Annons

RC-flygfoto

Produkter
(logga in för att koppla)

Serganten

Aktiv medlem
Funderar kring att börja flygfota från radiostyrd helikopter, då jag fått många förfrågningar från kunder som vill ha bilder från ett högre perspektiv men samtidigt inte flygfoto, främst golfklubbar...

Sysslade en del med radiostyrt flyg och helikopter när jag var liten, men det kommer krävas en hel del träning innan man vågar skicka upp en kamera...

Någon som sysslar med detta som skulle kunna ge lite tips? Vad ska man köra med för plattform, finns det färdiga plattformar eller måste man custom bygga?

De kriterier jag har är; eldrift, lyftkraft nog för en 7d med vidvinkel (Så det krävs en ganska stor maskin), relativt lättflugen...

Tack på förhand!
 
Med reservation för att jag inte vågar skicka upp min systemkamera så:

Lyfta paketet borde gå med så liten helikopter som T-Rex 450, men det kommer bli svårkontrollerat, utan styrbar/balanserad plattform och rädda via autorotation omöjligt. Beroende på hur tung vidvinkeln och plattformen är så vill du nog minst ha en helikopter i storleksordningen Raptor E620. Om du har tillgång till en modellflygssimulator så kan du prova att kasta på några kg extra på helikoptern och se hur det känns och dessutom prova ifall autorotation är möjligt.

Plattformar finns med med 1-3 servon http://www.photoshipone.com/ps1-products/aerioX/ och med stabilisering http://www.copterworks.com/Products/ThreeAxisCameraMount/tabid/60/Default.aspx, men det är inte så lämpligt att snurra runt med en kamera samtidigt som man försöker hålla en helikopter still ... Som du säkert sett så finns det en drös tillverkare av diverse plattformar och ännu fler hemsnickrade varianter, kostnaden varierar kraftigt.

De som gör mäklarjobb här har ganska stora bensindrivna helikoptrar med dyr plattform och är två man, kameramannen har egen radiostyrning till plattformen och videolänk. Bultar du fast kameran i helikoptern och kopplar en kanal till avtryckaren så kommer det att fungera att vara själv, men det ställer högre krav på dig som pilot.

Draganflyer X8, som förvisso inte lanserats ännu, och liknande borde vara mer lättfluget men då blir det ett rent verktyg och inte något man kan koppla bort kameran och leka med. Med köpta UAV-system så springer dock prislappen iväg rejält, lillebror X6 kostar redan den 15000 USD. Bestäm din budget, undersök vad som finns och inse att den inte håller. :)
 
Borde inte en heliumbalong kunna göra samma jobb till en bråkdel av både pris och risk? Har man bara en vindflöjel på balongen så står den ju "still" mot vinden och då kan man ratta in kameran mot den man vill ofta och man har rätt gott om tid att dona med kameran.
 
Jag tror inte en T-rex kan lyfta 2 kg, lägger du en hammare och en bok på medarna så kan man varva upp och justera bladepitch (stigvinkeln på bladen för dom som har hållit på :).

Du behöver större grejjor. De som annonserar om helikopterfilmning med DSLR har alla (de 3 har jag råkat se hittills iaf) alla haft custombyggda saker. Stora pjäser med stora minst 5000KV+ motorer, jätte-ESC, jättebatterier osv.

(jag är superkass på att flyga, men har hållit på ett par år...)
 
Jag tror inte en T-rex kan lyfta 2 kg,

Det tror inte jag heller, men en 7D+28/2,8 borde snarare bli 1 kg och det lyfter den rätt inställd.

Vikten är dock bara ett problem, ett annat är om man sätter en stor plattform "framför" helikoptern som gör den svårflugen eftersom det inte finns nog utslagskompensation att "ta av". Min raptor blir annorlunda bara med huven av, den är ändå ganska liten och strömlinjeformad.
 
Jag tror inte en T-rex kan lyfta 2 kg, lägger du en hammare och en bok på medarna så kan man varva upp och justera bladepitch (stigvinkeln på bladen för dom som har hållit på :).

Du behöver större grejjor. De som annonserar om helikopterfilmning med DSLR har alla (de 3 har jag råkat se hittills iaf) alla haft custombyggda saker. Stora pjäser med stora minst 5000KV+ motorer, jätte-ESC, jättebatterier osv.

(jag är superkass på att flyga, men har hållit på ett par år...)

Den klarar ju bevisligen en 7D i alla fall. På den tidigare hänvisade webbplatsen PhotoShipOne ligger en video där fotograf Eric Austin gör just det. Väldigt inspirerande video faktiskt! http://www.photoshipone.com/

Artikellista plus priser till han kompletta rigg finns i denna pdf: http://photoshipone.com/documentation/Trex700E_pricelist.pdf

BTW! Här är en intervju med Eric från DIYphotography där han berättar mer: http://www.diyphotography.net/photographer-rigs-a-canon-7d-to-an-rc-helicopter

EDIT: 10 500 USD kostar paketet. Till att filma golfbanor med mera räcker det nog med en. Men om du ska köra skarpa jobb för filmproduktion tillsammans med stora filmteam så bör man nog ha dubbla uppsättningar ifall oturen skulle vara framme. Fast det ligger nog ändå något i det som Eric säger - "crashing is not an option" =)
 
Senast ändrad:
Hej Fredrik, att fotografera från helikopter fungerar utmärkt.
Med en bra pocketkamera kan du också få myckett bra bilder.
Lättare last ställer mindre krav på helin och allt blir ruggigt mycket billigare.
Utan att vara expert tror jag däremot att du kan få lite problem just med att du skall flygfotografera komersiellt.
Det lär ställa andra krav på licenser, tillstånd, försäkringar mm.
Jag är ingen expert på detta område så jag vill bara tipsa dig om att kolla detta noggrant innan
du börjar köpa dyra prylar.
Lycka till i vilket fall.
// Mats W
 
Det där är ingen T-rex 450, det är en 700, mer åt det hållet jag sa. Kolla fakta först.

Hoppsan! =) Det var inte meningen att märka dina ord. Jag ville bara vara tydlig gentemot trådskaparen med att det går, eftersom du inte skrev specifikt 450 utan enbart att det inte går med en T-rex.
 
Ok, helt lugnt. Han jag svarade rekommenderade en 450, så jag lät bli att vara specifik... :)

Lösningen behöver inte kosta tok-mycket (som din länk visar) men är en bit bort från billiga RTF-kits (ready-to-fly) och definitivt ingen 450. T-Rex 450 är otroligt bra och populär, så i RC-forum så betyder ofta "T-Rex" den vanligaste, nämligen 450.
 
Kolla lite här och titta gärna på filmen!

http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=27807

Underbar film!

Hur som helst.
Det han har gjort är att bygga en Tricopter som är mycket mer stabil än en vanlig helikopter och enklare att flyga.
Han har kameran på som är en GoPro HD och är gjord av RC-bil företaget Traxxas.
Han flyger också med FPV (First Person View tror jag det står för).
Dvs, han har en kamera i tricoptern och sedan ett par glasögon på sig som är bildskärmar.
Och då ser du från första person i helikoptern och blir enklare och finare att flyga.

Och sätta en kamera på en T-rex 450 osv är inte världens bästa idé då dom är svåra att flyga, vääääädligt instabila som en helikopter ska vara osv.

Men vill du verkligen köra med en vanlig helikopter, kör då kopiorna av T-rex som Hobbyking har byggt!
Justnu kommer jag inte in på sidan så kan ej länka men dom har gjort bla T-rex 450, 500 osv.
Och det är RIKTIGT bra kopior!
En kompis på våran klubb flyger dom och alla tror att det är T-rex hon flyger och det är tillochmed dom som tycker att kopian är bättre än riktiga T-rex.
Och sedan att du kan få en komplett kina kopia för runt 1000-lappen är inte dumt.
Med tanke på att en komplett T-rex är 6000:- och uppåt.


Det är det jag har och säga! :)
Lycka till med fotningen!
 
En multikopter är helt klart bästa fotoplattformen om du nöjer dig med lyftkraft upp till ca 1,5 kg.

Mikrokopter från Tyskland gör de bästa just nu men det är en del uppstickare på gång från tex Kina.

Jag kör en Hexakopter och är grymt nöjd. www.skyviewflygfoto.se

Tänk på att skaffa tillstånd och försäkring bara...
 
Verkar kul att kunna ta bilder från ovan. Men hur svårt är det att med de nyare eldrivna modellerna som tex finns i byggsats (quadro-, hexa-, octakopter etc) att både flyga och ta kort eller filma?

Videolänk och videoglasögon är väl bra att ha så att man kan positionera helikoptern på bästa sätt. Att skicka upp en DSLR-kamera känns lite pirrigt men vore önskvärt. Vilka tillverkare och tillbehör rekommenderas för detta och blir det stabilare med fler propellrar? Samt vad behöver man och vad kan detta kosta för ett fungerande paket med helikopter, handkontroll, videolänk, videoglasögon etc?
 
Per, du är rätt ute med mikrokopter.
De är nog mest prisvärda med mycket funktioner.
Nackdel är att det inte finns nån bruks :) du måste läsa forum upp o forum ned för att lösa dina problem.

Andreas på mikrokopter.nu är väldigt tillmötesgående och hjälper till med de problem man kan få.

En okta med rigg ser du ju själv vad den kostar.
Sedan måste du vara duktig på lödning o montering om du inte köper RTF-kitet.
Videolänk och glasögon/monitor är nästan ett måste. Blir så mycket enklare då!
Sändare ingår inte men kostar inte en förmögenhet.

Tänk på att luftis kräver tillstånd för flygning i kommersiellt syfte!

Vad gäller flygningen så är den inte jättesvår, men har du inte flugit modellheli innan kommer det nog att ta dig några timmar.
Just nu finns några dåliga ambassadörer bland fotografer som tror att man kan lita på tekniken o inte behöver kunna flyga. Alltså lär dig flyga den och känn ditt system! Bästa garantin att undvika problem.

/ Torben
 
Verkar kul att kunna ta bilder från ovan. Men hur svårt är det att med de nyare eldrivna modellerna

[...]

Vilka tillverkare och tillbehör rekommenderas för detta och blir det stabilare med fler propellrar? Samt vad

Nu är jag inte så erfaren av FPV och multikopter att jag har koll på vilka prylar som behövs och vilka prylar som är bra om man vill köpa ett kit från någonstans osv, men... (Jag kollar på att bygga ihop min första multirotor.)

Flygningen är ungefär som att flyga helikopter. Det är samma principer iaf. Beroende på talang kommer det att ta ett gäng timmar innan du får hyfsad koll och innan du känner dig trygg med att skicka upp en dyr kamera så får du räkna nog räkna med att räkna flygtimmarna i tvåsiffrigt iaf.
Det finns ju simulatorer man kan köra för att öva på datorn, vilket besparar en del tid och pengar.

Fler propellrar påverkar inte stabiliteten så mycket. Man använder gyron i dylika maskiner och dessa gör att farkosten blir väldigt stabil oavsett. Det som skiljer är framför allt att man kan lyfta mer med fler propellrar utan att man behöver har jättestora motorer och propellrar och man har även en viss redundans. Går en motor eller ett fartreglage sönder på en tri- eller quadkopter så går det inte längre att flyga, medan om man har en hexa- eller oktakopter så gör det inte så mycket om en motor skulle gå sönder (så länge man har lite marginal lyftkraftmässigt), eftersom elektroniken då bara drar ner varvtalet på en eller flera motorer på motsatt sida för att kompensera.

Vad det kostar beror ju väldigt mycket på vad man har för krav på att utrustningen ska klara och hur mycket du kan göra själv.
Här är exempel på en quad för under $200 om man kan/vill göra själva chassit själv och monterar ihop prylarna själv. Bör ge en lyftkraft på åtminstone 1.5kg beroende på val av propeller och batteri.
Så... Man kan komma hyfsat billigt undan, men är man inte så händig så får man kanske köpa ett kit, vilket blir lite dyrare.
http://www.undcon.com/how-much-does-it-cost/

Fast då ingår ju inte någon form av videolänk ner till marken.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.