Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Rawkonvertering

Produkter
(logga in för att koppla)

Benjamin83

Aktiv medlem
Vilket rawkonverteringsprogram använder ni som är att rekommendera? gratisprogram gärna..
Vill gärna kunna ställa in en inställning och välja en hel drös bilder som ska ha samma "framkallning" som den första jag ställer in.

Än så länge har jag kört med PS, men jag tycker inte det är jättesmidigt, jag kanske gör fel.. vet inte men jag pallar iaf inte göra om varje bild för sig, då blir jag tvungen att fota jpeg.. vilket känns lite trist..

Vilket OS har'u? På jobb-macen använder jag camera-raw som jag finner görsmidigt, gör min första gallring direkt på kortet. I PC-miljö har kag inte lyckats på CR att ladda in många bilder simulant vilket gjort mig galen, så hemma kör jag lightroom vilket är de minst sämsta hittentills, man måste tyvärr importera bilderna för att kunna jobba me dom men-men....

/N

Funktionen finns i Pentax Photo Laboratory som jag antar du har tillgång till. Markera ett gäng filer i Pentax Photo Browser och starta sedan Laboratory. Där gör du den inställning du vill ha och trycker sen spara!
/Peter

Jag har kört med en testversion av Silypix ett tag och gillar den skarpt. Resultatet blir vad jag avser och det går att framkalla en och en eller alla på en gång.

Ladda hem och testa!

xpop skrev:
Funktionen finns i Pentax Photo Laboratory som jag antar du har tillgång till. Markera ett gäng filer i Pentax Photo Browser och starta sedan Laboratory. Där gör du den inställning du vill ha och trycker sen spara!
/Peter

Så det finns på nån av skivorna jag har antar jag? ;)

Jag ska undersöka saken, är det den som dpreview tyckte gav bästa resultat, eller vilken var det?

OK, ska kika på Silkypix oxå.. =)

Jag kör förresten med WinXP

Om du vill ha ett enkelt, men samtidigt kraftfullt program, som inte kostar skjortan skulle jag rekommendera Bibble. Deno finns för nerladdning, licens kostar 500 spänn. Med det kan man göra det mesta och lite till. Inte världens snygaste interface, men funktionaliteten finns där. Något som är riktigt läckert är modulen för att göra svartvita bilder där man kan välja film och papper och får då liknande karaktär.

Efter en del träning har jag kommit att gilla Lightroom mer och mer. Men det är ju betydligt dyrare. Jag upplever fortfarande vissa saker som ologiska i programmet, som t.ex. varför en ändring inte utförs på alla markerade bilder....men det beror antagligen på att jag änu inte orkat läsa på hur man skall göra istället för att göra som man tycker det BORDE vara :)

Pentax PhotoLab är gratis, följde med din kamera och det har den funktion du efterfrågar (kallas "batchkonvertering"). Finns f ö en uppgradering att hämta på Pentax Japans engelska supportsidor.
www.pentax.co.jp - eller via pentax.se på support, de länkar till den därifrån.

Jag har provat de flesta och jag har fallit som en kägla för LightZone, jag använder Light versionen tillsammans med Adobe Bridge (fullversinen av LightZone innehåller även en bildvisare/sorteringsprogram - som jag ju redan har i Adobe Bridge). LightZone har fantastiska funktioner för exponeringsjustering och kontrastutjämning, de bästa jag någonsin sett.

Jag har även Bibble och det är billigare och gör sitt jobb väl, inte lika smidigt användargränsnitt, svårare att få till konstraster på olika nivåer i bilden (men LightZone är verkligen unik i detta avseende).

Har du Mac så är RAW Developer en billig, smidig och snabb mjukvara som rekommenderas. Enkla, bra kontroller. Har det man behöver och kör med gasen i botten (de flesta andra känns rätt sega i jämförelse).

Adobe Camera Raw har jag aldrig kommit överens med. Största problemet är att det läser vitbalansen fel från kameran. Tycker även den har en knasig färgåtergivning. Jag vet att Dpreview använder programmet som sin huvudsakliga referens, men för mig funkar det inte.

Capture One har jag haft en innerlig kärleksaffär med, men när jag bytte från Windows till Mac så släppte jag det. Det kan ge fenomenalt resultat, färgerna är ypperliga. Tyvärr har det legat efter i uppdateringar, först nu finns stöd för K10D.

Hälsar
R

lightroom är samma konverterare som adobe camera raw fast med ett skal va?

roland, kan det vara så att dprewiew använder dng och det funkar bättre tillsammans med lightroom/camera raw än pef?

Lightroom är ett bildregister/databas med avancerad RAW framkallning. Det använder samma algoritmer som Adobe Camera Raw gör ja.

Dpreview gillar Adobe Camera Raw/Lightroom för det ger en hög detaljrikedom - upplösning - direkt i utgångsläget. Färgerna tycks de ej ha kollat eller brytt sig om. Tycks inte finnas någon skillnad mellan PEF och DNG i det avseende heller på Adobes produkter.

Själv kommer jag att uppgradera min LightZone 2 till 3:an nu när LightCrafts har släppt det -
www.lightcrafts.com - och snart kan jag äntligen slänga ut Photoshop till förmån för www.pixelmator.com och jag blir äntligen helt Adobe fri! Gud vad skönt! *ler* Då slipper jag deras sega, långsamma mjukvaror.
(Ok, LightZone är också segt som Adobe, men det ger bättre resultat och är skönare att använda, så jag kör på det. 3:an sägs vara snabbare än 2:an).

Hälsar
R

Lightroom och ACR 4 motsvarar varandra. Jämför inte ACR 3.7 med Lightroom 1.0! ACR 4 ingår i CS3. Upplever inget färgfel med Lightroom 1.0, däremot blev det lite konstigt med Beta-versionen och DNG

/Mats

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar