Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Raynox 250!?

Produkter
(logga in för att koppla)

EnZo83

Medlem
Tjo!
Har precis börjat med fotografering och har nu insett hur sjukt kul det är.. så jag köpte en makrotube för att utforska lite närbilder... men är inte helt nöjd... har nu surfat runt lite och hittat nåt som heter: Raynox 250 eller DCR250. Är det någon som har detta eller provat? Ska främst har det till fotografering av djur/ögon m.m...
 
Nu vet jag inte särskilt mycket om just förstoringslinsen du tittar på, men generellt sett blir ingen som är intresserad av att fota små detaljer nöjd med mindre än ett riktigt macroobjektiv. Förstoringslinser och makrotuber är kompromisser tillsammans med objektiv som inte är byggda för macro.
 
Du kan lugnt börja med en Raynox om du känner för det. Bildresultatet blir utmärkt, och många duktiga och drivna fotografer är nöjda med dem. Vad man skall tänka på är att förstoringseffekten blir större med längre brännvidder. Har du ett 18-55 du vill använda DCR 250 på kan effekten vara för liten för dina syften om det är insektsögon du tänker på med djurögon. Större djurs ögon borde dock inte vara något problem, då du får avbildningsskalan omkring 1:2. Ett makroobjektiv ger 1:1 , dvs du kommer "dubbelt så nära". 1:2 räcker för typ fjärilar och större insekter och betyder att föremålet du fotograferar får halva sin naturliga storlek på bildsensorn. 1:1 betyder att det avbildas i naturlig skala på sensorn, 2:1 att det blir dubbla naturliga storleken. Om du sedan tröttnar på Raynoxen och vill komma ännu närmare, köper du ett dedicerat makroobjektiv med avbildningsskalan 1:1. Om du sedan tycker att 1:1 inte heller räcker så sätter du bara på din Raynoxlins på makroobjektivet och du är redo för de verkligt små sakerna, då närbildseffekten då blir ännu större, kanske omkring 2:1, beroende av bränvidden på det makroobjektiv du köpt.

Bara för att förtydliga är det egentligen inte är så att du behöver komma närmare i fysisk bemärkelse för att få större avbildningsskala. Det är avbildningsskalan det handlar om och den uppnår man på olika avstånd med olika brännvidder. Med en längre brännvidd uppnår man tex avbildningsskalan 1:1 på ett längre avstånd från kameran än med en kortare brännvidd, som också ger 1:1 (fast då närmare kameran). Med "närmare" i föregående stycke avser jag att göra mig förstådd :) Är det insekter man avser att fotografera kan därför en längre brännvidd vara att föredra. DCR 250 ger ett arbetsavstånd på upp till 12-13 cm, ungefär samma som ett 100 mm makroobjektiv ger.
 
Senast ändrad:
Om det enda objektiv du har är en kort normalzoom som följer med kameran, är både din "makrotube" (det heter inte så, det heter mellanring) och Raynox-närbildslinsen ganska olämpliga och snudd på oanvändbara.

Det beror på ganska grundläggande egenskaper hos optik. När du använder mellanringen, det tillbehör som du har, fungerar det hyggligt bara på lång brännvidd, när man zoomar ut hamnar skärpan för nära, kanske till och med innanför objektivets frontlins. Och ändå blir det inte särskilt stor förstoring. När man använder en Raynox-lins, så skär den av kanterna, så att man får en rund bild i mitten, som att titta genom ett hål. Också där är det bäst vid längsta brännvidden, men den tillför en hel del optiska fel, även om den är korrigerad för kromatisk aberration. Raynox-lins är ett tillbehör som inte är prisvärt.

Den vanliga korta kitzoomen kan funka för närbilder av mycket små saker, men då vänder man den bakochfram och sätter fast den på kameran eller på mellanringen med en adapter som gör att man kan skruva fast den med filtergängan, omvändningsring. När man vänder objektivet hamnar skärpan ungefär fem centimeter från objektivfattningen, och det enda sättet att ställa skarpt är att försiktigt flytta kameran eller motivet tills det är skarpt. Nedbländning går att göra, men på olika sätt på olika kameror, och det är rätt krångligt. Man får kraftig förstoring, det går att ta kort på en bladlus eller ett getingöga, men du får inte med en hel geting.

Om du vill ha bättre närbildsmöjligheter finns två vägar, endera ett riktigt makroobjektiv eller en telezoom med närbildslins. Telezoomen kan ge hygglig avbildningsskala på bra arbetsavstånd, som bestäms av vilken lins man sätter på. Ett makroobjektiv kan användas på alla avstånd, och de flesta har lång brännvidd, vilket oftast är bra. Vid skalan 1:1 som är vanlig på makroobjektiv, får man med lite mer än en hel geting på bilden. Backar man lite grann så får man med mer. Arbetsavståndet mellan framkanten på objektivet och motivet är ofta ganska nära objektivets brännvidd, så ett längre ger bekvämare arbetsavstånd och riskerar inte lika lätt att skymma ljuset eller skrämma krypet som man fotograferar.
 
Här kan man se exempelbilder på hur Raynox DCR 250 vinjetterar (alltså tendens till rund bild i mitten) på en 18-55 normalzoom vid olika brännvidder, scrolla ner till mitten på sidan: http://monochrome.sutic.nu/2010/09/02/raynox-dcr-250.html
Alltså inga större problem alls vid brännvidder runt ca 50-55 mm, det är också den kortaste brännvidd Raynox rekommenderar att använda på sin sida. Det finns kanske heller egentligen ingen större anledning att använda Raynoxlinsen på de kortare brännvidderna, då dess effekt avtar med förkortad brännvidd. Om det nu inte är en konstnärlig effekt man vill uppnå med den vinjettering som då uppstår.

Angående att mellanringar skulle vara olämpliga för en 18-55 lins håller jag definitivt inte med, varför zoma ut objektivet så till den grad att fokus hamnar innanför frontlinsen? Då går det ju inte få skarpa bilder :) Zooma in lite, det kommer att fungera utmärkt. Avbildningsskalan (förstoringsgraden) kommer visserligen att öka med förkortad brännvidd, och minska med förlängd , men med en 18-55 och mellanringar är förstoringseffekten mer påtaglig än med försättslinser av normal styrka (mellanringar är därför ett mindre bra alternativ för längre brännvidder, där blir närbildslinser i stället bättre, då de tvärtom har större effekt då brännvidden ökas). Ökas närbildslinsernas styrka så ökar också de optiska problemen, på kortare brännvidder är därför mellanringar att föredra, säg från ca 60-70 mm och neråt.

Nu skriver du ju att du har en "makrotube" som du inte är nöjd med. Om denna makrotub är av det slag jag tänker på så saknar den ju all form av automatiköverföring mellan objektivet och kameran, den blir därför knölig att jobba med. Men bildkvalitén torde egentligen inte vara något problem, utom för den optiske finsmakaren som blir besviken på allt annat än absolut toppklass och som byter utrustning om det kommer ut något bättre. Är du en sådan skall du avgjort köpa ett testvinnande makroobjektiv av lämplig brännvidd för din typ av fotograferande, kortare för blommor och längre för pigga insekter under dagen som lätt flyr om man kommer för nära. Kanske inte för att bilderna ser bättre ut vid normalt betraktande (skillnaderna kommer att vara små, om ens synbara under sådana omständigheter), utan för den mentala tillfredsställelsen.

Omvänt objektiv med adapter är i stort sett lika knöligt som så kallade macrotuber utan automatik.

Raynox DCR 250 kommer att ge minst 1:2 på en 18-55, ett normalt set mellanringar kommer att ge omkring 1:1, eller tom över detta om man zoomar ut, men då hamnar fokus närmare och närmare frontlinsen, arbetsavståndet kan bli väl kort. Till slut kan fokus som sagt hamna innanför frontlinsen.

Vidare är Raynoxen trelinsig, det ger alltså bilder av god kvalitet, inte toppkvalitet, men skillnaderna är mycket små vid normalt betraktande av bilderna. Ytterligare en fördel med Raynoxlinsen är att autofokus förmodligen kommer att fungera hyfsat, inte alls dumt, då det kan vara svårt att se var skärpan annars hamnar med en APS-C kamera med sin begränsade sökare. Ytterligare en fördel är att linsen inte stjäl ljus, vilket både mellanringar och makroobjektiv gör. Och som sagt, köper du ett makroobjektiv sedan är Raynoxlinsen ett utmärkt tillbehör även till detta.

Som synes är det många olika bud om detta med makrofotografering. Detta är mina fem cent. Lycka till med ditt val, vad det nu blir.
 
Visst, om man skriver längre, kan man hitta fallen där det funkar, men jag tycker att man bör jämföra Raynox med andra alternativ för närbildslinser för att se hur pass prisvärd den är. Den ger inte avsevärt bättre resultat än en enkel lins, och inte märkbart bättre än en akromatisk, de tre linserna till trots.

Alla såna här tillbehör har sina begränsningar, och om man vill ha närbildslinser som kommer så nära som dryga decimetern finns väl inga andra alternativ än endera Raynox eller att man plockar ett objektiv från en kikare och använder som närbildslins. Oavsett vilken närbildslins man väljer är det på en telezoom som den kommer till sin rätt, eftersom det dels ger större avbildningsskala vid vettigt arbetsavstånd, dels mindre uttalade linsfel, eftersom bildvinkeln är liten. Normalzoomen är ganska meningslöst att använda en lins på, eftersom den kommer mycket nära utan, och eftersom en lins inte förändrar skalan mycket; felen den tillför kan också försämra bilden mer än man är villig att godta.

Enkla närbildslinser är avsevärt billigare, och de kan med rätt teknik ge bilder med mycket god skärpa. Alla linser ger krökt skärpeplan, också Raynox och akromatiska, så man får aldrig skärpa långt ut i kanten på bilden som med ett makroobjektiv, och de är direkt olämpliga för reproduktion av små saker där det är viktigt med planteckning och frihet från felteckning, exempelvis frimärken. Linser som inte är korrigerade för kromatisk aberration har kromatiska fel, som i viss mån kan korrigeras i många bildbehandlingsprogram. Man får bättre skärpa i en behandlad bild än direkt ur kameran. Upp till +3 dioptrier är den kromatiska aberrationen i regel knappast märkbar; vid högre dioptrital är den så stor att en kromatiskt korrigerad lins är klart bättre.

En av fördelarna med närbildslinser är att alla funktioner hos kameran är helt normala. Den kan eliminera skakning med stabilisering, och den kan finställa skärpa med AF. Linsen ger två begränsningar för avståndsinställningen, fjärr- och näravstånd, det som ändras av att man sätter på en lins. En 3 dioptriers lins på en telezoom som normalt fokuserar ner till 80 cm ger arbetsavstånd på mellan 25 och 33 cm från linsen, ett område som AF kan finställa skärpan inom. Om man är längre bort eller närmre kan det inte bli skarpt.

Kontentan av diskussionen är att vi egentligen inte är oense om grejerna, annat än att jag tycker att Raynox inte är värd priset; vi är helt eniga om att den inte är särskilt väl ägnad att användas tillsammans med en normalzoom. Till en telezoom skulle jag hellre välja en billig enkel lins, eftersom den ger bra resultat. Sedan hänger det så klart lite på vilken avbildningsskala man är ute efter. Jag har till min kompaktkamera ofta använt linser med ganska högt dioptrital, som jag har meckat loss ur kikare, och det ger hyggligt resultat. Det finns en tråd på ifokus om det; ett exempel på bild på mycket nära håll finns i det här inlägget: http://foto.ifokus.se/discussions/4d714bdab9cb46221d05f956-maskrosboll-narbild-med-kompaktkamera#29

Oavsett vilket närbildstillbehör man använder krävs en del eftertanke, och med moderna DSLR är det enklast att använda makroobjektiv, eftersom gränserna för var man kan ställa skarpt är väldigt vida. De flesta DSLR är ganska dåliga för att ställa skärpa manuellt, så det är en klar fördel om man kan få all automatik i kameran att fungera normalt. Det gör att närbildslinser har stora fördelar jämfört med mellanringar eller omvänt objektiv, men de funkar inom olika regioner av avbildningsskala. Det hänger väldigt mycket på vad man vill fotografera.
 
vi är helt eniga om att den inte är särskilt väl ägnad att användas tillsammans med en normalzoom.

Nej, här är vi inte eniga :) Avbildningsskalan blir minst 1:2 och man får flera fördelar mot mellanringar, eller enkla okorrigerade närbildslinser (som visst också kan vara prisvärda, löjligt billiga på Kaffebrus, och inte alls med så tokigt bildresultat). Dessutom vill jag mena att Raynox är en välkorrigerad trelinsig lins och därigenom färgkorrigerad, den snäpps enkelt och kvickt fast fram på objektivet, tar minimal plats i fickan eller i kameraväskan. Klart prisvärd. Skall man däremot reproducera tex frimärken med knivskärpa ända ut i hörnen, är ett makroobjektiv att föredra. För normal fotografering av djurögon ligger sällan, om ens någon gång, bildens ytterområden inom ett möjligt skärpeplan. Det blir skarpt på det man ställer in skärpan på, resten badar i mer eller mindre oskärpa. Oavsett Raynox eller makroobjektiv. Vi får nog enas om att vi är oeniga.
 
Nej, här är vi inte eniga :) /.../ Vi får nog enas om att vi är oeniga.

Du tycks vara mycket angelägen om att vi ska vara oeniga, men du har inte sagt emot citatet; det finns ett litet adjektiv där i min sats, som kvalificerar uttalandet: "särskilt väl ägnad" -- eller menar du att normalzoomen skulle vara särskilt väl ägnad att användas tillsammans med Raynox?

Så visst är Raynox användbar; det framgår ju väldigt tydligt av stycket efter den snippade biten, och jag har inte sett några egentliga faktiska motsägelser mellan oss annat än den om enighet. Det ser ut som om vi med något olika utgångspunkt ändå tycker ganska lika om vissa saker, medan det finns ett par saker där våra åsikter skiljs; de gäller dock åsikter och inte fakta.

Man kan tycka att Raynox är prisvärd. Jag tycker inte det. Det är väl huvudpunkten där våra åsikter inte överensstämmer.

Man kan också tycka att en mellanring är ett bra och väl fungerande tillbehör till en normalzoom. Jag tycker inte det. Där skiljer sig tydligen våra åsikter också åt.

Och det finns punkter där våra åsikter sammanfaller; en av dem gäller de lämpligaste brännvidderna när man vill ta närbilder med lins framför objektivet.

Jag har inga svårigheter att förlika mig med skillnaderna i åsikter -- eller likheterna.
 
Nej, jag ser ingen anledning i sig att framhålla någon eventuell oenighet, avsikten var bara att visa på olikheterna i vårt tänk för att försöka framföra min åsikt. Tänk om alla tänkte lika. I sak är vi ju i stort sett överens. Men visst kan en Raynox DCR 250 vara särskilt väl lämpad för närbildsfoto med en kitzoom (nu skall ju tilläggas att jag inte ens vet om det är en 18-55 kitzoom som är aktuell i detta fall). Det beror på vad man är ute efter, vill man ha en relativt billig, snabbjobbad lösning med god optisk kvalitet, tillgång till AF, kompensation för kitzoomens låga ljusstyrka genom att Raynoxen inte stjäl ytterligare ljus och ett fullt godtagbart arbetsavstånd så är den utmärkt som jag ser det. Dessutom kan den fungera som ett fullvärdigt kvalitetstillbehör till ett makroobjektiv.

Edit: Och om man tycker att man klarar sig med 1:2 (man får nog något mer).
 
Senast ändrad:
Oj vilket ös det blev här i tråden! =)
Anledningen att jag inte är nöjd med mina makroringar (lärt mig ett nytt namn idag) är att jag får ju nästa trycka sakerna upp i linsen för att kunna få någon sorts skärpa och närbild på mitt objekt. Men vad jag har hört så passar makroringar faktiskt bäst till 18-55 och sen raynox till objektiv med större brännvid.. har även ett 70-300 som jag tänkte använda mig av isåfall till raynox-linsen. Ska man ta ett kort vill man ju inte trycka sönder det stackars djuret med objektivet... vilket man få göra med ringarna... så därför tror jag ett raynox hade blivit bra... speciellt till mitt 70-300. Har även läst lite om att vända objektivet med hjälp av adapterring, men då är vi tillbaks i samma sits som med makroringarna... ingen autofokus (änvänder ifos sällan detta till närbild) och inget annat... googlade raynox 250 och fick fram en massa bra bilder på folk som fotat riktigt nära djur/kryp med väldigt bra resultat.... var mest ute efter en budgevariant för tillfället innan man få hosta upp tusenlapparna för ett riktigt makroobjektiv...
 
Då har du två val som jag ser det: Om ditt 70-300 är av den billigare sorten med makro 1:2, har du ju redan möjlighet att fotogragera med tämligen god avbildningsskala på större avstånd, runt en meter. Perfekt för att smyga på lite större och skygga insekter som tex fjärilar. Det man kanske skulle satsa på då är en Raynox DCR 250 med 8 dioptrier styrka, vilken dels ger 1:2 drygt med din kitzoom 18-55, om du nu har en sådan. Dels ger den med ditt 70-300 1:1 redan vid 125 mm brännvidd. Där är ljusstyrkan på 70-300:at större, plus att du inte behöver så korta tider för att frysa skakningsoskärpa. Den kombinationen är alltså bättre om det är lite sämre ljus.

Alternativ två är att köpa en Raynox DCR 150 med 4,8 dioptrier styrka. Denna är väl svag att använda på ett 18-55, men passar utmärkt på ett 70-300. Du får då 1:1 vid omkring 210 mm. Du kommer att behöva bättre ljus än i fallet med DCR 250, kanske knappt två steg. Vad du vinner är ökat arbetsavstånd, vilket blir ca 20 cm. Arbetsavståndet är egentligen inte kort med DCR 250, ca 12-13 cm, men för DCR 150 får du ett ännu större avstånd.

Har du ett 70-300 av högre klass, utan makro 1:2, är ju resonemanget det samma, men då kanske man går på DCR 150, eftersom du vill åt ökat arbetsavstånd. Å andra sidan ger DCR 250 inget dåligt arbetsavstånd heller.

Här kan du läsa en tråd om DCR 150 på ett billigt 70-300 med exempelbilder: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1054&message=39730030
 
Var visst ett 70-210 jag hade... men detta är inget dyrt objektiv alls, utan ett gammalt som jag hittade hos mina föräldrar... (Sigma 70-210 f/4-5.6) men ska köpa in ett 18-200 så fort pengarna kommer in denna månaden... så det lutar nog mest åt ett dcr-250 då! eller? ;)
 
Det är inte alls säkert att ett 18-200 ger bättre resultat än ett 70-210, då det har ett större zoomomfång, det blir mer av en optisk kompromiss. Ingen av Raynoxerna är fel att köpa, det beror på vilken typ av makrofotografering du ägnar dig åt. Men du behöver ju inte lika mycket ljus med en DCR 250, den blir säkert bra. Du får också möjlighet till avbildningsskalor över 1:1 med denna på en 70-210 eller 18-200.
 
Makro

Ett tips är att gå in på följande sida - www.makrofokus.se
Två riktigt trevliga och duktiga makrofotografer som om du blir medlem (gratis) kan ta del av många bra tips och även kurser, samt fråga andra på forumet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.