventuellt valutapåslag om du betalar med kort. Icabankens Mastercard är trevligt, varken valutapåslag eller uttagsavgift.
 
Men levererar dom till Sverige? Har försökt kontakta en del UK säljare ang. 5Dmk2 men knappt någon vill skicka till Sverige.
 
warehouseexpress som nämdes ovan verkar inte ha problem att skicka... det finns noggranna instruktioner om hur lång tid leverans tar och vilka kostnader som blir!
 
Synd med kamerans skamfilade rykte. Visserligen är den väldigt billig men det verkar vara få som köper den. Min Mark III ihop med USM-optik var märkbart snabbare än D3 med af-s optik. jag fick fler skarpa bilder på rörliga objekt med Mark III. Renheten på låga iso är också exeptionellt bra, plus att man kan ställa kameran på iso 50 i boostat läge. Värdefullt när det är riktigt ljust.

lite lustigt med tanke på vad scanpix kom fram till när de utvärderade just keepers från Canon och Nikon.Dvs antal skarpa bilder från ishockeymatcher och flera andra sportevenemang.Varför gick dom från Canon till NIKON?
 
lite lustigt med tanke på vad scanpix kom fram till när de utvärderade just keepers från Canon och Nikon.Dvs antal skarpa bilder från ishockeymatcher och flera andra sportevenemang.Varför gick dom från Canon till NIKON?

Enligt andra här var det bara svenska Scanpix som bytte, då t.ex. Norge tyckte att Canon var tillräckligt bra. Själv tror jag förstås det berodde på snålhet om norrbaggarna inte bytte :D
 
lite lustigt med tanke på vad scanpix kom fram till när de utvärderade just keepers från Canon och Nikon.Dvs antal skarpa bilder från ishockeymatcher och flera andra sportevenemang.Varför gick dom från Canon till NIKON?

Canon hade ju inledningsvis en hel del problem med AF på vissa hus, som senare åtgärdades.
Kan ju ha bidragit.
Sedan så är ju onekligen brusbilden på Nikon D3 påtagligt bättre än vad den är på Canons 1D mkIII.

Att inte behöva brusreducera, när man ska skicka bilder under pågående matcher, är ju av nytta med tanke på hur stressigt det är att hinna med att få iväg bilderna..

För övrigt så hoppas jag definitivt på att 1D mkIV kommer snart, med brusprestanda minst lika bra som Nikons D3.
Inte minst för att det skulle sänka priset på beg 1D mkIII.
 
lite lustigt med tanke på vad scanpix kom fram till när de utvärderade just keepers från Canon och Nikon.Dvs antal skarpa bilder från ishockeymatcher och flera andra sportevenemang.Varför gick dom från Canon till NIKON?

Ja, de är nog många aspekter som vägs in. Bästa pris är nog en...
 
lite lustigt med tanke på vad scanpix kom fram till när de utvärderade just keepers från Canon och Nikon.Dvs antal skarpa bilder från ishockeymatcher och flera andra sportevenemang.Varför gick dom från Canon till NIKON?
Jag utgår från mina erfarenheter, då jag haft bägge kamerorna. Är dock medveten om att jag knappast är en mästare på att hantera kamerornas af-system vid rörliga motiv. Däremot så har jag använt de på liknande sätt dvs med enpunkts kontinuerlig af. Men jag upplever att USM är snabbare än af-s utan att ha mätt upp det på något sätt. Jag kan inte uttala mig om alla D3 kontra alla Mark III. Men vid jämförelse mellan de två jag hade så hittade Mark III skärpan oftare och mer exakt. Däremot tycker jag D3 hittar fokus bättre vid single shot i dåligt upplysta miljöer. Den justerar mindre, låser objektet snabbare och är säkrare vid kontrastlösa motiv.
 
Är det nåt som tillkommer på priset om man beställer från england.

Canon har garantin på kamerahusen knuten till landet de är köpta i så vid problem måste huset skickas till England i ditt fall (om du köper).

Vad gäller objektiven har Canon världsgaranti så där spelar inköpslandet ingen roll map. garanti.

Mvh!
// Niklas
 
2285*8.15 = 18,623kr !?

Det är ju vansinnigt billigt, eller har jag räknat fel nu?

Själv står jag i kö för en 5D Mark II men man blir ju rikigt tveksam nu. Egentligen behöver jag inte en särskilt snabb kamera. Hur är ISO-presandan på 1D MkIII kontra 5D MkII? 1D MkIII har väll inte fullstor sensor heller? Sen så är det ju alltid trevligt med lite fler megapixlar om man gillar att skriva ut större planscher och liknande som jag gör...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.