Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raynox DCR-250 på ett Macro 100/2,8 L

Produkter
(logga in för att koppla)

Soms

Aktiv medlem
Hej alla,


Någon som provat ett Raynox DCR-250 på det fantastiska Canon EF 100/2.8L IS USM?

Jag har tydligen gjort bort mig och köpt en mellanring (EF-25 II) till denna optiken. Jag har ikväll fått reda på att det inte var ett givande köp till just nämnd optik.

För att nu komma "närmre" vid viss fotografering funderar jag skarpt på ett Raynox DCR-250.
Frågan är bara; fungerar det bra till ovanstående önskemål på ovanstående glugg?


Vänligen,
Andreas
 
Har inte det objektivet själv men har sett bilder ifrån andra och ja det fungerar ypperligt. Jag kör min dcr-250 på en 50mm samt en 70-300a och det fungerar väldigt smidigt.

Med min 7D och 100mm kommer jag så här nära skärmen.
För skojs skull tog jag även en på 300mm. Igen av bilderna är beskurna och tagna helt öppet vid F4/100mm och F5.6/300mm.
Sen borde jag väll nämna att fokusområdet är vid ca 9-12cm ifrån objektet ifråga.

Du kanske var ute efter att komma närmare utan att behöva gå närmare själv, isåfall är det telekonverter som gäller om jag minns rätt. Det har jag aldrig använt så det får någon annan svara på..
 

Bilagor

  • IMG_2803.jpg
    IMG_2803.jpg
    17 KB · Visningar: 611
  • IMG_2805.jpg
    IMG_2805.jpg
    29.4 KB · Visningar: 614
Senast ändrad:
Jag använder den kombon jämnt och funkar utmärkt! Du förlorar inget ljus och knappt någon skärpa när du använder raynox vilket är en fördel. Dock när man kommer närmare så börjar ljuset tryta och man bör antingen använda stativ eller blixt för att få så bra bilder som möjligt.
 
Jag använder den kombon jämnt och funkar utmärkt! Du förlorar inget ljus och knappt någon skärpa när du använder raynox vilket är en fördel. Dock när man kommer närmare så börjar ljuset tryta och man bör antingen använda stativ eller blixt för att få så bra bilder som möjligt.

Tack alla för informationen. Nästa köp är avgjort!


/Andreas
 
Bara som en liten komplettering. Köpte en Raynox DCR-250 förra veckan och har ägnat mig lite åt att lära känna möjligheterna med den. Provat på mitt Micro-Nikkor 60mm/2.8 och mitt Nikkor 70-300. Denna bild är tagen med 70-300 med "max" förstoring. Ingen beskärning utan rakt av. Eftersom det är en vanlig 10-krona kan du få en uppfattning om förstoringsgraden.
 

Bilagor

  • 120327-10-13.jpg
    120327-10-13.jpg
    18.1 KB · Visningar: 573
Bara som en liten komplettering. Köpte en Raynox DCR-250 förra veckan och har ägnat mig lite åt att lära känna möjligheterna med den. Provat på mitt Micro-Nikkor 60mm/2.8 och mitt Nikkor 70-300. Denna bild är tagen med 70-300 med "max" förstoring. Ingen beskärning utan rakt av. Eftersom det är en vanlig 10-krona kan du få en uppfattning om förstoringsgraden.

Tack Per,

Det ser riktigt bra ut med tanke på 70-300.
Vilket avstånd hade du mellan objektiv och 10-krona? På ett ungefär?


/Andreas
 
Full zoom(300mm) och ett avstånd mellan frontlins och motiv på ca 10-11 cm (ej vetenskapligt betingat utan mätt med grundskolans plastlinjal.....) :)

//Per
 
Jag använder den kombon jämnt och funkar utmärkt! Du förlorar inget ljus och knappt någon skärpa när du använder raynox vilket är en fördel. Dock när man kommer närmare så börjar ljuset tryta och man bör antingen använda stativ eller blixt för att få så bra bilder som möjligt.

Bäste Jonas,


Jag har varit inne på din sida och blivit djupt inspirerad av Dina bilder. Gott jobbat.
Det får nog bli en Raynox i veckan...


/Andreas
 
Bäste Jonas,


Jag har varit inne på din sida och blivit djupt inspirerad av Dina bilder. Gott jobbat.
Det får nog bli en Raynox i veckan...


/Andreas

Kul att höra!

Härligt! lycka till med fotandet. Det är en fantastiskt värld som öppnar sig.

Kan tipsa om en bra sida om du vill lära dig att hantera blixten bättre för makrobilder

http://makrofokus.se/blogg/2011/6/7/att-tamja-blixten.html


Alla bilder jag har tagit är med en blixt och en hemmagjord deffuser som sprider ljuset bättre.
 
Jag fick hem mitt raynox idag och har provknäppt några bilder. Men jag konstaterade snabbt att handhållet och Raynox är inget som fungerar - åtminstone inte för mej.

Är det nån som är så stadig på hand att ni får skarpa bilder utan stativ? :)
 
Är det nån som är så stadig på hand att ni får skarpa bilder utan stativ? :)

Nej inte en chans. Stativ eller att "rigga" upp kameran (böcker, en plastpåse med bönor eller ris, allsköns ting man har hemma...) om man ska fota statiska motiv. Samt timer eller fjärrkontroll ....
 
Jag fick hem mitt raynox idag och har provknäppt några bilder. Men jag konstaterade snabbt att handhållet och Raynox är inget som fungerar - åtminstone inte för mej.

Är det nån som är så stadig på hand att ni får skarpa bilder utan stativ? :)

Jag använder alltid blixt för det är i princip omöjligt annars. Se till och deffusera blixten så att du får ett behagligt ljus se mitt tidigare inlägg om http://makrofokus.se/ och att tämja blixten.
Mvh Jonas
 
Jag tar nästan alltid mina 100mm+dcr250 bilder handhållet , oftast med extern blixt. Men det beror ju på vilka slags bilder man är ute efter men det går iaf helt ok med lite träning.

Lägger med en 300mm bild max nedbländad till effektiv f45. Diffraktionen stjäl ju en massa skärpa men det fungerar fint och i FS storlek ser det ju riktigt bra ut =)

Visst är det väldigt svårt och få till men sedan är det väldigt tillfredsställande när man lyckas.
 

Bilagor

  • IMG_9205.jpg
    IMG_9205.jpg
    73.1 KB · Visningar: 228
Tack för era kommentarer, när det blir bättre väder får jag ta mej ut och testa. Det verkar nog bli en utmaning, men det är ju tacksamt att Raynoxen inte är så hemskt dyr i inköp :) Om jag inte lyckas kan jag alltid försöka sälja vidare...
 
EF-25 II och EF 100/2.8L IS USM

[...] Canon EF 100/2.8L IS USM?

Jag har tydligen gjort bort mig och köpt en mellanring (EF-25 II) till denna optiken. Jag har ikväll fått reda på att det inte var ett givande köp till just nämnd optik.

Vad är problemet?
 

Det brukar inte ta flera månader att svara men jag har helt tappat denna tråden.

Jo, jag trodde att jag med mellanringen antingen skulle få "mer" objekt i gluggen. Antingen för att jag fick "ut" gluggen från huset eller för att jag skulle kunna minska närgränsen. Jag lyckades dock inte bevisa detta för mig själv trots flera försök/test med och utan mellanringen.

Jag är förmodligen problemet med tanke på din fråga. Frågan är om det är problem med mitt handhavande eller min naivitet om att det skulle bli en stor, stor skillnad med mellanringen?

Hoppas du finns kvar därute PDM? :)


/Andreas
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.